Hotel Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 har tenkt til å kjøpe meg nikon D60 i sommer derfor lurer jeg på om det er smart å kjøpe den i utlandet; for eksempel: spania, frankriket, sveits eller tyskland? hvordan er det med garantier osv om man kjøper i utlandet? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Kan vel variere, men Nikon meinar eg har internasjonal garanti, skal ikkje si det sikkert. Lenke til kommentar
comb-over Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) har tenkt til å kjøpe meg nikon D60 i sommer derfor lurer jeg på om det er smart å kjøpe den i utlandet; for eksempel: spania, frankriket, sveits eller tyskland? hvordan er det med garantier osv om man kjøper i utlandet? For Sveits kan du sjekke ut: Liste over kamera priser Priser for D60 Veit ikkje kven som er seriøse eller ikkje, kan anbefale Digitec Ikkje så mykje å spare men litt. Veit ikkje korleis prisane er for dei andre landa du nevner, men trur kanskje Tyskland er litt billigare enn Sveits. SLR på tysk: Spiegelreflexkamera (kom nok ikkje som noko bombe ) PS! Sveits har nesten ikkje moms (7,5% eller noko sånt), så ikkje så mykje å hente der. PPS! Du kan ta med deg elektroniskevarer for en verdi opptil 6000,- moms- og toll-fritt inn til Norge. (om eg ikkje tar heilt feil) edit: Las spørsmålet ditt litt feil. Såg berre på priser i forhold til Norge. Endret 27. mai 2008 av comb-over Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Norge er jo et av de billigeste land å kjøpe nytt fotoutstyr i,er ikke så veldig mye og spare på å kjøpe i andre land"Europa". I tillegg så har du jo 5 års reklamasjonsrett i Norge,det får du ikke ved kjøp i utlandet. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Norge er jo et av de billigeste land å kjøpe nytt fotoutstyr i,er ikke så veldig mye og spare på å kjøpe i andre land"Europa".I tillegg så har du jo 5 års reklamasjonsrett i Norge,det får du ikke ved kjøp i utlandet. Dette må ikke stå uimotsagt, fotoutstyr er i flere tilfeller meget dyrt i Norge og hvorvidt man mener prisen er verdt reklamasjonsretten avhenger av risikopreferanse. Jeg mener at risikoen for en kostbar feil ved kameraet er så liten at de ekstra årene uten garanti ikke plager meg. Eksempel: Jeg kjøpte Sony A350 i butikk for ca 4300 (etter mva-refusjon) i Storbritannia. Pris på Japan Photo: 7300 kr. Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Norge er jo et av de billigeste land å kjøpe nytt fotoutstyr i,er ikke så veldig mye og spare på å kjøpe i andre land"Europa".I tillegg så har du jo 5 års reklamasjonsrett i Norge,det får du ikke ved kjøp i utlandet. Dette må ikke stå uimotsagt, fotoutstyr er i flere tilfeller meget dyrt i Norge og hvorvidt man mener prisen er verdt reklamasjonsretten avhenger av risikopreferanse. Dette er langt fra den hele fulle sannheten. Fotoutstyr er IKKE spesielt dyrt i Norge sammenlignet med Europa og resten av verden. Jeg har de siste årene reist mye rundt om i verden, flere steder i Europa, Asia, Oceania og selvfølgelig USA. Jeg er alltid på utkikk etter å gjøre et kupp på fotoutstyr, men mang en gang har jeg funnet ut at det er lite eller ingenting å spare. De landene som er utpreget billigere, som jeg har vært i, er selvfølgelig USA, samt på tilbehør i Japan. I japan må man være særs nøye på hva man skal ha og hva det koster hjemme. England har riktignok blitt billigere den aller siste tiden, takket være en rekordlav kurs på pundet, og tatt i betraktning at man får igjen moms når man handler taxfree, kan det dære litt å spare, det er jeg enig i. Det blir likevel helt feil å fremstille forskjellen mellom England og Norge sånn som du gjør, forskjellene er nemlig ikke så store som du viser. For å ta ditt eksempel, Sony A350, koster denne hos Jessops på nettet 499,99 som tilsvarer rett i underkant av 5000 NOK. For å bruke Japanphoto som eksempel tar de for samme kameraet 5999. Ergo en prisforskjell på 1000 NOK, og ikke 3000 NOK i reell forskjell som du viser til i ditt innlegg. Om man da tar kursen på 12,5 som pundet var på for kort tid siden, hadde det faktisk blittt dyrere. Faktisk kan det lønne seg for en som kan handle taxfree i Norge lønne seg å kjøpe dette kameraet her, i stedet for i England om man trekker fra momsrefusjonen som turister får her i landet. Skal man sammenligne priser får man sammenligne like priser når man påstår at kamerautstyr er så dyrt i Norge. Det å sammenligne priser med og uten moms blir som å sammenligne epler og bananer. At man kan få momsrefusjon som turist sier ingenting om prisnivået i landet, men må heller tas med i beregningen når man bestemmer seg for å handle i utlandet kontra Norge. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) De fleste nordmenn får jo ikke kjøpe taxfree i Norge, hvilket gjør det relevant å sammenligne taxfree i utlandet med prisen i Norge. For utlendinger blir saken helt annerledes. For øvrig snakket jeg om Sony A-350K, altså med objektiv. Denne fås i butikk til £500 - rundt 5000 NOK før refusjon av moms, mens du må ut med ca 7000 her i Norge, forskjellen er mildt sagt stor. Det finnes selvsagt unntak, og man bør være obs på prisforskjeller mellom butikker i utlandet. Valutakursen mener jeg er irrelevant for denne tråden fordi vi diskuterer pris i utlandet rundt dette tidspunktet. I denne tråden er det relevant å sammenligne priser mellom de alternativene man har. Endret 29. mai 2008 av cybirg Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 De fleste nordmenn får jo ikke kjøpe taxfree i Norge, hvilket gjør det relevant å sammenligne taxfree i utlandet med prisen i Norge. For utlendinger blir saken helt annerledes. For øvrig snakket jeg om Sony A-350K, altså med objektiv. Denne fås i butikk til £500 - rundt 5000 NOK før refusjon av moms, mens du må ut med ca 7000 her i Norge, forskjellen er mildt sagt stor. Det finnes selvsagt unntak, og man bør være obs på prisforskjeller mellom butikker i utlandet. Valutakursen mener jeg er irrelevant for denne tråden fordi vi diskuterer pris i utlandet rundt dette tidspunktet. I denne tråden er det relevant å sammenligne priser mellom de alternativene man har. Min sammenligning var basert på en av de største kjedene i england, og en av de største i Norge, så sammenligningen er i aller høyeste grad relevant. Jeg valgte nå å ta et vilkårlig valgt kamera, i dette tilfellet det du viste til, og sammenligne. Riktignok kun hus. Det kjøres stadig vekk kampanjepriser hos kjeder både her i Norge og selvfølgelig i utlandet. Å sammenligne et kupp, som du tydeligvis har gjort, med en veiledende eller "normalpris" blir feil. Når man kommer med påstanden at "fotoutstyr er i flere tilfeller meget dyrt i Norge" må man sammenligne utsalgspriser i hvert enkelt land, ut til kunde med like betingelser. Hvis ikke kan man like godt snu på flisa, og si at fotoutstyr er billig i Norge, for vi har så høy moms at når man får tilbake denne ved utreise vil det bli billigere enn å kjøpe i England f.eks. Men det blir uansett feil, om man diskuterer prisnivået, som du gjør med påstanden at "fotoutstyr er i flere tilfeller meget dyrt i Norge". Skal man derimot diskutere om det lønner seg å kjøpe i utlandet kontra Norge, kan man rettmessig ta med evt momsrefusjon. Dette påpekte jeg også i innlegget før. Her må man selvfølgelig ta med flere faktorer, som f.eks. tax-refund, fortolling ved innreise til hjemland om beløpet overstiger fritaksgrensen, garanti og reklamasjonsrett osv. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg er forsåvidt enig hvis man skal sammenligne prisnivået for en utlending som bor i et annet land og for en nordmann i Norge, men hva er relevansen for en slik sammenligning? Jeg sammenlignet ikke generelt prisnivå, noe jeg mener er fullstendig irrelevant når man står overfor et valg der alternativet er kjøp i Norge kontra kjøp i utlandet. Jeg svarte på påstanden "(...)er ikke så veldig mye og spare på å kjøpe i andre land"Europa". Kupp og kupp, billigste koster ca 450 pund før momsrefusjon (http://www.pricerunner.co.uk/pl/29-1069584/Digital-Cameras/Sony-DSLR-A350K-Black-18-70mm-Lens-Kit-Compare-Prices), billigste i Norge er vel 6800 kr. Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Du skal se vi ikke er så uenige når det kommer til stykket. Relevansen for en sånn sammenligning er å finne ut om fotoutstyr ER dyrt i Norge eller ikke, må priser sammenlignes med like betingelser. Det jeg reagerte på var kommentaren din om at "fotoutstyr er i flere tilfeller meget dyrt i Norge". Jeg er ikke uenig med det du sier ang vurdering av kjøp i Norge kontra utlandet, var den generelle påstanden din jeg reagerte på og er uenig i. Case-closed fra min side. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Sony Norge er utrolig grådige. Mye mer grådige enn andre norske importører av elektronikk. Det vil derfor sannsynligvis gjøre at det svarer seg å kjøpe Sony i utlandet. Det var også tilfellet med Pentax før. Nå tror jeg de har homogenisert seg mer med utlandet. Alle andre merker ville jeg ikke engang vurdert å kjøpe i utlandet, sett bort fra i Hong Kong eller junaiten. Lenke til kommentar
comb-over Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Alle andre merker ville jeg ikke engang vurdert å kjøpe i utlandet, sett bort fra i Hong Kong eller junaiten. Koffor ikkje? Skal en vere lenge på reise i utlandet, kan en kjøpe utstyr, bruke det på turen og ta det inn til Norge som bruktvare (-20%-30%). En slepper då unna toll(uansett for elektronikk) og moms(om prisen er lavere enn 6000NOK) F.eks: Canon 40D +EF-S 18-55 IS og EF-S 55-250 IS til 1795Fr-240Fr, som er 7620NOK. -20% gir ca 6100NOK. NY-pris i Norge er vel godt over 10000,- (9981,- fra prisguiden, men uten frakt) Er dei 2400 en sparer ikkje verdt garantien en mister? Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Iallfall de steder jeg har vært i Europa siste 2 år, har det ikke vært stort å spare på fotoutstyr/kamera. Danmark (utlandet under tvil..)=null, Spania=lite, Frankrike=lite. Selvsagt mulig man kan komme over kampanjer der ute, men det kan man jamen gjøre her hjemme også! (ref. Japan Photo, Elkøp etc.) Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Det er stort sett samme moms i Europa som i Norge (sikker unntak som Sveits bl a - se over!) Du kan imidlertid spare mye mer på forskjellige kampanjer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Er det verdt tapet av 5 års reklamasjonsrett? Digitale slr er svært avanserte og sårbare, og mange har behov for reklamasjon. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Stort sett er det ingenting å spare på å kjøpe i Europa. Du kan komme over kampanjer, men generelt er det lite eller ingentig å spare. Generelt er vel kamerahus relativt billig i Norge mens optikk, og da særlig kvalitetsoptikk, kan det være en god slump å tjene. Skal man virkelig spare penger på kamera må du til USA, Singapor og Hong Kong. Kjøp heller med deg en god ost og noen flasker med vin. For kuriosotetens skyld så sies det at Norge er et av de billigste stedene å kjøpe Rolex. Lenke til kommentar
slk^ Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Vet det er en litt gammel tråd, men vil bare si i fra at det kan være litt å spare på å kjøpe i Europa. Er nå i Gibraltar og spurte om prisen på Canon 70-200L f/2.8 IS USM, koster 900 pund(uten pruting). Det er faktisk billigere enn fra BHphoto. Finner den ikke under ca. 14100,- her i Norge, så blir jo nesten en innsparing på 5000,- NOK. Mister jo fortsatt litt garanti etc, men man har mulighet til å prøve det i butikken først. Ellers har man vel egentlig ikke lov til å ha med seg varer for mer enn 6000,- NOK, men.. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Det jeg har lært at det kan være en del penger å spare fra USA. Filter, batterier og annet ekstrautstyr er utrolig dyrt i Norge. Jeg har også lært at det i mange tilfeller vil være lurt å sammenligne prisen på varen du skal kjøpe i USA. Kjøp noe i Norge, kjøp det du sparer mye på i USA. Ikke glem moms og frakt. Sett opp et Excel ark, med sammenligninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå