Gå til innhold

HTPC - kan jeg bruke tradisjonell tv med 800x600?

Anbefalte innlegg

Hallo,

Skal bygge meg en HTPC. Tenker på å plugge i et grafikkort med component ut til den gamle og fortsatt svært gode 32" Finlux CRT-tven min (årets tv i Lyd og Bilde i 2000, 2001, og 2002).

Men blir et slikt bilde bra nok? Tenkte på å kjøre 800x600 og Windows Vista Media Center. Vil dette fungere noe særlig? HDTV skal jeg jo kjøpe, men tenkte å vente så lenge som mulig. TV-sendinger i HD er det jo fortsatt fint lite av.

mvh Thorstein K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og nei...

Om du kjører en DVD-rip film over til TVen så vil det bildet bli tilsvarende som om du spillte av en DVD på vanlig måte via en DVD-spiller. Med andre ord så blir det så bra som man kan forvente.

Gamle typer CRT TVer har dog to problemer: De har lav oppløsning (ca 576x480) og også pixler som flyter sammen mye mye mer enn på en LCD skjerm. Dette merker du ikke i video der man ser alt i en helhet uansett, men på tekst så gjør kombinasjonene av dise to faktorene at den blir nesten ulesbar. Du kan til en viss grad motvirke dette ved å pumpe opp skriftstørrelsen, men selv da er det dårlig, og dessuten har du jo allerede liten plass på skjermen, og du vil da spise opp enda mer plass.

Kort sagt: tradisjonelle CRT-skjermer er bra til video, men tilnrmet ubrukelig for tekst, og dermed også generellt data-bruk som surfing osv.

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma har egentlig sagt det som skal sies, så jeg skal ikke kommentere så veldig mye. Hvis du har problemer med at bildet vises svart/hvitt, så må du skaffe deg en s-vid til scart adapter og modifisere den litt. Alt finnes på google, du må bare flytte over noen kabler i adapteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...