Fritz0r Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Porsche, som tok mere eller mindre store slem i årets 24 timers løp på Nurburgring med 9 biler blandt de 12 første, har lenge vert berømt for sine 2 dørs sports biler, skal nå vise sin dominanse også andre steder. Porsche Panamera Dette er en 4 dørs coupe Porsche har påtenkt, med den klassiske Porsche fronten, men nydesignet bak ende, som faktisk minner litt om de gammle 80 talls Porschene... Leipzig , som også lager Cayenne, skal stå for produksjonen av denne sports bilen, og produksjonen skal settes til 20.000 biler i året, men kan settes opp til 26.000 om nødvendig. Bildene tyder på at Coupeen har mulighet for en frontmontert motor, men dette er ikke sikkert i skrivende stund. Den første bilen skal rulle ut av produksjons hallen i April 2009, så det er bare og vente og se hva som hender... **Oppdatering 29.08.2008: Flere bilder har kommet frem i lyset av denne vakkre Porschen, og mere info om bilen er også kommet frem. Produksjonen skal starte i April 2009. Motor valg: 3.6 Liter V6er på ca. 350 hester 4.8 Liter V8er på 405 hester 4.8 Liter V8er med 520 turboladda hester Pris: 127.000$ USD for V6 og opp til 198.000$ USD for turbo monsteret med AWD system **Oppdatering 27.11.2008: Da er bilen offisielt sluppet av Porsche, og navnet er som det var under prototype testingen, Panamera. Motorvalgene er som forespillt over, uten større forandringer, det kommer også selvfølgelig ett dualclutch system av en girkasse i denne familie bilen. Prisen vil høyst sannsynlig bli noe forrandret etter finnans krisen verden har hadt dette året, men hvor mye forskjell vet jeg desverre ikke i skrivende stund. Porsche Panamera Prototype Porsche Panamera Pre-Produksjons Prototype (?) Porsche Panamera (Produksjons utgave) Kilde med flere bilder: http://www.worldcarfans.com/9080528.004/po...ence-april-2009 Kilde for oppdatering 29.08.2008: http://www.egmcartech.com/2008/08/28/spy-s...-its-rear-door/ Kilde og press release for oppdatering 27.11.2008: http://www.thetorquereport.com/2008/11/201...a_official.html Endret 27. november 2008 av Fritz0r Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Likte interiøret på den der. Generelt veldig stilig bil! Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 heh, nødstopp knapp, nødhammer, liten advarsel om at rattets airbag ikke fungerer...akkurat hva en prototype skal være :-) Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Artikkelen er oppdatert. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Huff, den ligner på en Volvo bakfra.... Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Artikkel oppdatert, linket til pressrelease også. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 da er det på tide med en oppdatering Fritz. det har kommet tall og skikkelige bilder av interiøret. leste på Din Side, jeg. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Med dobbelkløtsj girkasse klarer den 0 til 100 på 5,4 sekunder og toppfarten blir 283 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 1,08 liter per mil, noe som resulterer i et CO2-utslipp på 253 gram per kilometer. Fantastisk effektiv motor. All cred til Porsche. Fy fan. Lenke til kommentar
drz Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 haha beklager men synes panamera er ganske stygg =) Interiøret var ikke å forakte, men når du først skal kjøpe en 4dørs luksusbil så har du jo Aston martin Rapide (nesten så jeg merker det nappe i buksen) Lamborghini Estoque og sist men ikke minst Maserati Quattroporte I mine øyne ligger Porschen på en ganske klar sisteplass av disse her =) Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Aston Martin Rapide = Forlenget V8 Vantage. Restart og prøv på nytt. Lenke til kommentar
OstePåPp Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Må erlig innrømme at Panamera ikke falt i smak, med unntak av motorene. Hvis jeg skulle hatt en 4-dørs luksus "sportsbil", måtte jeg ha gått for den aller nyeste Quattroporte S'en. Fikk prøvd en 2005 mod quattroporte, helt rå bil med SYK motor, men girkassen nappet litt for mye (kresen) Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Alle disse nye supersportssedanene har forgjengere, og samtlige bemerker seg å være penere enn etterkommerne. Selv om enkelte moderne biler poster imponerende ytelser, har de ikke samme lettheten i designet som noen av sine klassiske søsken. Derfor foretrekker jeg en av følgende fremfor de som har blitt vist til nå: Aston Martin Lagonda. Etter at Aston kjøpte merket Lagonda forsvarte de kjøpet med å lansere en sedanserie som bar merkets navn. Bilene skulle vise det beste Aston Martin kunne tilby, noe litt à la hva Jaguar gjorde med Daimler når de kjøpte opp dem. Bilen under er den andre i serien på tre, hvor den tredje var en ren "wedge"-onani