Blåbær Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Har noen spørsmål om luft og elektrisitet. 1. Går det ann å overføre elektrisitet gjennom luft 2. Hvis så er tilfelle, hva er bærekapasitet luften har da i såtilfelle 3. Eventuelt fluxkapasiteten. Hvis det finnes mål på det, altså antall elektroner pr mm2 eller bærekapasitet i pr mm3 Blir dette for nå, vet jeg hadde flere spørsmål i hodet tidligere men det får holde til nå. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, elektrisitet kan overføres i luft. Hvis du har sett lyn, så har du faktisk sett elektrisitet overført i luften. Luft er sammensatt av flere grunnstoffer, og har derfor ikke noen konstante egenskaper, men det er vanlig å si at det kreves et potensial på 1kV for hver cm luft som skal flytte elektrisitet. Du kan da tenke deg hvor stort potensial som må til for at lyn skal oppstå. Det finnes også andre måter å overføre elektrisitet, som f.eks. ved å omforme den til elektromagnetiske bølger slik som radiosignaler, men det er da bare snakk om noen mW. Man kan også omforme elektrisitet til lys i form av laser, men i begge tilfellene er ikke effektiviteten så mye å skryte av. Men så er som regel målet med disse bare å overføre signaler. Til slutt finnes muligheten for å overføre energi trådløst via induksjon over korte avstander. Det fungerer som i en transformator, hvor man har de to spolene i forskjellige "bokser". Altså en spole i senderen, og en i mottakeren. På den måten har man mulighet til å overføre store mengder energi trådløst, og kan f.eks. lade den bærbare PC-en og mobiltelefonen. Jeg tror effektiviteten her ligger på mellom 50-70%. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Kan man styre elektrisitet da? F.eks med magnet, altså føre elektrisiteten i en bane gjennom luft. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Elektrisitet tar minste motstands vei. Hvis du kan endre motstanden i den banen du ønsker å lede elsktrisiteten, så ja. CRT-skjermer fungerer ved å styre en elektronstråle med magnetiske eller elektriske felt, men det skjer i vakuum. Det er altså mulig, men jeg tror luft vil være for uberegnelig til at man i praksis kan styre elektronene presist. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Du kan også overføre strøm induktivt gjennom luften. Dette kan du teste ved å holde et lysrør under en høyspentlinje.. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Læreren min sa noe lignende men da jeg var utplassert i et e-verk fortalte de meg at dette ikke var tilfelle i Norge men at det derimot kunne skje i andre land der de bruker oppmot en MV på høyspentlinjene sine. Noe spes er at når de står i lift og skifter lyspærer under høyspentmaster så kjenner man det kile i hånda hvis man holder i en ståltråd.. En annen ting jeg har hørt er om en elektroingeniør som henta strøm til hytta si ved å bygge en transformator med ei diger antenne under en høyspentlinje. Han fikk etter hvert søksmål fra strømleverandøren/statnett men det var tvil om han fakisk stjal strøm eller om denne strømmen ble regnet som tap.. However vet jeg ikke om dette bare er en myte. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg er klar over induksjon men det fungerer ikke over en så lang avstand, jeg tenkte mer på å kunne lede strømmen noe ala hva en magnet gjør. lagd en enkel tegning på mspaint uten ekstern mus så resultatet er som så men håper dere forstår hva jeg mener. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=231925 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 En hi-tech strømpistol altså? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 En highteck strømmagnet er heller riktigere navn men ja. Lenke til kommentar
blla Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Leste en artikkel om en ny metode for å sende mye trådløs strøm på i illustrert vitenskap for en stund tilbake. De som gidder kan jo søke den opp. Husker ikke helt hvordan det funka, så visst noen kunne laste opp artikkelen, hadde det vært greit Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 And I give you the Tesla Coil: Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Læreren min sa noe lignende men da jeg var utplassert i et e-verk fortalte de meg at dette ikke var tilfelle i Norge men at det derimot kunne skje i andre land der de bruker oppmot en MV på høyspentlinjene sine. Vel, du kan powre et lysrør med en plasmalampe. Veldig gøy, bare å prøve Tipper vel det heller går på E-felt enn B-felt, da - uten at jeg er 100% sikker. Jeg er klar over induksjon men det fungerer ikke over en så lang avstand, jeg tenkte mer på å kunne lede strømmen noe ala hva en magnet gjør. lagd en enkel tegning på mspaint uten ekstern mus så resultatet er som så men håper dere forstår hva jeg mener. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=231925 Du mener å styre elektronene med et magnetfelt, igjennom luft? Elektroner går dårlig igjennom luft om du skyter dem fra et katodestrålerør eller annen type partikkelakselerator, og det å styre og beregne magnetfelt over 100 meter - glem det. Pluss at du ikke vil komme i mellom, samt at du fremdeles må jorde både "sender" og "mottaker" til felles jord (bakken). Lite praktisk/umulig Leste en artikkel om en ny metode for å sende mye trådløs strøm på i illustrert vitenskap for en stund tilbake. De som gidder kan jo søke den opp.Husker ikke helt hvordan det funka, så visst noen kunne laste opp artikkelen, hadde det vært greit Det var induksjon, dog noe mer høyfrekvent enn 50Hz om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Snakker ikke om en generell sender og mottaker, men heller en magnet som drar ut strøm fra diverse strømkilder. Ja vet det er litt superhero-opplegg rundt det, akkurat som f.eks spidermann kaster ut spindelvev, så kan jeg stjele strøm fra en eller annen strømkilde og eventuelt sende det til en "skurk" Lenke til kommentar
sirlancelot Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 En magnet kan ikke dra ut strøm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå