Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

i samfunnet med adhd.


Gjest milanc

Anbefalte innlegg

Gjest milanc

hei. Jeg har lest litt på nettet ang adhd og hva som skjer, jeg hører stadig om medisinering og hvordan vi kan få bedre konsentrasjon.Bra at dette skjer,takk for det=)..men hva med det andre som ikke kommer til å forandre seg før noen en dag forhåpentligvis stopper opp å tenker seg om. Dette er til dere som driver samfunnet med skoler og jobb systemer, og for dere som setter opp opplegg for de med adhd.

Er det bra for et menneske å sitte så mye stille som vi gjør i dagens skole og evt jobb sitvasjon?

Gym er et B fag i dagens skoler, det burde hvert mer opplegg til gym og sosiale aktiviteter, ikke bare pga aktiviteten i seg selv, men også få oppleve noe morsomt sammen, så verdagen blir enklere å takle.

DA mener jeg at det vil hvere godt for alle mennesker ikke bare adhd-ere.Men jeg tror vi lider mest under dette.

Det er altfor mye teoretisk lære. Det er ikke vits, folk detter av, holder ikke følge.

i 10 kl måtte jeg gå på en såkallt pøbelskole, vi var ute ofte gjore alt fra å skifte dekk,lage lavo til å spille bordtennis

Det var mye pusterom og mye hjelp å få til fagene. jeg kom ut fra 10 kl med 4 og 5 i karakter i det meste, og på vanlig skole hadde jeg kunn 2 og 3ere som karakterer.

Så hva skjedde? Jeg hadde det bra, og mye hadde jeg lært i praksis, og da var det lettere og gjøre det som ikke var så gøy, energien var rolig.

 

 

Så et siste utspill.;ikke la alt hvere forpliktelser og arbeid, vi har bare et liv, la oss ha det morro også=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda det er helt greit med alternative undervisningsformer, men for den vanlige elev som har tenkt til å ta allmenne fag og kanskje sivilingeniør/siviløkonomi/medisin så ser jeg ikke noe alternativ enn vanlig klasseromsundervisning. Det er viktigere å ha ett skikkelig tilbud for de skoleflinke da det er de som kommer til å holde samfunnet oppe om når de er ferdig utdannet.

Lenke til kommentar

Problemet her i landet er jo faktisk at vi er for opptatt av å ta vare på de "svakere gruppene" (no offence intended), at vi glemmer helt de som faktisk er veldig flinke. De som er ekstremt skoleflinke faller faktisk utenfor, og risikerer dårlige karakterer rett og slett fordi de ikke trives på skolen fordi det er kjedelig.

 

Så; ja til en tilpasset skole. Man trenger ikke ha samme undervisning for alle. Det man her i landet kaller "likhet" passer ikke alle. Noen må ha mer utfordring, andre må ha mer praksis.

Lenke til kommentar
Gjest milanc

ser her at det blir skrevet:lek og morro på bekostning av læring? Det var ikke dette jeg mente da jeg skrev dette, men ja noen trenger å leke mer for å ha full konsentrasjon under en undervisningstime. dette handler ikke bare om grunnskolen men vidregående også. Som blink-182 skriver, byggfag at man lærer mer av praktiske ordninger en å sitte i et klasserom. Dette er ikke for alle, jeg forstår at noen ikke liker gym og ikke lærer like godt i praksis som i teori . Men da må dere også prøve å forstå at det er en motpart fra dere som er omvendt.

Hva hvis du var i den gruppen?

Ser også at det blir skrevet her at samfunnet vil bli holdt oppe av de som får høy utdannelse som sivilingeniør/siviløkonomi/medisin, men her skal jeg bare si deg at hvis det var tilfelle hadde vi ikke hatt noe særlig samfunn. hvem skulle bakt brød til oss? passet barna våre? vel, sånn som jeg ser det er alle en del av et puslespill, det er bare å finne ut hvor du hører hjemme, så samfunnet kan bli bedre. Det er derfor også skolene må forandres, for nå, sånn som jeg ser det, er det lagt opp mere til de som lærer gjennom teori en de som lærer gjennom praksis.

Lenke til kommentar
Gjest milanc

Ja, det er forbedring ja. Vi er vel på hver vår side her, så hva mener du de burde gjøre for at så mange som mulig klarer å fullføre skolen utenat så mange faller av?

Lenke til kommentar

Ikke sett en person med ADHD i en klasse med 'vanlige' elever.

Har gått i klasse med en, og det var faen meg aldri fred å få.

Men det finnes vel diverse grader av ADHD, noen kan nok greie å gå i en vanlig klasse uten å være til bry, mens andre bør plasseres steder der de kan få opplæringen sin på en slik måte det passer de best.

Lenke til kommentar
Gjest milanc

Det som er greia med disse "spesial klassene" er igrunn navnet og måten folk omtaler disse klassene på.. hvorfor skal egentlig adhd ere bli satt i en slik bås?

De er like smarte som andre, bare de lærer på en annen måte.

Det er heller ikke bare adhdere som lærer bedre i praksis, andre uten adhd gjør også det, faktisk så er det noen som har adhd også som liker teori, det er opp til hver enkelt, det som burde skje er en skole der feks A klassen hadde mest teori og B klassen hadde mest praksis .

Så er det opp til hver enkelt elev og vudering fra lærerne hva som passer best til den enkelte for å få lært mest mulig, så det er lettere å gå videre i livet.

Lenke til kommentar
Det som er greia med disse "spesial klassene" er igrunn navnet og måten folk omtaler disse klassene på.. hvorfor skal egentlig adhd ere bli satt i en slik bås?

De er like smarte som andre, bare de lærer på en annen måte.

Det er heller ikke bare adhdere som lærer bedre i praksis, andre uten adhd gjør også det, faktisk så er det noen som har adhd også som liker teori, det er opp til hver enkelt, det som burde skje er en skole der feks A klassen hadde mest teori og B klassen hadde mest praksis .

Så er det opp til hver enkelt elev og vudering fra lærerne hva som passer best til den enkelte for å få lært mest mulig, så det er lettere å gå videre i livet.

Hvorfor skal resten av klassen måtte ta hensyn til kanskje 1 ADHD elev, at læringsmåten og pensumet endres for at eleven skal kunne lære seg noe. Itillegg er ADHD elever bråkmakere og ødelegger den vanlige klasseromsroen som man trenger for å kunne konsentrere seg og lære.

Nei da er det bedre med spesialskoler/klasser der de får tilpasset opplæring.

 

life's hard for begavede mennesker i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest milanc

veldig synd å høre at du syns adhdere er bråkmakere som ødlegger for de andre. ikke alle med adhd er like. og ikke alle er bråkmakere, og man finner bråkmakere blandt folk som ikke har adhd også.

Jeg sa ikke at vi skulle forandre på den teoretiske lære sånn som det er i dag, jeg mener bare at det fører ingenvei å sette folk i båser "spesial undervisning" jeg sa at vi kan ha en klasse sånn som den er perr dags dato og en som har mere praksis(uten at praksis klassen blir hetene spesialklasse)så slipper folk å føle seg anderledes på en negativ måte, er det noe galt med det? og det at vi er sosialister, det er det på tide å gjøre noe med i denne sitvasjonen.

Det sjokkerer litt hvor lett det blir sagt sånn er det bare, det er bare sånn pga at vi lar det hvere sånn.

Lenke til kommentar

Hva er galt med spesialklasse, da får de tilrettelagt undervisning slik at de får lære mest mulig og de andre får ro får den roen de trenger i klasserommet. Du sier at de lærer best med praktisk undervisning, men jeg kan garantere deg at den matten og fysikken jeg hadde på vgs ikke kan læres ved å gå på turer.

 

Har ikke hatt noen som har hatt adhd i klassen tror jeg selv om det var noen bråkmakere i klassen. Se på V-by sine erfaringer, slike elever ødelegger for alle i andre som er interressert i lære og ikke lage støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...