Tomzern Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Hei! Har en gammel 486 som jeg ikke får til å funke...Den klarer ikke å boote win98...Har prøvd å ta harddisken og sette den inn i min nåværende PC og legge inn win98 på den for så å sette den tilbake med ferdig innstallert win98 på, men den kommer aldri lengre enn til den derre innrammede spesifikasjonssaken i oppstarten (det var en lang setning )...Noen som vet hva som er problemet?? Specs: 66mhz 486 16mb ram tror jeg trenger dere å vite mer for å svare på spørsmålet?? Mvh Tomzern Lenke til kommentar
muffe Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Prøv win 95 i stede. Win 98 er nok litt for "tungt". Ev. NT 4.0 Workstation. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Må først beklage, vet nok ikke svaret Men har den kjørt 98 før? Om ikke, sprøs om det fungerer. Jeg har en 486 som funker kjempe, men den bruker win95. Hva med å innstalere linux på den? Kanje ikke hva du hadde tenkt deg, men garantert det som best klarer å utnytte en 486. Ganske gøy er det også, og en 486 er en finfin lærepc for linux. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 den maskinen der duger ikke for 98! Noen som forresten vet hvor mye plass 95 tar? har en 486 selv Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Noe du heller burde gjøre i stedenfor å installere hele Win98 på en annen maskin for så å flytte HD'n over i 486'n: Sett HD'n inn i en annen PC og formater den med DOS og "sys" den. (format C: /s) Kopier Win98 installasjonmappa over til harddisken. Flytt harddisken over i 486'en, og hvis alt er i orden så skal den boote til DOS. Dermed kan du (forhåpentligvis) installere Win98 fra installasjonsmappa på HD'n. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 3.11 er jo tøft da Savner dos/windows 3.1 dagene ja. De som kunne alle DOS kommandoene utenat var jo kongene i datarommet da Ble ikke så mange jenter av det dessverre Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 den maskinen der duger ikke for 98! Noen som forresten vet hvor mye plass 95 tar? har en 486 selv Er ikke helt sikker men det tar vel et sted mellom 100 og 150Mb. Hadde det inne på 486 en min med 200MB harddisk pluss noen mp3 filer. Lenke til kommentar
alos Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 95 tar så mye plass som mellom 80 og 90 MB husker ikke helt, men er helt sikker på at det ligger mellom dette området. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Stikk på QXL eller et anna bruktmarked å kjøp litt mer RAM å blekk inn i den. Da burde 98 funke tålig. Pass på at 486 ikke støtter EDO, og trenger ikke 2 og 2 like brikker. (Hvis det er 72pins SIMM). Bruker den 30pins SIMM så blir det litt værre. En brukt HD kan sikkert også skaffes ganske billig, hvis du har lite HD-plass. Har selv kjørt 98 og NT4 på en 486 Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Hvis du bor i bergen kan du få mine 2x4MB minne brikker til 486 (hadde 486dx2 66mhz) Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Har dere litt baller kan dere prøve dere på FreeBSD eller en linux-variant som Debian. FreeBSD 5.0 kan snike seg inn på 140 mb. Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 Den har 72-pin ram og alle slot'ene er tatt..Har mange simm'er liggende selv, så ellers takk Det kan godt hende at det er mer enn 16 mb også¨..Veit ikke Har mange harddisker å velge mellom da, men den jeg bruker nå, er på 850 mb...Den som stod i 486'n når jeg fikk den var på 2,1gb!! :o Takk for alle tips og råd Skal prøve dem jeg.. :smile: Hvor stor plass tar forresten XP med det samme vi snakket om det :-? Mvh Tomzern Lenke til kommentar
Fenalår Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg vet det Tom Anders, men som du ser på innlegget mitt litt ovenfor ditt innlegg i annen om data. Så har du svaret. Hilsen Stian André 8) Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Hvor stor plass tar forresten XP med det samme vi snakket om det :-? Mvh Tomzern Vel WinXP pro tar 1.23GB hos meg!! :o Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Jamen Stian. ..Det som er pointet her er jo at jeg skal prøve å overklokke den til h****** først og se hvor mye jeg får den opp i. ..Etter det skal jeg gjøre sånn som du sa i topic'en din Stian. :wink: ..Tenkte vi kunne filme det med webcameraet ditt jeg..hehe..men først litt overklokking da Mvh Tomzern :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå