Gå til innhold

Body-bakgrunn og current mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og lager en webside som skal ha forskjellig bakgrunnsfarge for tre forskjellige deler. Joomla står for output'n, og der har jeg id="current" og class="active" som dukker opp når en meny/link er aktiv.

Så tenkte jeg å bruke (en av) disse til å skifte bakgrunnsfarge. Nå jeg har prøvd forskjellige kombinasjoner av

body #meny1 #current {
background: #1e3c1e;
}

uten at dette fungerer. Denne ligger (selvfølgelig) under "body"-taggen i fila.

Er det mulig å få til det jeg vil...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www dott åpnetreffsteder dott org skråstrek test

Jepp, med å. :)

Skal ha forskjellig bakgrunn til de forskjellige treffstedene.

Edit: CSS-fila med body-taggene, er i template.css

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Her skifter du vel kun #current. Joomla har en index.php pr template, så det første som slår meg er at du muligens kan gjøre det med javascript, som setter background ved onload basert på meny-id. Jeg er ikke stødig nok i java, men noe ala {document.getElementById('body').style.background='red';} basert på en meny-id...

Lenke til kommentar
Hvor får du #meny1 fra?

.menu #current a burde fungere. Det er jo allerede en active state i hovedmenyen...?

Jeg brukte meny1 bare som eksempel. Si at det er #heimdal som skal ha ny bakgrunnsfarge i body. Hvordan blir det da?

Lenke til kommentar

For det første; må menyen skrives ut med en egen <ul> med en <div> rundt for hvert menypunkt?

For gjeldende kode vil du for eksempel kunne sette en bakgrunn på #heimdal #current a. Dette blir veldig spesifikt, og det beste hadde vært om du hadde løst hele menyen med EN <ul> og gitt den aktive <li>-en en klasse .active. #main-menu .active { blabla }. Så kunne du eventuelt kombinere .active-klassen med spesifikke navn for de forskjellige menypunktene, slik at du fortsatt kan ha forskjellige farger.

... class="<?php som henter ut om menypunktet er aktivt eller ikke if(active == true){ echo 'active'; } ?>-heimdal" ...

Det er bare et forslag, og ville ha gitt deg klassenavn som .active-heimdal og .active-sommerstua.

Lenke til kommentar
For det første; må menyen skrives ut med en egen <ul> med en <div> rundt for hvert menypunkt?

For gjeldende kode vil du for eksempel kunne sette en bakgrunn på #heimdal #current a. Dette blir veldig spesifikt, og det beste hadde vært om du hadde løst hele menyen med EN <ul> og gitt den aktive <li>-en en klasse .active. #main-menu .active { blabla }. Så kunne du eventuelt kombinere .active-klassen med spesifikke navn for de forskjellige menypunktene, slik at du fortsatt kan ha forskjellige farger.

... class="<?php som henter ut om menypunktet er aktivt eller ikke if(active == true){ echo 'active'; } ?>-heimdal" ...

Det er bare et forslag, og ville ha gitt deg klassenavn som .active-heimdal og .active-sommerstua.

Jeg måtte bruke 3 menyer for at bakgrunnen i knappene skulle få hver sin farge. Og da er det Joomla som bestemmer hvor mange ULer som brukes. Dette er vanskelig å endre.

Skjønner ikke helt hva du mener jeg, dessverre. :ermm: Du har skjønt at jeg vil at "body background-color" skal byttes idet #heimdal får aktiv-klasse eller current-id?

I Joomla kan jeg sette heimdal-klassen annerledes. Enten som ul id (slik som det står nå), ul klasse, eller egen div klasse som starter før alle ul'ene, og slutter etter dem.

Lenke til kommentar

Nei, fikk ikke med meg at bakgrunnsfargen skulle gjelde for body. Dette kan du ikke løse med ren CSS, i hvert fall ikke når det skal fungere i også eldre nettlesere som IE6.

Et forslag til løsning med JS kan jo være noe slikt;

var heimdalIsActive = document.getElementById('heimdal').getElementsByClassName('active');
var sommerstuaIsActive = document.getElementById('sommerstua').getElementsByTagName('active');
if(heimdalIsActive.length > 0) {
body.style.backgroundColor = '#FF0000';
} else if(sommerstuaIsActive.length > 0) {
body.style.backgroundColor = '#00FF00';
} else if( etc. ) {

}

Det går sikkert an å gjøre det mer generisk, og.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor fleksibelt Joomla er her, men når du får henta ut active i menyen bør du jo kunne hente ut dette i rammeverket ditt også, og gi forskjellige ID-er rett på body-taggen for eksempel. Derfra er det jo enkelt nok.

Jeg mente jeg hadde sett avanserte CSS-selektorer som tredde i kraft dersom et annet gitt element var barn av det første, men jeg fant ikke noe slikt nå. Da kunne du jo ha sjekket på om .active var barn av #heimdal f.eks., og basert deg på det for å gi body en bakgrunnsfarge. Ser ut som det blir litt feil vei i hierarkiet foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...