Gå til innhold

Djevle utdrivere, trenger norge disse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såklart kan jeg kommentere litt videre:)

Å legge sitt liv i Guds hender er noe mange gjør, men ikke alle er villig til å stole på at Gud gjør en frisk i livstruende situasjoner. Man skal være ganske fundamental om man nekter legebehandling og heller satser på at Gud ordner opp. Jeg mener det er feil å gjøre det slik, fordi jeg tror vi som menneske skal få lov å benytte oss av den medisinen som er tilgjengelig. Det er jo en grunn til at de er funnet opp?

Og når det gjelder foreldre som lar barna sine dø på grunn av overbevisning av en eller annen sort, mener jeg de burde fengsles for drap. Hvorfor noen som hevder de er kristne mener Gud skal ordne opp, finner jeg intet overbevisende belegg for i Bibelen. Det er snakk om en vrangforestilling her, og man bør ikke ta alle kristne under samme kam og si at de er tilbøyelige til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Det er snakk om en vrangforestilling her, og man bør ikke ta alle kristne under samme kam og si at de er tilbøyelige til å gjøre det samme.

Det er jo helt feil å ta alle kristne for det EN gren gjør, men du kan være enig i at HVIS du hadde hatt de samme forutsetninger i din tro, hvis du havnet i JV istedenfor der du i dag er, hadde du også levd etter disse sinnsyke reglene. Du eller en eller annen troende. Du MÅ tro for å gå med på denne galskapen......

Så alle kristne ER tilbøylige til å bli med på akkurat det samme, kanskje verre ting, det hele koker bare ned til hva himmel losen deres sier at dere skal tro på.

Lenke til kommentar
Man skal være ganske fundamental om man nekter legebehandling og heller satser på at Gud ordner opp...

Er ikke dette det ultimate innen tro? Å faktisk forkaste alt annet en troen på at noen andre vil ordne opp, i dette tilfellet den kristne Gud?

For meg virker det litt paradoksalt, en sykdomsrammet religiøs person som ber, får andre til å be for seg osv, osv, men samtidig tar en medisiner og får legebehandling er rimelig slapp i troen sammenlignet med fundamentalistene.

Men når vedkommende så blir frisk tenderer en mot å konkludere med at det var svar på bønn, et mirakel eller annen religiøst betont inngripen når det i realiteten kun var legemidler og behandling som førte til at en ble frisk. -Goddidit...

For meg er dette kun tegn på - unnskyld uttrykket - himmelropende ignoranse og mangel på logisk sans ;)

De som ut av nevnte ignoranse og mangel på logisk tankegang forårsaket sin egen datters død er forresten tiltalt for drap.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Det er snakk om en vrangforestilling her, og man bør ikke ta alle kristne under samme kam og si at de er tilbøyelige til å gjøre det samme.

Det er jo helt feil å ta alle kristne for det EN gren gjør, men du kan være enig i at HVIS du hadde hatt de samme forutsetninger i din tro, hvis du havnet i JV istedenfor der du i dag er, hadde du også levd etter disse sinnsyke reglene. Du eller en eller annen troende. Du MÅ tro for å gå med på denne galskapen......

Så alle kristne ER tilbøylige til å bli med på akkurat det samme, kanskje verre ting, det hele koker bare ned til hva himmel losen deres sier at dere skal tro på.

Jeg tror ikke jeg forstår helt hva du mener.

Lenke til kommentar

Det er noe som tiltar meg med eksorsisme, men ville heller tatt med ungen til doktor enn en djevelutriver om noe var galt. Som kristen tror jeg jo at det er mulig å bli besatt, dette viser jo bibelen, men bibelen skiller jo også mellom sykdom og besettelse og det er ikke så lett å vite hva som er forskjellen. F.eks. snakkes det om "månesyke", antar at dette er et gammeldags ord på manisk-depressiv eller lignende, men når det gjelder mennesker som har epilepsi-lignende anfall så er det plutselig demoner det er snakk om, så vet ikke, siden jeg ikke vet nok om dette så vil jeg nok ty til leger.

Lenke til kommentar
Det er noe som tiltar meg med eksorsisme, men ville heller tatt med ungen til doktor enn en djevelutriver om noe var galt. Som kristen tror jeg jo at det er mulig å bli besatt, dette viser jo bibelen, men bibelen skiller jo også mellom sykdom og besettelse og det er ikke så lett å vite hva som er forskjellen. F.eks. snakkes det om "månesyke", antar at dette er et gammeldags ord på manisk-depressiv eller lignende, men når det gjelder mennesker som har epilepsi-lignende anfall så er det plutselig demoner det er snakk om, så vet ikke, siden jeg ikke vet nok om dette så vil jeg nok ty til leger.

Og du ser ingenting negativt med eksorsime når du ser at religiøse som kansje er litt mer ekstreme enn deg går til en eksorsist i stedet for legen hvis det er noe galt med barnet?

Hvordan tror du man kan vite at barnet er besatt istedet for syk? Er det når barnet vrir hodet 360 grader, spyr ertesuppe eller leviterer fra senga? Finnes det noen eksempler idag hvor mennesker har blitt besatt, og fått tilfellet dokumentert og bevist? Hvis det skjedde så mange djevelutrivelser i middelalderen, hvorfor tror du det har blitt så mye mindre idag?

Lenke til kommentar

Jesus bedriver jo ganske mye eksorsisme, han driver ut onde ånder av temmelig mange mennesker i bibelen.

For meg virker det som om de primitive menneskene som skrev bibelen trodde alle sykdommer var onde ånder, siden de ikke visste noe om bakterier eller virus.

Lenke til kommentar
Finnes det noen eksempler idag hvor mennesker har blitt besatt, og fått tilfellet dokumentert og bevist? Hvis det skjedde så mange djevelutrivelser i middelalderen, hvorfor tror du det har blitt så mye mindre idag?

Tror du vet like godt som meg at når det gjelder djevelutdrivelser så er ikke dette noe man kan bevise, dersom en person skulle bli frisk fra en mystisk sykdom etter eksorsisme, så betyr ikke det - vitenskaplig sett - noe annet enn at vedkommende har blitt frisk.

Grunnen til at det er mindre eksorsisme i dag er jo fordi det er et materialistisk verdensbilde som er den gjeldende dogmen i størstedelen av verden. Oppfatningen om onde ånder og besettelser holder ennå fast i enkelte land, og på landsbygdene i fattige strøk og dette er forestillinger som er eldre enn kristendommen og som man finner i de fleste religioner. Det er jo også intressant å merke seg at de som man i overtroen betegner som besatte (f.eks. alvorlig sinnsyke) ikke har blitt friskere av et materialistisk verdensbilde. Selv om vi mener vi vet bedre i dag, så har menneskene det enda vondt, ja, kanskje enda mer vondt enn de noen gang har hatt og i en større prosentandel enn noensinne.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Tror du vet like godt som meg at når det gjelder djevelutdrivelser så er ikke dette noe man kan bevise, dersom en person skulle bli frisk fra en mystisk sykdom etter eksorsisme, så betyr ikke det - vitenskaplig sett - noe annet enn at vedkommende har blitt frisk.

Av det jeg har hørt fra eksorsister kan mennesker som har blitt besatt gjøre umennskelige ting som å snakke ukjente språk, levitere og få huden etset med vievann. Ingen av disse påstandene (av det jeg har sett) har blitt vitenskapelig bevist, ellers lyver eksorsistene.

Grunnen til at det er mindre eksorsisme i dag er jo fordi det er et materialistisk verdensbilde som er den gjeldende dogmen i størstedelen av verden. Oppfatningen om onde ånder og besettelser holder ennå fast i enkelte land, og på landsbygdene i fattige strøk og dette er forestillinger som er eldre enn kristendommen og som man finner i de fleste religioner.

Og hvorfor tror du dem fortsatt holder på med eksorsisme og annet overtroiske vås i de fattige landene? Du mener vel ikke at det er vi som bor i moderne samfunn som gjør det feil når vi prøver å finne forkalige påstander mot det ukjente?

Det er jo også intressant å merke seg at de som man i overtroen betegner som besatte (f.eks. alvorlig sinnsyke) ikke har blitt friskere av et materialistisk verdensbilde. Selv om vi mener vi vet bedre i dag, så har menneskene det enda vondt, ja, kanskje enda mer vondt enn de noen gang har hatt og i en større prosentandel enn noensinne.

Og hva karakteriserer du som et besatt menneske? Gi meg en liten lenke hvor en person som har blitt besatt ikke har blitt bedre etter medisiner og legehjelp. Jeg har allerede gitt deg et eksempel hvor en jente ble drept av dehydrering etter en år lang eksorsisme fordi foreldrene sluttet å gi henne medisinsk behandling.

Du kan vel virkelig ikke mene at vi skal slutte å hjelpe sinnsyke og schizofrene mennesker med legehjelp og heller binde personen fast til senga for å kaste "vievann" i ansiktet på personen mens vi synger bibelvers og tøffer oss med jesuskors?!

Bevare meg vel, at mennesker i 2008 tror på dette tullet er helt utrolig. Dette er faktisk livsfarlige holdninger.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen antydninger til at noen kan bli djevelbesatt.

Selv schizofreni og andre sinnsykdommer kan behandles med medisiner og psykologisk hjelp.

Før i tiden var alle sykdommer betegnet som onde ånder, fordi de visste ingenting om bakterier, virus, genetiske sykdommer eller psyikiske problemer.

Det finnes ikke "onde ånder" dette er bare tull og overtro fra en tid da mennesker ikke visste bedre.

I dag vet vi bedre, så dere som tror på eksorsisme: skjerp dere! putt fingern i jorda!

Lenke til kommentar
Ingen gud kunne ha ekistert uten sin djevel. Med andre ord, finnes det en gud så finnes det også en djevel.

Så da er det vel naturlig at guds prester jager bort djevelens demoner.

Finnes en mengde guder, ikke alltid noen djevel. Før de kristne kom var det ingen djevler og demoner her. Jager vi ut de kristne er jeg overbevist om at demonene forsvinner også.

Ingen kristne = ingen djevler og demoner

Lenke til kommentar
Ingen gud kunne ha ekistert uten sin djevel. Med andre ord, finnes det en gud så finnes det også en djevel.

Så da er det vel naturlig at guds prester jager bort djevelens demoner.

Finnes en mengde guder, ikke alltid noen djevel. Før de kristne kom var det ingen djevler og demoner her. Jager vi ut de kristne er jeg overbevist om at demonene forsvinner også.

Ingen kristne = ingen djevler og demoner

Eller kansje det er det at de kristene er djevlene og demonene? :)

Lenke til kommentar
jeg tror vi som menneske skal få lov å benytte oss av den medisinen som er tilgjengelig. Det er jo en grunn til at de er funnet opp?

Fundamentalt uenig. Hvis det var meningen vi skulle ta medisin, hadde gud skapt det fra børjan. Ikke tatt omveien gjennom igler og slikt. Djevleutdrivere er medisinen gud har foreskrevet mennesket, og det vil være blasfemisk å benytte leger og deres medisiner.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...