H.Eye Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Først og fremst, beklager om lignende tråder finnes fra før, siden jeg evt. suger balle til å søke. Nummer to, skrivefeil? PM. Jeg er først og fremst på utkikk etter bøker som vil utvide min horisont, om noen skjønner hvor jeg vil hen. Bøker som setter spørsmål ved livssyn(Helst ikke "uoffisielle" relegioner, ufo teorier, konspirasjons teorier etc) og generelt vil gi meg en ny måte å tenke på, eller å kunne se ting fra en annen vinkel. Tl;dr : Bøker som man rett og slett må lese, som virkelig er verdt og få med seg. Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Kanskje denne kan hjelpe deg? Endret 27. mai 2008 av Totentanz Lenke til kommentar
H.Eye Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Kanskje denne kan hjelpe deg? Takker, håper fortsatt at noen gir meg noen konkrete navn. Endret 28. mai 2008 av neff Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 God Delusion - Richard Dawkins End of Faith - Sam Harris Breaking the spell - Bennett Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Jeg synes egentlig ikke noen av disse er må-lese-bøker, men foreslår dem likevel: The Demon-Haunted World av Carl Sagan Exploring the World of Lucid Dreaming av Stephen LaBerge og Howard Rheingold Fast Food Nation av Eric Schlosser Dannelse av Dietrich Schwanitz Drawing the Line av Steven M. Wise Endret 29. mai 2008 av Lolla Palooza Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Artenes opprinnelse (vel, ihvertfall deler av den, tidlige kapitler + oppsummeringen) Ellers er "How to build your own underground home" ganske gøyal, pluteslig begynner man å lure på om man skal bosette seg under jorda Lenke til kommentar
H.Eye Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Artenes opprinnelse (vel, ihvertfall deler av den, tidlige kapitler + oppsummeringen) Ellers er "How to build your own underground home" ganske gøyal, pluteslig begynner man å lure på om man skal bosette seg under jorda Ikke få meg på sånne tanker, lyst på Cruiser'n silo Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. Nydelig bok som får en til å tenke på hva som virkelig er viktig her i livet. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) The Remains of the Day er god Flyter liksom lett forbi og lar tankene vandre mens man leser. Endret 30. mai 2008 av jzono1 Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) The Remains of the Day er god Flyter liksom lett forbi og lar tankene vandre mens man leser. Nja, jeg mener jo den boka er veldig dyp da, men da må du jo også tenke litt også. Men man kan la tankene vandre, om det kun er historien og ikke annet som interesser. Selv mener jeg det spennende med boka er at man må lete litt og resonnere seg fram til en del viktige spørsmål som boka tar opp. Betydninger av ulike måter å bruke språket på, språklige bilder osv. En genial bok i såmåte som i tillegg blir utfylt av filmen med samme navn. Jeg finner nye skatter hver eneste gang jeg leser boka. Men så skriver Ishiguro utrolig godt også.(..) Endret 30. mai 2008 av yvonne2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Les On Liberty av John Stuart Mill. Kort og veldig god innføring i frihet, på en veldig unorsk måte. Du bør kanskje supplere med litt sosialistisk moralfilosofi etterpå for ikke å gå av skaftet. Ha en god ordbok ved din side da forfatteren bruker en del gammelmodige engelske uttrykk, men utover det er ikke boka forferdelig vanskelig. Du finner den til under hundringsen hos alle store bokhandlere, og den kan lastes ned som gratis lydbok fra Librivox.org: http://librivox.org/on-liberty-by-john-stuart-mill/ Endret 30. mai 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Misforstå meg rett, den flyter lett fordi den er godt skrevet, og det som ligger bak historien er jo det som får tankene til å vandre. Har så langt bare lest den en gang - mer kommer fram neste gang regner jeg med. En god bok kan og bør leses flere ganger Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Misforstå meg rett, den flyter lett fordi den er godt skrevet, og det som ligger bak historien er jo det som får tankene til å vandre. Har så langt bare lest den en gang - mer kommer fram neste gang regner jeg med. En god bok kan og bør leses flere ganger Okay, for meg hørtes det ut som du leste boka, men tenkte på helt andre ting. Men skjønner hva du mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå