Myagos Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Da har eksorsisten kommet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2479668.ece Fy faen for en flau smak jeg får i munnen når jeg leser dette. At personer klarer å bli så hjernvasket i et så velutviklet og moderne land som Norge er helt utrolig. Dette er bare en trist dag for Norge som nå går et tragisk skritt tilbake til middelalderen. At kirken driver med organisert scam for å lure til seg penger fra syke mennesker beviser bare hvor korrupt hele skiten er. Endret 16. juni 2008 av Myagos Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Apekatter. Det er faktisk ganske rart... at en i en moderne tid med kvarker og relativitetsteorier at noen fortsatt tror på demoner og annet tullball fra middelalderen. Vel, det har vel mer med uvitenhet og frykt å gjøre enn med fornuft og logikk. Jesus drev jo med djevelutdrivelse (blant annet i Matteus kapittel 17 vers 14) Men selv om jeg her mener at de kaller det "onde ånder" fordi de ikke visste noe om bakterier, virus, mentale eller arvelige sykdommer. Den katolske kirken er og blir et sirkus. Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Da her eksorsisten kommet. Og godt er det. Det kan oppleves som at menneskene har blasfemiske tanker Jeg er med andre ord besatt, og har tilbragt minst 15 år med ymse demoner inni meg. (Men ikke faen om jeg lar en prest bøffe dem) Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Leste i avisen i dag at eksoristen her i Norge først vill henvise "pasienten" til helsevesenet, og hvis helsevesenet sier pasienten er frisk fysisk og mentalt sett så kan man utføre ekorsisme, og det høres jo ganske fornuftig ut, hvis folk ønsker dette tilbudet fra den katolske kirken. Det var også nevnt at det ofte gjelder folk som er på randen til selvmord o.l. fordi de ikke orker mer av det de oppfatter som mørke krefter som virker i dem, så hvis det hjelper folk - så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Fordi disse menneskene trenger en psykolog, ikke en eksorsist. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Fordi disse menneskene trenger en psykolog, ikke en eksorsist. Og når psykologen ikke kan hjelpe da? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Og når eksoristen ikke kan hjelpe da? edit: det jeg mener er at eksorsisme kan være en bjørnetjeneste mer en noe annet. En person med et såpass stort problem kan jeg forestille meg aldri vil bli kvitt dette, og da vil det være en stor risiko å utføre et rituale som kun vil gi en veldig midlertidig lettelse fra problemet. Kanskje personen burde innlegges? Endret 16. juni 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Leste i avisen i dag at eksoristen her i Norge først vill henvise "pasienten" til helsevesenet, og hvis helsevesenet sier pasienten er frisk fysisk og mentalt sett så kan man utføre ekorsisme, og det høres jo ganske fornuftig ut, hvis folk ønsker dette tilbudet fra den katolske kirken. Det var også nevnt at det ofte gjelder folk som er på randen til selvmord o.l. fordi de ikke orker mer av det de oppfatter som mørke krefter som virker i dem, så hvis det hjelper folk - så hvorfor ikke? Er det noen som er så forvirret at dem vurderer selvmord fordi "djevlen" har tatt over kroppen dems. Er denne personen allerede så mentalt syk at han/hun må legges inn, snakke med psykologer og få legehjelp. Hvis du tror at denne personens problemer forsvinner hvis han blir bundet fast mens presten siterer bibelvers, har du en utrolig naiv og livsfarlig holdning. Ja det finnes sykdommer som gjør at man hører stemmer; en av disse kalles Schizofreni og skal behandles med MEDISINER ikke overtro! Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Det er utrolig hva folk gjør for å slippe å jobbe.... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Og når eksoristen ikke kan hjelpe da? Det er jo verd et forsøk, er det jeg mener. Folk driver jo med all slags rare greier, eksorsisme er jo ikke særlig rarere enn andre snodige alternative ting. Selv om onde ånder ikke passer inn i virkelighetssynet ditt, så er det jo fremdeles mange som tror på dette uanvhengig av kristendom, f.eks. "åndens makt" er vel et populært program (som jeg selv ikke ser på), så hvorfor ikke slippe til katolikkene som muligens har over tusen års erfaring på dette området. Kan jo hende at de får gjort noe fornuftig, selv om det høres merkelig ut. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Og når eksoristen ikke kan hjelpe da? Det er jo verd et forsøk, er det jeg mener. Folk driver jo med all slags rare greier, eksorsisme er jo ikke særlig rarere enn andre snodige alternative ting. Selv om onde ånder ikke passer inn i virkelighetssynet ditt, så er det jo fremdeles mange som tror på dette uanvhengig av kristendom, f.eks. "åndens makt" er vel et populært program (som jeg selv ikke ser på), så hvorfor ikke slippe til katolikkene som muligens har over tusen års erfaring på dette området. Kan jo hende at de får gjort noe fornuftig, selv om det høres merkelig ut. Forskjellen med åndenes makt er at det er underholdning og tull alt sammen. Ingen mennesker som lider sterkt av en psykiske sykdommer blir utnyttet av åndenes makt. Eksorsime derimot tar de svake og mentalt syke mennesker og utnytter sykdommen dems for å fremme kristendommen. Jeg spør deg igjen som jeg gjorde i min tidligere post dere bare ignorerte... gi meg et lite vitenskapelig bevis for at eksorsime virker. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Og når eksoristen ikke kan hjelpe da? Det er jo verd et forsøk, er det jeg mener. Folk driver jo med all slags rare greier, eksorsisme er jo ikke særlig rarere enn andre snodige alternative ting. Selv om onde ånder ikke passer inn i virkelighetssynet ditt, så er det jo fremdeles mange som tror på dette uanvhengig av kristendom, f.eks. "åndens makt" er vel et populært program (som jeg selv ikke ser på), så hvorfor ikke slippe til katolikkene som muligens har over tusen års erfaring på dette området. Kan jo hende at de får gjort noe fornuftig, selv om det høres merkelig ut. Forskjellen med åndenes makt er at det er underholdning og tull alt sammen. Ingen mennesker som lider sterkt av en psykiske sykdommer blir utnyttet av åndenes makt. Eksorsime derimot tar de svake og mentalt syke mennesker og utnytter sykdommen dems for å fremme kristendommen. Jeg spør deg igjen som jeg gjorde i min tidligere post dere bare ignorerte... gi meg et lite vitenskapelig bevis for at eksorsime virker. Det jeg tror Bellicus mener er at dette virker som placebo, på lik linje med helbredelse i hallelulja telt. Men her er det snakk om mentalt syke mennesker, ikke gamle damer og lettlurte fjols som er skrekkeferdige av hallelulja jesus placebo effekten i dertil egnede telt nede på bibelkysten.... Placebo effekten kan sikkert være den samme, men det er litt mer alvorlig om en mentalt syk får et tilbakefall enn en som har fått klumpfoten mirakuløst helbredet i et hallelulja telt! Han med klumpfoten tenker sikkert at han ikke trodde nok på jesus, eller hvem de nå tror på for å oppnå den placebo effekten, og tenker pytt, bedre lykke neste gang den kvakksalveren kommer innom teltet mens han som er mentalt syk tenker "Å f**k, jesus har forlatt meg, farvel triste verden!" og tar selvmord..... Det er forskjell på å bli fra lurt noen penger og bli fralurt livet, er det ikke? Forskjellen er i mine øyne enorm! Så jeg tror vi skal være forsiktig med placebo effekter for å helbrede mentalt syke. Er kjempelett å gjøre grove feil her som får fatale følger for den det gjelder..... Endret 17. juni 2008 av RWS Lenke til kommentar
iviking Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Eksorsisme er virkelig det. Det er ingen som tvinger noen til å gå til eksorsist. Siden vi som Katolikker tror at demoner kan besette mennesker på ulike måter, har vi selvsagt eksorsister. En eksorsist blir jo først brukt når alt annet er utelukket. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Eksorsisme er virkelig det. En påstand uten beviser kommer du ikke langt med. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Eksorsisme er virkelig det. En påstand uten beviser kommer du ikke langt med. Kan du bevise at eksorsisme ikke er virkelig da? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Kan du bevise at eksorsisme ikke er virkelig da? Kan du bevise at tannfeen ikke eksisterer? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Eksorsisme er virkelig det. En påstand uten beviser kommer du ikke langt med. Kan du bevise at eksorsisme ikke er virkelig da? Det er ikke sånn det virker desverre. Det er du som kommer med en påstand og sier at eksorsisme er virkelig, derfor er det din oppgave å komme med beviser for at den påstanden er sann. Nå har eksorisme foregått i 2000 år og du klarer virkelig ikke å finne et eneste lite snev av vitenskapelig bevis? Jeg vil veldig gjerne se beviser for at mennesker kan levitere og snakke ukjente språk med hjelp av satans kraft, og da hjelper det ikke å komme med klipp fra eksorsisten. Klarer du å bevise at eksorsime virker, har du også bevist at gud eksisterer. Derfor er det slik at hvis eksorsisme var et faktum, hadde prester og kristenfanatikere kommet med disse vitenskapelige bevisene for lenge siden. Det hadde ikke vært annet enn en gavepakke for rekruteringsprossesen til sekten. Endret 17. juni 2008 av Myagos Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Dette er snakk om veldig syke mennesker. Dette er ikke middelalderen! vi har medisiner og prosedyrer for slikt, eksorsisme er basert på frykten for nøkken, nisser, troll og underjordiske. Jeg, og andre ateister her klarer ikke å understreke nok at dette er fremtiden! vi har medisiner, maskiner og prosedyrer for å behandle de aller fleste sykdommer og tro det eller ei: ingen av disse metodene driver ut onde ånder. Er det fordi vi ikke klarer, eller er det fordi det ikke finnes onde ånder? Det er på høy tid at mennesker setter logikk og fornuft foran overtro og frykt. Eksorsisme vil være en forferdelig sak, det vil garantert ikke hjelpe noen i det lange løp. Har du alvorlige helseproblemer, gå til en lege, ikke en eksorsist. Det kan faktisk redde livet ditt. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det hele bunner jo ut i om en tror på Gud. Hvis Gud finnes (slik som Kristne tror på Gud, eller mer spesifikt Katolikker og Ortodokse i dette tilfellet) så er det klart at eksorsisme har en legitim, og nødvendig plass i samfunnet. Hvis en på den annen side utelukker at Gud finnes, så blir jo all religion unødvendig og et skuespill. Både ateister og Katolikker tror på noe. Ateister tror at universet og alt i det ikke ble skapt av Gud, men kan ikke bevise det vitenskaplig. Katolikker tror Gud finnes (noe som lar seg bevise) men den viten avhenger også av tro. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Men hvilken "tro" er riktig? Vitenskap: Vet langt ifra alt, men har kommet et godt stykke. Vi vet de forskjellige bestanddelene av et atom, og har matematiske formler for å beskrive en stooor del av hvordan verden fungerer. Dette er funnet ut ved hjelp av nøye undersøkelser, observasjoner og praktiske forsøk. Troen på Gud: Vet enda mindre, det som "vites" er tatt fra en bok fra bronsealderen skrevet av mennesker som mener det er helt OK å ha slaver, oppfordrer til å drepe mennesker som har vært utro og knivstikke familiemedlemmer dersom de har en annen tro en deg. Hva får mennesker til å tro at denne boken har noen som helst betydning for oss mennesker i dag? Hvordan kan en si at djevelutdrivelse er OK basert på fantasifortellinger fra bronsealderen? Slike mennesker som vises på åndenes makt, jeg gremmes hver gang jeg ser det programmer - voksne, ansvarlige mennesker som er redd for spøkelser; det er faktisk skikkelig skammelig. Vi er i kvantefysikkens alder, ikke i bronsealderen, juster deg deretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå