Gå til innhold

problemer med 486'n....IGJEN:(


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en gammel 486 som jeg ikke får til å funke...Den klarer ikke å boote win98...Har prøvd å ta harddisken og sette den inn i min nåværende PC og legge inn win98 på den for så å sette den tilbake med ferdig innstallert win98 på, men den kommer aldri lengre enn til den derre innrammede spesifikasjonssaken i oppstarten (det var en lang setning :roll: )...Noen som vet hva som er problemet??

 

Specs:

66mhz 486

16mb ram tror jeg

trenger dere å vite mer for å svare på spørsmålet??

 

Mvh Tomzern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må først beklage, vet nok ikke svaret :( Men har den kjørt 98 før? Om ikke, sprøs om det fungerer. Jeg har en 486 som funker kjempe, men den bruker win95. Hva med å innstalere linux på den? Kanje ikke hva du hadde tenkt deg, men garantert det som best klarer å utnytte en 486. Ganske gøy er det også, og en 486 er en finfin lærepc for linux.

Lenke til kommentar

Noe du heller burde gjøre i stedenfor å installere hele Win98 på en annen maskin for så å flytte HD'n over i 486'n:

 

Sett HD'n inn i en annen PC og formater den med DOS og "sys" den. (format C: /s)

Kopier Win98 installasjonmappa over til harddisken.

Flytt harddisken over i 486'en, og hvis alt er i orden så skal den boote til DOS. Dermed kan du (forhåpentligvis) installere Win98 fra installasjonsmappa på HD'n.

Lenke til kommentar

Stikk på QXL eller et anna bruktmarked å kjøp litt mer RAM å blekk inn i den. Da burde 98 funke tålig. Pass på at 486 ikke støtter EDO, og trenger ikke 2 og 2 like brikker. (Hvis det er 72pins SIMM). Bruker den 30pins SIMM så blir det litt værre.

 

En brukt HD kan sikkert også skaffes ganske billig, hvis du har lite HD-plass.

 

Har selv kjørt 98 og NT4 på en 486 :)

Lenke til kommentar

Den har 72-pin ram og alle slot'ene er tatt..Har mange simm'er liggende selv, så ellers takk :) Det kan godt hende at det er mer enn 16 mb også¨..Veit ikke :shrug:

 

Har mange harddisker å velge mellom da, men den jeg bruker nå, er på 850 mb...Den som stod i 486'n når jeg fikk den var på 2,1gb!! :o

 

Takk for alle tips og råd :D

Skal prøve dem jeg.. :smile:

Hvor stor plass tar forresten XP med det samme vi snakket om det :-?

 

Mvh Tomzern :p

Lenke til kommentar

Jamen Stian. :roll: ..Det som er pointet her er jo at jeg skal prøve å overklokke den til h****** først og se hvor mye jeg får den opp i. :lol: ..Etter det skal jeg gjøre sånn som du sa i topic'en din Stian. :wink: ..Tenkte vi kunne filme det med webcameraet ditt jeg..hehe..men først litt overklokking da :D

 

Mvh Tomzern :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...