med teknikk som ble lansert før den var ferdigutviklet - i god engelsk ånd skulle kundene stå for ferdigutviklingen. Heldigvis gjaldt ikke det for første og andre generasjon. En av seks bygde, og i praksis et strukket v8-/vantage-chassis (alt etter hvilket år bilen var bygget i): Lamborghini Faena. Alle kjenner sikkert til den store luksuscruiseren Espada, en bil som blir regnet for å være blant verdens laveste firesetere. Det at det eksisterer en firedørs versjon av Espada er derimot litt mer ukjent. Bilen var en såkalt "one of", hvor Frua stod bak designet og konstruksjonen. Felgene skal være inspirert av Muira sine. Faena var først ferdig i 1978, altså samme år som Espada gikk ut av produksjon. Ifølge ryktene skal bilen oppholde seg i Sveits nå for tiden. Porsche 911 Troutman. Den kanskje mest kjente Porschen med fire dører er enten 989-prototypen eller Ferry Porsches egen 928 med bakdører lignedne de som man finner på dagens Rx-8, men det fantes også et lite selskap med navn Troutman. Selskapet spesialiserte seg på ombygging av biler, og et av produktene de leverte var en Porsche 911 med fire dører. Dørene bak var av typen "suicide"-dører, mens den tilføyde delen av skroget var i glassfiber. Som en kontrast til dagens versjon var motoren i denne bak - noe for dem med sans for Tatra med andre ord. Maserati Quattro Porte. Ettersom Maseratis salg ble stadig sterkere, bestemte prins Karim Aga Khan at han ønsket en spesiallaget versjon med fire dører. Maserati så forretningsideen i det, og lanserte Quttro Porte i 1963. Bilen var lukseriøs og med nok krefter, og skulle vise verden hva Maserati var gode for. Igjen stod Frua bak designet og Frua gjenbrukte mye av designet på sin senere Glas V8 (som ble solgt som Bmw etter at Bmw kjøpte opp Glas), derav kallenavnet "Glaserati" som Glas-modellen fikk. I likhet med Corvette Sting Ray slo man senere sammen modellnavnet til ett ord, slik at det i Maseratis tilfelle ble Quattroporte. Endret 21. februar 2009 av galro Lenke til kommentar
drz Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Aston Martin Rapide = Forlenget V8 Vantage. Restart og prøv på nytt. De har nok basert seg på en V8 vantage, som er en nydelig bil. Aston Martin er jo selve symbolet på hva man i mine øyne kan kalle perfekt design. Fysj og fy, du er en skam for autofile =) Regner med at du mener Panameraen er noe "helt nytt" siden du skriver dette om Rapiden. Joa, Porsche har tatt bakenden fra en Cayman, fronten fra en Cayenne, hevet, senket og sveiset litt her og der og vips har man en Panamera. Når vi snakker om 4-dørs luksusbiler så hvorfor ikke dra inn en stasjonsvogn =D Ferrari 456 "Venice", spesialmodell laget av Pininfarina selv. Bilen var basert på 456 GT og ble bygget for sultanen av Brunei =) Endret 21. februar 2009 av drz Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Hvorfor ikke velge sedanen som også er designet av Pininfarina på oppdrag for sultanen av Brunei? Her fotografert ved siden av stasjonsvogn-versjonen i sultanens bilsamling. Endret 21. februar 2009 av galro Lenke til kommentar
drz Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Kunne jo tatt med den også, men er jo ikke så mange superbil stasjonsvogner ute å går =D Du har vel ikke flere bilder av bilsamlingen til sultanen, har sett de før, og alt jeg kan si er at han har en syk samling. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Man kan jo for morroskyld legge med denne, men det er ikke direkte en supersports bil.... Nissan Stagea RS260 Autech Motor: RB26DETT (Samme som Nissan Skyline) - 320 hester Driv verk: Skyline GT-R, HICAS og ATTESA-ETS, 4 hjuls trekk og styring. Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Kunne jo tatt med den også, men er jo ikke så mange superbil stasjonsvogner ute å går =D Siden du allerede har brukt en spesiallagd modell som eksempel, har man faktisk en del lignende biler å velge mellom. Jeg allerede nevnt Aston Martin Lagonda mk3. Denne versjonen av Lagondaen ble også brukt som basis for denne stasjonsvognen: Her i Oslo-området går det en eldre "shooting brake" bygd av et selskap som kaller seg for Lynx Engineering, og de baserte den på Jaguars Xjs-modell: Så har man diverse andre lignende stasjonsvogner og "shooting brakes" (en stasjonsvong med to dører). Bizzarinis "Breadvan" har noen av de samme karroserieformene som en typisk "shooting brake". Bilen er basert på en Ferrari 250 gt, men er noe lettet for vekt, noe kvassere motor oppgradert til gto-spesifikasjoner og et design inspirert av teoriene om aerodynamikk av Wunibald Kamm. Den var konstruert for å løpssammenheng, men gjorde det aldri like godt som Ferraris egne biler. Bmw var for øvrig først ute til å bruke disse teoriene på sin kupé-versjon av 328. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå