Gå til innhold

Brukt Pentax *ist DS - bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Hei!

Så en Pentax *ist DS m/18-55 i en brukt annonse til 1500,-

Er jo noen år gammelt, men er det fortsatt brukbart?

Har et *veldig* begrensa budsjett, og prøver å finne noe ok for en billig penge.

På forhånd takk for innspill og synspunkter.

Mvh Per

Endret av perbr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Så en Pentax *ist DS m/18-55 i en brukt annonse til 1500,-

Er jo noen år gammelt, men er det fortsatt brukbart?

Har et *veldig* begrensa budsjett, og prøver å finne noe ok for en billig penge.

På forhånd takk for innspill og synspunkter.

Mvh Per

Jeg har en nyere lillebror (Samsung Gx-1L) og er veldig fornøyd med den. Sensoren er noen år gammel, men kameraet er svært godt i bruk. Spesielt vil Pentax'en du nevner ha en søker som er bedre enn de fleste kamera, også mye dyrere kamera. Jeg er overbevist om at jeg ville blitt fornøyd med det, spesielt til prisen.

Lenke til kommentar

Det er helt greit, men om jeg husker riktig har man kunnet få K100D for under 3000, og Nikon D40 selges også for 3000 nå (selv om ergonomien ikke er like god). Da skal det ikke allverdens med penger til for å få en generasjon nyere bildebrikke.

Lenke til kommentar

Om hukommelsen står meg bi, er det snakk om den samme bildebrikken, men det er riktig å nevne at signalbehandlingen er fikset på. Etter hva jeg kan huske, er ikke *istD-serien kjent for veldig gode JPEG-filer. K100D og D40 er bedre på det området.

Lenke til kommentar

Prisen vil jeg si er grei nok. Ikke noe røverkjøp, men helt greit.

DS er en solid arbeidshest. Det er lite, men jeg liker grepet allikevel. Byggekvaliteten er bra. Min overlevde både regn og snø i store mengder. Ikke verdens raskeste kamera. Men hastigheten holder egentlig til det meste. Det underekspoener noe, men det er ikke nødvendigvis noen ulempe, om du er nybegynner. Noen klager på at jpg filene rett fra kamera ikke har topp skarphet. Det fikser du lett med å kneppe opp oppskarpinga et hakk eller to i kamera.

Jeg har til K20D, men bruker fortsatt mitt, litt nå og da. Noen ganger fordi jeg ikke gidder å dra på K20D, andre ganger fordi jeg trenger to kameraer i bruk samtidig. Kommer neppe til å kvitte meg med det før Pentax kommer med et like godt kamera med samme kompakte utførelse. Da først kommer jeg til å vurdere å pensjonere det helt.

Er du på budsjett så skader det heller ikke at det finnes mye rimelig og god årgangsoptikk på ebay. Alt som det står Pentax på kan brukes.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

*istDs er eit godt kamera, sjølv om den ikkje har av den raskaste AF i forhold til dagens Pentax kamera.

Den har større buffer enn K100D og K200D og istDL og Samsung GX-1L, den har og Pentaprisme og større søker enn dei overnemte. I tillegg kan en enkelt montere inn split screen om en ynskjer å bruke manuell optikk. Ikkje så enkelt på dei overståande modellane.

Det som eg ser på som negative punkt er:

Treg AF i forhold til K10D/K20D

Litt kronglete meny, men den blir en fort vant med.

Mangel av bildestabilisering.

JPG bilder kunne vert betre, men i RAW gir den kjempekvalitet.

Positive punkt:

Liten og lett.

God byggkvalitet.

Eksponerer betre på manuell optikk enn K10D/K20D

Stor/lys og god søker. same som du finn på K10D og K20D

Eg er veldig fornøgd med min DS, og sjølv om den no er blitt pensjonist, er det et kamera eg ikkje kjem til å kvitte meg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...