Gå til innhold

Djevle utdrivere, trenger norge disse?

Anbefalte innlegg

Ja, vi betaler

Takk det var alt jeg ville vite. Da er vi enig.

Resten av innlegget ditt er irrelevant for det du påsto i stad.

Hvordan er det irrelevant? Jeg påstår at vi bevilger langt mer penger til like overtroende kirker (statskirken) enn hva vi gjør til den katolske nå, det er gigantiske forskjeller (som du spurte om, og jeg svarte på).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det irrelevant? Jeg påstår at vi bevilger langt mer penger til like overtroende kirker (statskirken) enn hva vi gjør til den katolske nå, det er gigantiske forskjeller (som du spurte om, og jeg svarte på).
Utgangspunktet var din påstand om at vi ikke betaler en krone for dette. Jeg sa det var tull siden de får statstøtte. Resten er bare semantikk
Lenke til kommentar
Utgangspunktet var din påstand om at vi ikke betaler en krone for dette. Jeg sa det var tull siden de får statstøtte. Resten er bare semantikk

Og jeg svarte "Bare som religion, ikke som statskirke". Utifra det burde du kunne se at jeg trakk tilbake påstanden, og la den heller opp mot statskirken - en diskusjon du valgte å fortsette. Etter jeg henviste til statistikken går du tilbake til min første post.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Siden det ser ut til at vi snakker litt rundt hverandre så foreslår jeg at vi lar det ligge og sier oss enig. Så slipper vi å dra tråden mer off topic. :)

Ja, de får penger, men statskirken får mer. Og det er også andre som får penger.

Lenke til kommentar
Synes det er konge at vi får folk som er eksperter på djevelutdrivelse til norge. Da får vi jo se om det fungerer:)

Kult? Dette er profesjonelle taskenspillere som lurer syke mennesker som kansje søker oppmerksomhet til å tro at dem har en djevel som styrer kroppen sin. Dette er bedrageri og et farlig spill som er til for å lure overtroiske mennesker, ikke mer.

Lenke til kommentar
Brukes skattepengene mine til dette??

Ja de gjør det. Den katolske kirke, i likhet med alle andre "menigheter", får betalt hvis de er over 1000 medlemmer (Tror jeg)

Men fra det ene til det andre, det var faktisk ikke for pengenes skyld jeg tok det opp, men fordi dette for LENGE siden er bevist at ikke virker. Det er tull fra ende til annen og jeg trodde ærlig og oppriktig at dette, inntil nylig, da jeg leste at vatikanet hadde "utdannet" hele 2500 djevle utdrivere for liksom å være sikker :ermm: , var en ting som KUN eksisterte i dårlige skrekk filmer...

Når det da viser seg at den norske katolske kirken har innført denne ytterst tvilsomme "skikken" og uttalelser som:

Synes det er konge at vi får folk som er eksperter på djevelutdrivelse til norge. Da får vi jo se om det fungerer:)

fra en som er kristen viser jo dette helt klart hvor gale disse folkene, de TROR tydeligvis på dette sludderet. (litt usikker på om 316 kødder med oss her eller ikke, men han er jo definitivt i den målgruppen som forsvarer sin tro selv om den "feiler" på mange punkter...) Djevle utdrivelse fungerer nemlig IKKE og dette vet de, men de strammer grepet, tydeligvis for å sette enda mer skrekk i sine medlemmers tanke fengsler... (Ingen vil jo våge å melde seg ut nå, da kommer jo djevle utdriveren med det samme og gud vet hva han kan finne på..?!!)

Personlig syntes jeg dette med djevle utdrivelse er så utrolig idiotisk at jeg ikke kan få sagt det!!! Hva blir det neste? Å fyre med kvinner som har rødt hår eller vorter/fåflekker på utvalgte og sjemmende "geistelige" steder? Eller kaste dem i Akers elven med noen solide sement tøffler festet til bena for å se om de drukner og gjør de det er de uskyldige og flyter de er de skyldige og skal de fiskes opp igjen for å brennes? Vi skriver 2008 og vet faktisk meget godt at folk med psykiske problemer IKKE er besatt av djevler... så hvorfor??? Hvorfor tar de femten kjempe skritt tilbake, inn i den mørke middelalder og gjør dette? Er det den nye paven som har bestemt at den katolske kirken skal "back to the good old days" eller? I så fall er de på feil vei!

Syntes forferdelig synd på de menneskene som blir utsatt for dette! Skulle i mine øyne være straffbart å utsette folk for den slags ytterste overtro og idioti i dag og priser meg lykkelig for at jeg er opplyst nok til å la være å ha disse galingene løs på mine unger eller mine nærmeste. Så får det ikke hjelpe at noen føler seg litt tråkket på i denne saken, for dette er og blir for DUMT!!!!

:nei::mad:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Hvis du kommer med et banalt utsagn er det DU som har ansvaret for å bevise påstandens validitet. Kan det ikke bevises/motbevises er det ikke en naturvitenskaplig teori.

Skader det meg? Nei, men det gjør meg kvalm at jeg lever i en så opplyst verden, samtidig som at flesteparten er trangsynte, naive idioter.

Det var til Mynotir FYI

Noen velger å ikke tro på naturvitenskapen og logikk. Det gjør dem ikke nødvendigvis til idioter men mennesker som liker tanken på et perfekt liv etter døden.

Vi trenger ikke kirker heller. Ikke moskeer, ikke synagoger, ikke religiøse. Skal vi brenne dem ned? Fordi vi mener at vi har rett like mye som de mener at de har rett?

De velger å ta avstand for all form for logikk, de velger teoriene som gagner dem mest, de er egoistiske. Jeg synes verden bør ta utgangspunkt i ting vi faktisk -vet- eksisterer, ikke masse overtroisk svada. Religion er farlig.

Og, for å svare på spørsmålet ditt: Nei. Vi river de og bygger noe som verden faktisk trenger.

Lenke til kommentar

Er det også greit at man bruker ærlige penger på å lete etter spøkelser, troll, enhjørninger, alver, nymfer .. jeg ser ærlig talt ikke hvor grensen skal gå.

Kan du bistå?

Lenke til kommentar

Det er et problem i vår kultur at man kan tro på djevler uten at det får sosiale konsekvenser. Se for deg at du kommer på jobbintervju med et kors rundt halsen. Intervjueren kommer sannsynligvis ikke til å bry seg det fnugg. Kommer det derimot for en dag at du tror på troll, midgardsormen eller at Elvis fortsatt er i live, ligger du svært tynt an.

Lenke til kommentar
Det er et problem i vår kultur at man kan tro på djevler uten at det får sosiale konsekvenser. Se for deg at du kommer på jobbintervju med et kors rundt halsen. Intervjueren kommer sannsynligvis ikke til å bry seg det fnugg. Kommer det derimot for en dag at du tror på troll, midgardsormen eller at Elvis fortsatt er i live, ligger du svært tynt an.

Skjønner hva du mener. Religion har en ufortjent respekt, helt klart!!! Ser jeg noen med et kjede som det henger et kors i er jeg automatisk på vakt, for det er neimen ikke godt å si hva annet denne personen er troende til. Jeg er ihvertfall avventende til vedkommende da jeg har dårlig erfaring til dømme kraften til religiøse mennesker... de mangler den kritiske sansen når ting begynner å nærme seg området religion, der tro på ting uten bevis er essensen og ikke untaket. Jeg sier ikke at alle religiøse er slik, men jeg vet om mange som er det! De "auto-overfører" det de tror religiøst til andre nærliggende ting og glemmer kritisk sans..... den er som kjent slått av når det kommer til tro...

Men prøv å påstå at jesus lever på et jobb intreview og se hva som skjer.... hvis Intervjueren bare går videre etter noen sekunders taushet prøv å si at elvis lever.... he he... (Jeg garanterer deg ikke noen jobb om du gjør det). Saken er den samme, for ingen har sett noen av dem, men jeg holder en knapp på at du hadde fått jobb, ihvertfall nesten overalt, hvis du hadde sagt det første... pga ufortjent respekt.

Hadde jeg sittet som intervjueren hadde jeg kastet deg ut ved første uttalelse og spurt om hva du baserte en slik yttalelse på ved den siste. Jeg har ingen respekt for religion i noen form eller farge og ville ikke trodd på dette om du kastet det etter meg med bære reim og bruks anvisning....

Lenke til kommentar
Før en eksorsisme kan utføres må det foreligge en psykiatrisk rapport av vedkommende. I tillegg skal en rekke andre tiltak innad i kirken iverksettes.

