Gå til innhold

Macro og 70-200mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg lurer på er om canon 70-200mm f/2.8 egner seg til macro fotografering. Eller er det best å invistere i et eget som f.eks canon 100mm macro?

Tror du vil få relativt store problemer med nærgrensen til 70-200'en.

Nærgrensen (fra fokusplanet) er på 120cm, noe som er altfor mye til makrofotografering generelt.

Så du vil ikke ha mulighet til å komme i nærheten av 1:1 forstørrelse, hvis det er det du er ute etter.

Har forøvrig selv bestilt 100mm'eren, og gleder meg veldig til å få den. :)

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Oi, det var kjapt. Takk skal du ha. Har bestilt meg en 70-200 som skal brukes mye til sport, men liker også macro og pengene strekker ikke akkurat til verdens ende. Men da er 100 macro på ønskelisten.

Lenke til kommentar
Oi, det var kjapt. Takk skal du ha. Har bestilt meg en 70-200 som skal brukes mye til sport, men liker også macro og pengene strekker ikke akkurat til verdens ende. Men da er 100 macro på ønskelisten.

Hva kommer du til å ta makrobilder av?

70-200'en vil jo kunne ta meget skarpe bilder av blomster og litt større ting, så lenge du har nok avstand. Men, man kommer jo ikke i nærheten av forstørrelsen til en skikkelig makrolinse. (Hvor størrelsen på f.eks blomsten i virkeligheten er like stor som bildet av blomsten som havner på sensoren. (Derav 1:1).

Følg denne linken, så kan du se en haug med eksempelbilder folk har tatt med dette objektivet. (Dette er vel med IS-utgaven, men for å se på nærbilde-muligheter så har det ingenting å si, utsnittet blir jo identisk uansett.)

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Tenker å ta bilder av alt fra insekter til blomster egentlig. Det meste som er macro :p

Jess, da er det ikke tvil om at du vil få mer glede av et dedikert makro-objektiv. Har lest mye tester rundt om kring, og Canons 100mm virker som et meget godt valg.

Andre som har synspunkter her? :)

Lenke til kommentar
Tenker å ta bilder av alt fra insekter til blomster egentlig. Det meste som er macro :p

Jess, da er det ikke tvil om at du vil få mer glede av et dedikert makro-objektiv. Har lest mye tester rundt om kring, og Canons 100mm virker som et meget godt valg.

Jeg anbefaler tvert Sigma sin 150mm.

Jeg har eid både Canon 100mm og Sigma 150mm, etter å ha gjort en stor feil en gang. (Solgte Sigma 150mm) Så gjør jeg det ikke en gang til, endte med at jeg solgte Canon 100mm og kjøpte en Sigma 150mm igjen.

Stikkordet er arbeidsavstand, og enkelte småkryp liker ikke at du pirker objektivet på de :)

Andreas

Lenke til kommentar

Har selv canon 100 mm f/2,8 Macro og bytter den ikke med noe,annbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om canon 70-200mm f/2.8 egner seg til macro fotografering. Eller er det best å invistere i et eget som f.eks canon 100mm macro?

Men en EF 25 mellomring blir størrelsen 0,41-0,14 av den faktiske, så viss det er sommerfugler eller klegg skulle objektivet være greit til makro.

Lenke til kommentar
Hva om du setter på en Canon 500D på den zoomen?

Jeg har hørt så mye skryt av denne forsatslinsa, så jeg bestilte meg en 72mm til å ha på Nikon 105mm og 180mm.

Skal bli spennende å se.

litt lektyre:

http://www.camerahobby.com/Access-Canon500D.htm

Hm, den hadde jeg ikke sett før. Du må gi tilbakemelding på hvordan det fungerer.

Ser førøvrig ut til at Canon får problemer med navnevalg når de skal lage oppfølgeren til 450D. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er nå av den oppfatning av hvis man er opptatt av macro, så kjøper man et dedikert macro-objektiv. I tillegg til de veldig gode alternativene som allerede er nevnt, så har vi Tamron 90mm og Sigma 105mm, som også kan være av interesse.

Tom

Lenke til kommentar
Takk for svar. Da har jeg kommet opp med et jeg kommer til å kjøpe et macro objektiv. Hvor nærmere må man stå elementet med canon sin 100mm og sigma sin 150mm?

Hvis du allerede har/har bestilt 70-200, så synes jeg du skal slenge på 500D-forsats-linsa. Den er litt dyr, sammensatt av to elementer, men tilsvarende optisk bra. Og med evt overgangsringer kan den brukes på objektiver med annen filterdimensjon også. Den er svært hendig å sette på, og til blomster, litt større kryp etc kan resultatene bli veldig bra. Jeg har Sigmas 105mm macro sjøl, men skal bestille en 500D, for det er ganske ofte Sigmaen ikke får bli med på tur. F.eks sammen med 80-200/2.8-zoomen min. Det vil derimot 500D, som bare er litt større enn et filter.. ;)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Jeg er ganske så grønn innen fotografering og er ikke 100 % kjent med begrepet mellomringer engang. Hvilken virkning er det egentlig 500D har?

Hvis jeg skal ta bilder av f.eks maur eller fluer for den saks skyld, ville det da fortsatt lønt seg å bruke 500D i stedet for å bruke et macro objektiv?

Lenke til kommentar
Jeg er ganske så grønn innen fotografering og er ikke 100 % kjent med begrepet mellomringer engang. Hvilken virkning er det egentlig 500D har?

Hvis jeg skal ta bilder av f.eks maur eller fluer for den saks skyld, ville det da fortsatt lønt seg å bruke 500D i stedet for å bruke et macro objektiv?

Velvoksen stokkmaur går nok med 70-200 + 500D, men kanskje ikke de mindre maurene..;) Jeg kjenner ikke til nærfokusgrensa på 70-200, men vil du jobbe i ca 1:1, som er "ekte" makro, så er et spesialisert makro-objektiv eneste sikre løsning. Det jeg og mange andre opplever, er at mye av tida jobber vi et stykke over 1:1, og da kan et godt zoom-objektiv+500D, som reduserer nærfokusgrensa betydelig uten å endre andre egenskaper ved betjening av objektivet, være en riktig så bra løsning. Jeg må jo også si at hvis du er ganske grønn på dette, så er kanskje ikke det å gå rett på et makro-objektiv det tryggeste å gjøre. Du får dem jo i brennvidder fra 200mm ned til (iallfall) 50mm, og i mange situasjoner er brennvidder fra 150mm og oppover (Sigmas "Bugma" 150/2.8) å foretrekke pga bedre arbeidsavstand. (Du forstyrrer langt mindre, bl.a.)

Lenke til kommentar

Okei. Da tror jeg at jeg har fått vite det jeg trenger. Ser an situasjonen etter at jeg har fått 70-200. Da har jeg mulighet til sjekke nærfokusgrensa og evt. finne ut hvilke avstander jeg liker å jobbe med insekter på.

Lenke til kommentar

Her fant jeg ei side med eksempler - riktignok Nikon 70-200mm + Canon 500D,

men regner med at Canon sin 70-200mm har omtrent samme kvaliteter.

Virker godt gjennomtenkt de For og Mot han ramser opp nederst.

http://textblog.anands.net/archives/6

tomsi42:

Jeg er nå av den oppfatning av hvis man er opptatt av macro, så kjøper man et dedikert macro-objektiv

Jeg er enig med deg i det, men hvor går grensen for "opptatt av macro"?

Veien til macro var via mellomringer og slikt i "gamle dager", pga pris.

Jeg er klar over at situasjonen er annerledes i dag, både pris og utvalg. edit: Men det kan likevel være lønnsomt å liste seg fram

Dersom jeg blir fornøyd med 500D på mine objektiv, så dropper jeg å kjøpe et macroobjektiv til. (jeg har AF60mm og tenkte å kjøpe Sigma 150mm evt et av de 180-200mm som finnes)

Mellomringer kan en bruke på mer eller mindre alle objektiv, likeså forsatslinse.

(Lenge siden jeg har hatt mellomringer, men begynner å få lyst på et sett igjen :-))

Til Snekker'n - fine bilder. Har sett veldig mange fine "ikke macro" bilder tatt med forskjellige macro objektiv. Det virker som alle er skarpe - dvs trygge kjøp!

Til capricorn - i den linken jeg la ved lenger oppe, så sier de at et 70-200mm med 2x teleconverter og 500D gir ca 1:1. Men det er klart at dette gir et "byggesett" som ikke kan måle seg med et tilsvarende macro objektiv - men muligheten finnes.

Spørsmålet du må stille deg Cardi, er hvor ofte/mye du tror du trenger macro.

Trenger du den NÅ, eller vil du vente å se an (våren er vel egentlig macro-tid)

PS Betalte £73 for Canon 500D inkl frakt - dvs rundt kr 1000 med momsen

edit - ekstra setning

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...