Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fravær i videregående skole

Anbefalte innlegg

Skjekket nettopp fraværet mitt og har 16 dager og 17 timer fravær. Går Medier og kommunikasjon vg1. Har bare fått varsel om for mye fravær i matte 2. termin, 6 timer er grensen, men jeg har vært på alle prøver og fått fra 5/6 til 6. Grensen på fravær er veldig liten fordi vi bare har 3 timer i uken...

Men det jeg lurte på da, fordi lærerne maser veldig mye på dette med fravær fordi når vi skal søke jobb ser de like mye på fravær som på karakterer og oppførsel. Når man søker jobb etter at man er ferdig med videregående, ser arbeidsgiver på fravær fra siste året elelr fra alle tre år, eller er dette noe lærerne bare sier for å skremme oss? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, hvis en framtidig arbeidsgiver først skulle gå til det skritt og se på vitnemålet fra videregående, vil jo alle årene stå spesifisert der...

Så klart arbeidsgiveren ser på vitnemålet ditt fra videregående hvis du søker om jobb rett etter vgs.

Og ja, arbeidsgiveren ser på fraværet fra alle tre årene.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så klart det? I noen jobber er det mer relevant enn i andre osv. Det er mange variabler, noen arbeidsgivere bryr seg kanskje ikke så mye heller.

Forholdet arbeidstaker - arbeidsgiver er med en gang litt mer seriøst enn forholdet elev - lærer/skole, for veldig mange, og innretter seg også deretter. På den måten trenger ikke fraværet fra videregående ha allverdens å si, selv om det jo kan skje at vedkommende fortsetter i samme tralten også i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Går du videre utdanning etter høgskolen, og får nogenlunde bra karakterer, vil en eventuell arbeidsgiver vise lite interesse for fraværet ditt.

Jeg tror arbeidsgiveren ikke sliter veldig med å ha forståelse for at man kan bli skolelei.

Lenke til kommentar

Selv vet jeg at jeg vil ta den faste jobben min, der jeg trives med det jeg gjør, mye mer alvorlig enn skolen... Har tenkt å jobbe i reklamebransjen, noe som interesser meg veldig.

Men er det noen som har erfaring med at de ikke har fått en jobb nettopp fordi de hadde stort fravær på skolen?

Lenke til kommentar
Skjekket nettopp fraværet mitt og har 16 dager og 17 timer fravær. Går Medier og kommunikasjon vg1. Har bare fått varsel om for mye fravær i matte 2. termin, 6 timer er grensen, men jeg har vært på alle prøver og fått fra 5/6 til 6. Grensen på fravær er veldig liten fordi vi bare har 3 timer i uken...

Men det jeg lurte på da, fordi lærerne maser veldig mye på dette med fravær fordi når vi skal søke jobb ser de like mye på fravær som på karakterer og oppførsel. Når man søker jobb etter at man er ferdig med videregående, ser arbeidsgiver på fravær fra siste året elelr fra alle tre år, eller er dette noe lærerne bare sier for å skremme oss? :p

Jeg hadde 27 dager og 75 timer på gk. Men andre året hadde jeg bare noen få dager og noen få timer. Det så opplæringskontoret og de jeg ble intervjuet av på som veldig positivt fordi jeg hadde forbedret meg mye. og fikk derfor jobb. Fagprøve neste månde!

Men det er sikkert bra å ikke ha noe fravær i det hele tatt i løpet av alle årene men mitt eksempel funket ivertfall bra =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...