- Lokal prest skal oppsøkes først, før sjelesorg, forbønn og velsignelser settes i gang. I tillegg er det vanlig med messefeiring, skriftemål og sykesalving. Hvis det er noe som ikke slipper taket, kan presten apellere til biskopen, og det kan åpnes for en ekorsisme, forklarer han.

Noen katolikker her som kan svare meg på følgende spørsmål: Må personen som det skal utføres eksorsisme på selv samtykke? (Og/eller selv være pådriveren for å få iverksaatt slike tilltak?) Hva er formålet med den psykiatriske rapporten? Hvilke rutiner har man for å unngå at uskyldige mennesker eller mennesker som slettes ikke innehar noen djevel ikke skal bli utsatt for disse mildt sagt omfattende påkjenningene? Og sist men ikke minst, hva legger man til grunn for å si ikkert at personen trenger eksorsisme? (Hva er de sikre tegnene på at personen besitter en djevel som må drives ut?)
Lenke til kommentar

Som tittelen til Dennetts kjente bok tilsier, kan religion forklares som et naturlig fenomen. Den er så grundig etablert at man heller må fokusere på avlive den fundamentalistiske ånd, systemene som vil jobber for å immunisere all kritikk mot religion (utviklingen i deler av FN er et eksempel). Livet er brutalt, gjennom religion opplever mange en motvekt til det vonde.

Man føler en urett for det overtroiske, men det løpet er nok kjørt, i det minste for hva angår tradisjonelle trosbekjennelser og forestillinger om evig liv.

Undertegnede førte en mer aggressiv linje mot det overtroiske før, men innser at man heller må legge mål i det å bekjempe det fundamentalistiske, forhindre større inntok, og om ikke annet sørge for at innflytelsen i person- og kulturliv ikke blir større enn den er.

Lenke til kommentar
Undertegnede førte en mer aggressiv linje mot det overtroiske før, men innser at man heller må legge mål i det å bekjempe det fundamentalistiske, forhindre større inntok, og om ikke annet sørge for at innflytelsen i person- og kulturliv ikke blir større enn den er.

Hørt og helt enig med deg!

Religion er og blir fordummende og den eneste måten å bli kvitt ondet på er opplysning av mennesker og samfunnet de lever i. Problemet ligger vel også i hjernevasking av barn, som ikke har noe forsvar mot denne galskapen.... men det hjelper å opplyse, det er sikkert!!

Lenke til kommentar

Det jeg er bekymret for her er de mulige uheldige følgende som kan oppstå. Jeg håper det er tatt forbehold og at den katolske kirken med underordnede har gode rutiner for å hindre at uskyldige rammes på feil grunnlag eller at praksisen får negative følger. Selv er jeg agnostiker med en sunn helning mot ateistiske holdninger, og jeg har vanskeligheter med å godta djevler og djevelutdrivelse i vår tid, uansett i hvilken form eller kontekst det fremstilles. I ytterste konsekvens betyr jo det at jeg også mener all form for eksorsisme skjer på feil bakgrunn og med mennesker som slettes ikke er besatt av noe som helst; noe som betyr at all slik praksis etter mitt gjeldende syn ikke fører til annet enn at djevelutdrivere får mulighet til å leve av sitt yrke mens alle som blir praktisert på må b ære hele den fysiske og psykiske belastningen det er å evalueres av en psykiatrer, bli stemplet som besatt for en stor gruppe mennesker og sist men ikke minst måtte gå gjennom flere av de kirkelige ritualene, ja kanskje også eksosrisme i ytterste konsekvens. Det til tross for at det ikke finnes* noen djevel i det hele tatt.

*Personlig oppfatning, se linje 3.

Lenke til kommentar
Selv er jeg agnostiker

Alle er da agnostikere. Absolutt sikkerhet er en umulighet.

Den debatten ligger langt over denne artikkelen i dagbladet.. Jeg presiserte det bare for å ditansere meg fra de ateistiske fanatikerne her inne. Men siden jeg allerede har en eksta post på gang, stiller jeg enda et spørsmål: Hva med tilfeller der selv ikke eksorsisme hjelper? Og hvordan bedømmer man egentlig om prosedyren var vellykket? Et dette en subjektiv vurdering fra eksosisten selv? Det vil jo i såfall (ironisk nok) være en ytterst tvilsom praksis.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...