Gå til innhold

Zalman CNPS9700 LED - Bør jeg tvile på festene?

TwiiK

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg nettopp en CNPS9700 LED og monterte den i pcen. Først måtte jeg skru en festebrakett grundig fast til selve hovedkortet og alt virket solid så langt, men så skal jeg feste vifta og det gjøres med en liten klemme som festes til braketten med 2 bittesmå skruer.

Selv når disse 2 skruene er skrudd maks fast i braketten så kan jeg lette rotere hele vifta rundt på cpu'en.

Pcen ligger nå og jeg tør ikke reise den før noen sier til meg at jeg har ingenting å frykte. :p

Temperaturen på cpu er mye lavere nå enn den var med stock så den sitter sikkert bra nok nå, men stoler ikke på festet dersom jeg setter pcen vertikalt.

PS: Jeg har en q6600 så jeg brukte den klipsen beregnet på 775 socket.

Edit: Lite tilleggsspørsmål:

Jeg synes selve vifta vibrerer en del. Det merkes ikke når den er i full fart, men merkes litt når den går på laveste turtall. Dessuten vibrerer den så mye at den direkte rister og bråker dersom man setter den på ca. 60-70% av maks. Er dette normalt? (justerer farten med den fanmate 2 greia)

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har laget en tråd selv nettopp om den nesten helt like vifta Zalman CNPS 7900 NT https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=957374

Tro det eller ei, men vifta skal kunne roteres. Det trudde ikke jeg på helt i starten så endte med at jeg ødela litt fordi jeg festa for hardt. Bare sørg for at vifta ligger rett så tror jeg det skal gå bra. Brukte du støtten til å ha under hovedkortet? Og hva slags temperaturer ligger du på?

Og ja, vifta bråker en del når den er på max, men det opplever jeg som vanlig viftestøy. Har ikke noe erfaring med at selve vifta rister

Lenke til kommentar

Ahh, ok.

Selv om det er normalt å kunne vri på den så går det ikke an å ikke være skeptisk til måten vifta er festet til braketten på. :p 2 bittesmå skruer for det beistet gjør ikke at jeg føler meg trygg. Men, men får bare reise pcen og vente til den dagen da vifta eventuelt faller og gruser alt inni der da. :D

Støtten til å ha under hovedkortet bruker, jeg ja. Synes den (selve braketten) man fester til hovedkortet virker bunnsolid, men da var det så rart at vifta festes så slapt til denne.

Jeg har en q6600 på 2,4ghz nå og jeg klarer meg fint med vifta helt på laveste (ca. 1200 rpm). Da makser den ut på ca. 45 grader etter flere timer på 100% load. Synes jeg er skitbra med tanke på at stock kjøleren makset ut på 50 grader når vifta gikk på 2800 rpm.

Prøvde den også på maks hastighet (ca. 2500rpm) og da hadde jeg omkring 35-40 grader på maks load.

Idle er omkring 3-4 grader over romtemperatur nesten uavhengig av viftehastigheten.

Er en del viftestøy når den er på maks, ja, så jeg foretrekker å ha den på laveste. Nå høres det nesten bare ut som litt behagelig vann som går i rørene, men det tror jeg er strømforsyningen. Så og si lydløst i alle fall.

Men takk for bekreftelse. :)

Får vel bare sette opp pcen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...