vgdev Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Hei, har alså bestillt en prosessor og noen saker og ting til iphonen. Fikk selgeren (privatperson) til å merke pakken som gave og sette verdien til 180$. Nå har pakken ankommet Postens Godssenter Oslo. Fikk brev i posten i dag ("Meldig om ankommet ufortollet sending) der de krever at jeg skal vedlegge faktura, kvittering eller kontoutskrift angående kjøpet og sende tilbake til dem. Er det riktig at jeg skal gjøre dette hvis det er gave, og gavens verdi er under 1000 NOK? Takker hjerteligst for svar mvh Vgdev Endret 28. mai 2008 av vgdev Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 du må vel sende de kvitering på at gaven faktisk er på under 1000 kr ja Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Noen som har vært i samme situasjon som meg, som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 du må vel sende de kvitering på at gaven faktisk er på under 1000 kr ja Det må komme fra avsender siden vgdev ikke kan legge frem egne kvitteringer og samtidig hevde at det er en gave. Og man leser vel utfra første post at verdien er høyere en 1000 kroner så jeg tror vgdev kan belage seg på 25% moms + tollgebyr. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 du må vel sende de kvitering på at gaven faktisk er på under 1000 kr ja Det må komme fra avsender siden vgdev ikke kan legge frem egne kvitteringer og samtidig hevde at det er en gave. Og man leser vel utfra første post at verdien er høyere en 1000 kroner så jeg tror vgdev kan belage seg på 25% moms + tollgebyr. Ha en fin dag. Er det ikke slik at jeg skriver 180$ i første post? (180+5=900NOK) Tenkte jeg skulle ringe til dem i morgen og høre, hvis ikke noen andre har noen smarte innspill da? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Sansynligvis har de ikke merket gave eller verdi riktig. Det vil jeg annta er mest sansynlig. Den andre, men litt midnre sansynlige muligheten er at du er blitt tatt i en stikk-kontroll og de kom til konklusjonen at dette neppe er en gave til den verdien du faktisk har oppgitt. Da ville jeg dog tro at de ikke sende ut samme type standardsvar som de gjør ved feilmerking/ingen merking. -Stigma Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 *snip* Er det ikke slik at jeg skriver 180$ i første post? (180+5=900NOK) Tenkte jeg skulle ringe til dem i morgen og høre, hvis ikke noen andre har noen smarte innspill da? "og sette verdien til 180$." Indikerer en falsk verdi for å få beløpet under 1000 kroner . Poenget mitt var at du (sannsynligvis) ikke kan dokumentere en verdi under 1000 kroner siden den oppgitte verien ikke er reel slik jeg ser det. Det hjelper ikke hva som står på pakken hvis tollvesenet mener noe annet men du kan selvfølgelig ringe dem. Kanskje du får overbevist dem? Slik første post er formulert er dette et regulært kjøp med forsøk på å unndra avgift og tollvesenet har mange slike saker hvert år. Noen blir stoppet og noen går gjennom men de vet hva det går i og det er ingen bombe at man får et slikt brev som du fikk selv om pakken er merket som gave med verdi under 1000 kroner. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 De som virkelig har mottatt en reel gave fra familie/slektinger osv. og vet med seg selv at de ikke skal betale moms, greier nok å argumentere mer overbevisende/troverdig og på en måte som personalet der gjenkjenner. Hvis du ringer Tollvesenet slik du sier, kan du risikere å bli utspurt om hva slags relasjon du har til personen, bostedsadressen og telefonnummer til vedkommende, osv. Da er det vel fare for at du "bryter sammen" eller dummer deg ut. Er nok like greit å bare sende inn faktura/PayPal kvittering e.l. er mitt tips. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Veldig mange dømmende folk her synes jeg. Det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne merke pakker sendt mellom privatpersoner med "GIFT". Så lenge handelen foregår mellom 2 privatpersoner så er det helt uproblematisk! Det som derimot er graverende er å be avsender om å forfalske verdien av det som sendes i den hensikt å slippe unna avgiftene man skal betale. Hvis du ikke kan fremlegge noen bekreftelse på dette blir varen din skjønnsvurdert for verdi og behandles deretter. Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Veldig mange dømmende folk her synes jeg. Det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne merke pakker sendt mellom privatpersoner med "GIFT". Så lenge handelen foregår mellom 2 privatpersoner så er det helt uproblematisk! Det som derimot er graverende er å be avsender om å forfalske verdien av det som sendes i den hensikt å slippe unna avgiftene man skal betale. Hvis du ikke kan fremlegge noen bekreftelse på dette blir varen din skjønnsvurdert for verdi og behandles deretter. Dømmende? 'GIFT' er IKKE forenlig med HANDEL (se HER) og slik første post fremstår er det handel det er snakk om. Det er like mye avgiftsunndragelse å merke pakken med 'gift' som å sette for lav verdi, så lenge det er gitt vederlag for varen(e). Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne merke pakker sendt mellom privatpersoner med "GIFT". Så lenge handelen foregår mellom 2 privatpersoner så er det helt uproblematisk! Den biten av det uproblematisk. MEN, problemet er å få Tollvesenet til å tro på det! De VET selvsagt hvor utbredt dette er i forbindelse med internet-handel fra utlandet og at avsendere ofte merker pakker som Gift(gave) som en "exstra service". Jeg har endog mottatt utallige pakker (over kr.200 grensen) merket som Gift, uten at jeg engang har bedt om det. (og hvis noen av de har sluppet igjennom er det nok ikke p.g.a. at de er merket "gift", men at de ikke rekker stoppe alt) Et at problemene hvis man har bedt avsender merke som Gift, er at man ikke vet hvordan pakken ser ut, dvs. hvordan den er embalert/merket forøvrig. Det er liten hjelp hvis det bare er krysset for "Gift", mens pakken ellers bærer tegn (logoer, pakketeip, stempel, etc.) på at den er sendt fra firma "Best Bargains Ltd. 1032 5th street Orlando Florida" Sånn sett sitter tollerne med trumfkortet på hånden fordi de har pakken foran seg. I allefall har den vissheten forhindret meg fra å gå i "nærkamp" med Tollvesenet. Men, mulig jeg er pysete av meg? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 tja, det kan også være at noen har gitt deg en gave ved å få butikken til å sende det direkte til deg? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Dømmende? 'GIFT' er IKKE forenlig med HANDEL (se HER) og slik første post fremstår er det handel det er snakk om. Det er like mye avgiftsunndragelse å merke pakken med 'gift' som å sette for lav verdi, så lenge det er gitt vederlag for varen(e). Ha en fin dag. Mottaker kan ikke lastes for hvordan avsender merker forsendelsen. Derfor vil aldri tollvesenet stille spørsmål rundt merking av "GIFT" så lenge avsender er en privatperson og det som sendes har et "privat bruksområde". Dette er bekreftet av tollere. At det er en avgiftsunndragelse er det vel liten tvil om, men det får ikke konsekvenser for avsender. Loven som regulerer dette er så vidt jeg vet fra rundt 1967 og moden for en solid revisjon, så lenge loven fremstår som urimelig så vil folk benytte seg av dette smutthullet. Hadde ikke du benyttet deg av "kreativ bokføring" hvis det kunne føre til at du betalte mindre skatt? Dvs ingen ulovligheter, men at man benytter seg kynisk av alle åpninger i en lovtekst? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 tja, det kan også være at noen har gitt deg en gave ved å få butikken til å sende det direkte til deg? ja det høres enkelt og besnærende ut , men igjen, (hvis det er en bløff) så kommer de fleste "ned på jorden igjen" når tollvesenet begynner å stille vanskelige spørsmål. Just my 2 cents Lenke til kommentar
madammim Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hei. For å svare på spørsmålet ditt så antar jeg at avsender har glemt å merke pakken med "gift", det ligger ikke faktura eller annet som kan angi verdi, og derfor disse spørsmålene. Tviler på at det blir noe "kryssforhør" over telefonen hvis du ringer og spør hva som er feil med gaveforsendelsen du venter på. De har ingen ting med hva ditt forhold til avsender er. Det kan jo være forskjellige grunner til at en "ukjent" ønsker å gi deg en gave, kansje dere kjenner hverandre gjennom felles interesse på et eller annet forum? Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Dømmende? 'GIFT' er IKKE forenlig med HANDEL (se HER) og slik første post fremstår er det handel det er snakk om. Det er like mye avgiftsunndragelse å merke pakken med 'gift' som å sette for lav verdi, så lenge det er gitt vederlag for varen(e). Ha en fin dag. Mottaker kan ikke lastes for hvordan avsender merker forsendelsen. *snip* I dette tilfellet kan mottaker lastes siden mottaker har bedt avsender om å merke pakken som gave men det var ikke poenget mitt. Man kan synse så mye man vil om regelverket men det er nå engang regelverket tollvesenet forholder seg til. Så for å gjenta meg selv: -Vgdev har foretatt en handel. -Vgdev har bedt om gavemerking for å unngå avgift. -Vgdev har bedt om for lav verdi for å unngå avgift. -Vgdev har ikke krav på avgiftsfritak i henhold til regelverket. Grunnen til at pakken ble stoppet kan være fra feilmerking til stikkprøve men det er som sagt ikke gitt at man får pakken avgiftsfritt selv om den er 'riktig' merket. Hvorvidt det er greit å være 'kreativ' er vel strengt tatt en annen diskusjon. Edit: Jeg skal ikke dømme Vgdev om han/hun får ut pakken uten å betale, ei heller godte meg om det blir avgifter. Ha en fin dag. Endret 28. mai 2008 av huffadhemi Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Yess, folkens! Ringte godssenteret og forklarte at jeg ikke hadde noen kvittering, og at selger heller ikke hadde en kopi. Ba dem derfor åpne pakken, mens jeg holdt "linja", for å finne kvitteringen inne i pakken. Så etter en stund så fikk jeg beskjed "åja, det var visst dokumentasjon inne i pakken på at det var en gave dette, og pakken vil na bli sendt ut." Da ser dette ut til å være løst. Regner nå med at det ikke blir noen mva på meg Takker hjerteligst for den hjelpen dere har gitt meg Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 *snip* Da ser dette ut til å være løst.*snip* Da får du en ufordømmende fra meg. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hadde flaks at ikke tollvesenet sjekket pakken din da. De godtar IKKE "gaver" fra nettbutikker/butikker generelt... fikk sånn sinna epost når jeg sendte over kviteringen... ikke min feil at den nettbutikken sendte alt som gaver... var under 200kr så slapp unna tollen... Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Nå var ikke dette en nettbutikk heller da, avsender var en privatperson. Men at de ikke skjønnslignet verdien på innholdet var egentlig litt rart når den først var plukket ut for kontroll... Selv om den var merket med "gift". Det er jo stort sett tollere under utdanning som sitter på denne jobben så det slipper nok ganske mange fisk gjennom maskene i nettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå