Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chip til Passat 1.8T 98mod


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har peiling/erfaring med å chippe Passat 1.8T 98 modell uten å skifte ut deler i motoren med tanke på effekt? Har sett på en Stage 1 chip til 196hk, men har også sett en Stage 1+ chip til 209hk fra BSR(?)

Noen forslag til firmaer som er flink med dette?

 

Er det bra for motoren og holder det?

 

Tenkte også ha en dumpventil til den, og noen forslag til d.ventiler som passer til Passat'n?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. 209 HK er ikke mulig med original turbo på denne motoren. Chipleverandører har en tendens til å skryte på seg noen hester. Regn med at du får rundt 185 HK.

 

2. Du skriver ikke om du tenker på åpen eller resirkulerende dump, men jeg regner med at det er åpen dump du tenker på siden det er det "alle" spør om. IKKE sett åpen dump på denne motoren. Den vil yte mindre, sote ned og det er ikke bra for motoren i lengden. Sett heller på en Forge DV006 (resirk) og et åpent luftfilter så får du mer enn nok turbolyd.

Lenke til kommentar
209hk er mulig med stage 1+ chip fra BSR. Se link under for resultat på dyno.

http://sv.bsr.se/products/t612/chart/

 

Dette er vel noe av det meste man kan få uten å skifte andre komponenter.

 

Den grafen der kan like gjerne være lagd i Excel.

 

Sitat av en kar som har god greie på 1,8T:

 

Over 200hk i bilen som han har med kun chip, filter og bakrepotte nytter ikke. Har du 200hk på det oppsettet så blir livet på den motoren meget kortvarig.

 

Bytte til 4 bar fpr er i hans tilfelle meningsløst da han alt har det. 4 bar fpr er standard på VAG 1.8T inline motorer, mens på transverse 1.8T så er det standard med 3 bar.

 

Som det blir nevnt her så er problemet turboen. Den greier rett og slett ikke å levere nok luft til 200hk på en driftsikker måte. Dersom man har litt mer en gjennomsnittet greie på dette og ikke lest seg til all kunskapen sin på div nettsider så kan man se på compressormappet til denne turboen at man har problemer dersom man ønsker 200hk av en K03. Man vil kunne se at man kommer utenfor området hvor virkingen er høy og over i ett område hvor flow er lav og temperatur bli høy. Jo varmere det blir jo mindre hester får du.

 

Filter gir deg NULL hk på en turbomotor. De som sier noe annet kan ryke og reise. Turbotrykket ditt er styrt elektronisk, dvs ber du om 1 bar så vil turboen din levere 1 bar hverken mer eller mindre. Det eneste du oppnår ved å forbedre luftintak/filter oppsett er å få hurtigere respons. DVS du får 1 bar FORTERE men like fremt 1 bar og null og niks mer. Respons gir ikke HK.

 

En bolt on turbo for din bil er 5304 988 0015 fra KKK ( Borg Warner ), den er større enn den du har i dag er oppgitt med max power output på 162Kw/220hp (DIN). Max continuerlig eksostemp på 930 grader og 950 grader i peak. Denne turboen kan tynes til å gi 250hk med det rette oppsettet.

 

"Det rette oppsettet" har en tendens til å koste endel; 5 bar fpr, custom chip, frontmontert intercooler, 3" downpipe fra turbo - 2.75" bakover, ny bypassventil + div pakinger. Dette og det faktum at turboen i seg selv lett koster 11.000.- +mva gjør at andre "kit" er mer kostnadseffektive og gir ofte mer HK i tillegg.

Lenke til kommentar

Ja, for hva en fyr skriver/sier MÅ bare være korrekt da. Jeg velger å forholde meg til konkrete bevis. Mulig du ikke kjenner til BSR fra før, men de er meget seriøse og tenker kvalitet på alt de produserer. Om jeg finner noen med denne steg 1+ chippen installert, tar jeg den gjerne inn på dynoen og tester. Du er herved invitert! :)

Lenke til kommentar
Ja, for hva en fyr skriver/sier MÅ bare være korrekt da. Jeg velger å forholde meg til konkrete bevis. Mulig du ikke kjenner til BSR fra før, men de er meget seriøse og tenker kvalitet på alt de produserer. Om jeg finner noen med denne steg 1+ chippen installert, tar jeg den gjerne inn på dynoen og tester. Du er herved invitert! :)

 

Denne fyren er godt kjent i VAG-miljøet for å være en av "guruene" på 1,8T. Jeg sier ikke at du nødvendigvis tar feil, men jeg synes en økning på 59HK er litt mye uten å bytte turbo og andre deler, spesielt med tanke på at K03 har problemer med å levere disse effektene.

Jeg skrev innlegget mitt fordi en del chipleverandører har tendens til å skryte sine chipper opp i himmelen, og at man derfor ikke skal stole 100% på effekttall oppgitt av disse.

Lenke til kommentar

Ja, som selvstendig næringsdrivende vet jeg at flere lurer folk med tall, fordi man rett og slett ikke vil kunne merke noe forskjell mellom 20hk + og 30hk + uten dyno. Derfor gir jeg alltid ut grafer til kundene mine som viser effektøkningen, både for å bevise at det er reelt og for å vise hvordan bilen vil oppføre seg. Om kunden ønsker det kan dem gjerne komme innom å prøve bilen sin etter den er chippa :) Husk også at de fleste chipper fungerer optimalt med 98 oktan, men mange kjører 95, og der kan effekt tapes.

 

Her er et sykt eksempel på hvor mye kun omprogrammering av styreenheten kan gjøre:

http://sv.bsr.se/products/t948/chart/

Lenke til kommentar
Ja, som selvstendig næringsdrivende vet jeg at flere lurer folk med tall, fordi man rett og slett ikke vil kunne merke noe forskjell mellom 20hk + og 30hk + uten dyno. Derfor gir jeg alltid ut grafer til kundene mine som viser effektøkningen, både for å bevise at det er reelt og for å vise hvordan bilen vil oppføre seg. Om kunden ønsker det kan dem gjerne komme innom å prøve bilen sin etter den er chippa :) Husk også at de fleste chipper fungerer optimalt med 98 oktan, men mange kjører 95, og der kan effekt tapes.

 

Her er et sykt eksempel på hvor mye kun omprogrammering av styreenheten kan gjøre:

http://sv.bsr.se/products/t948/chart/

 

Jeg er fullt klar over at man bør bruke 98 etter chipping. Disse grafene du gir ut, er dette per enkelt bil eller bruker du en referansebil?

Lenke til kommentar
Ja, som selvstendig næringsdrivende vet jeg at flere lurer folk med tall, fordi man rett og slett ikke vil kunne merke noe forskjell mellom 20hk + og 30hk + uten dyno. Derfor gir jeg alltid ut grafer til kundene mine som viser effektøkningen, både for å bevise at det er reelt og for å vise hvordan bilen vil oppføre seg. Om kunden ønsker det kan dem gjerne komme innom å prøve bilen sin etter den er chippa :) Husk også at de fleste chipper fungerer optimalt med 98 oktan, men mange kjører 95, og der kan effekt tapes.

 

Her er et sykt eksempel på hvor mye kun omprogrammering av styreenheten kan gjøre:

http://sv.bsr.se/products/t948/chart/

 

Jeg er fullt klar over at man bør bruke 98 etter chipping. Disse grafene du gir ut, er dette per enkelt bil eller bruker du en referansebil?

Det er referansebil, men det er ikke noe i veien for at kunden selv kan prøve chippen på dyno. Jeg opererer med 30 dagers fornøyd garanti, så jeg har stor tro til leverandørene min. En av dem er blant annet BSR. :)

Lenke til kommentar

Den grafen som viser en V70, er vel litt feil å bruke, da Volvo bruker samme motordeler på alle sine D5 motorer, av årsgang 00 og nyere. Dvs. at det kun er programmering av motorstyringen som bestemmer effektuttaket.

Volvo selv leverer jo D5 med 185 Hk originalt.

Lenke til kommentar
Har ikke Audi A4 1,8T, -99 model, samme motor?

 

Og hvilken chip er optimal til disse bilene? Dvs. pris/ytelse.

Kunne tenke meg ca. 20-25HK +

 

Det er vel MTM og Hohenester som blir regnet for å være det beste innen VAG-miljøene. TS-racing selger MTM etter hva jeg har skjønt. De tar 7 laks for 195HK/310nm.

 

http://www.tsracing.no/audi.htm

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...