Gå til innhold

Klage på jobben?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg begynte å jobbe på Rema 1000 i begynnelsen av Februar. Har nå jobbet helt frem til nå uten å ha fått arbeidskontrakt eller en skikkelig lønning.

Forrige måned fikk jeg et forskudd på 3000 fordi jeg trengte penger. Jeg har heller ikke blitt skrevet inn på den tingen som jeg sjekker meg innpå når jeg begynner en arbeidsdag og når den er over (husker aldri hva den heter). Og det resulterer jo i at jeg må føre ned arbeidsdager selv og levere det på kontoret hans, uten at han klarer å gi meg lønning for det om. Jeg er spent på om jeg får utbetalt nå 1. juni.

Er det noe jeg kan gjøre/klage til for å sørge for at arbeidsgiveren min får fingeren ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken hører kanskje best hjemme under "juss" ?

Du har krav på skriftlig arbeidskontrakt. For tidsbegrensede avtaler under en måneds varighet skal avtalen være på plass umiddlebart, og ved vanlig ansettelse innen en måned. Det vil si at du skulle hatt en kontrakt på plass senest i begynnelsen av mars.

Det er arbeidsgivers plikt å ordne dette.

Link til arbeidsmiljøloven. Se §14.5.

Dersom det er en tillitsvalgt i bedriften kan du jo ta dette opp med vedkommende i tillegg til sjefen?

Hvis ikke kan du ta det med fagforeningen dersom du er organisert. Dette er nok en sak de med glede tar tak i.

Første skritt bør vel uansett være å ta kontakt med sjefen og forlange en kontrakt, og henvise til loven.

Lykke til!

PS! Angående arbeidstimer er det smart å ha et eget "regnskap", som du kan sammenlikne med lønna når du etter hvert får normale lønninger. Kan fort bli surr i manuelle lister, særlig dersom du er den eneste som må levere på den måten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...