Gå til innhold

Problemer med hjemmenettverk med to rutere

Anbefalte innlegg

Dette inlegget ble gamske langt så jeg går rett på sak.

Hjemmenettverket vårt er satt opp slik:

Vi har vår NAT-ruter som er koblet til internett. Denne fungerer som et trådløst tilkoblingspunkt med WPA kryptering og som en DHCP-server som tildeler IP-adresser til datamaskiner koblet til denne ruteren direkte gjennom kabel, eller gjennom det trådløse nettverket.

Så kommer vi til det som lager problemet. I underetasjen har vi en ruter til, som er koblet til internett-ruteren. Denne sekundære ruteren er så koblet til to datamaskiner i underetasjen og fungerer som en DHCP server for disse.

Problemet er at datamaskinene i underetasjen ikke får "tilsvarende" IP-addresse som datamaskinene koblet direkte til internettruteren. Datamaskinene i underetasjen får f.eks. IP-adresse: 192.168.0.x mens de koblet direkte får: 192.168.1.x

Det gjør da at PC-en min nede ikke kan skrive ut på skriveren som er koblet til internett-ruteren og at jeg ikke kan bruke Synery mellom PC-en og min bærebare trådløse :(

Jeg har prøvd å slå av DHCP-serveren på den sekundære ruteren men det endte bare med at de to maskinene i underetasjen ikke fikk tildelt noen IP ved reboot. :hmm:

Hadde vært kjempefint om noen hadde en løsning på dette slik at jeg slipper å gå omveien om en minnepenn for å skrive ut skoleoppgavene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ruteren som er koblet til internett har fungerer som trådløst AP. Den andre kan være trådløs AP men har for øyeblikket slått av siden det bare, som du sa bare ville føre til ytterlige komplikasjoner.

Vi hadde egentlig en switch før på den sekundære ruterens plass, men etter en oppussing av underetasjen fant vi ut at det kanskje var lurt å bytte switchen ut med den nåværende D-Link 235 (eller no) da dette ville gi en bedre hastighet på internettet.

Endret av Turgut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...