Gå til innhold

Hvordan få bra bilder av barn i svømmehall?

Anbefalte innlegg

Takk for utfyllende svar, men jeg sitter fortsatt igjen med spørsmålet om det vil være farlig i et basseng fullt av mennesker. Et barnebaseng vil vel typisk inneholde 50000 liter ferskvann, eller deromkring, og 10-20 voksne mennesker. Er det virkelig energi nok til å utrette noe i et slikt "selskap"?
Poenget er at bassenget vil være jordforbindelse, så du kan risikere at strøm kan gå inn i hånden din og ut til bassenget, og dermed gjennom hjertet. Det er ikke farlig for noen andre i bassenget, nei.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg har forstått dette riktig, så bør man som en generell regel ikke skru fra hverandre en blits og fikle med kondensatoren mens man bader, men det vil ikke være farlig å oppholde seg i et badebasseng dersom en blits blir sluppet oppi?

Lenke til kommentar
Takk for utfyllende svar, men jeg sitter fortsatt igjen med spørsmålet om det vil være farlig i et basseng fullt av mennesker. Et barnebaseng vil vel typisk inneholde 50000 liter ferskvann, eller deromkring, og 10-20 voksne mennesker. Er det virkelig energi nok til å utrette noe i et slikt "selskap"?
Nei, jeg vet om to tilfeller der en blitz er mistet i vann og det var bare et problem på kort avstand. Det var for eksempel bortimot umulig å plukke opp blitzen, men ikke noe problem å holde armen en halv meter fra blitzen. Siden vann er en homogen leder så vil nesten all energien ta korteste veien som er mellom polene på kondensatoren og strømstyrken faller dramatisk med økt avstand.

Så hvis man har kameraet helt intil kroppen så kan det bli ubehagelig men andre i bassenget vil ikke merke noe. Nøyaktig hvor ubehagelig vil avhenge av mange faktorer, konstruksjonen av kameraet, hvor rent vannet er osv.

Et moderna kamera er ganske tett så overflatearealet på en tenkt leder av vann som går fra innsiden av kameraet og ut er ganske liten siden vannet må igjennom smale sprekker så jeg ville ikke vært spesielt bekymret selv på kort avstand.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg har forstått dette riktig, så bør man som en generell regel ikke skru fra hverandre en blits og fikle med kondensatoren mens man bader, men det vil ikke være farlig å oppholde seg i et badebasseng dersom en blits blir sluppet oppi?
Det oppsummerer det ganske greit, ja :p
Lenke til kommentar

OT: jeg tilhører nok de som ikke så noe suspekt i overskriften. Men det er kanskje meg det er noe galt med?

OT: En ting er fine bilder, og mulighet for strøm gjennom hjertet på grunn av blitsen. En helt annen ting er hjerteklapp og nerveproblemer med så dyrt utstyr så nære destruktive elementer. Jeg turte ikke, men gikk rett og slett og kjøpte meg en Pentax Optio WP eller hva den heter, som tåler halvannenmeters dyp. Veldig greit i svømmebasseng, mye moro på stranden (jeg underholdes både av krabbebilder og folks blikk når du tar med kameraet på svømmetur), og kjekk å ha i lommen. Det er vel noen år siden jeg kjøpte den nå, det har vel kommet noen ennå bedre kameraet på markedet etter den. Men det anbefalles å ha et kamera som tåler juling til slik bruk.

Dykkerhus er det jo bare å glemme, det koster jo 3x kameraets verdi. I hvert fall til D40 som jeg har.

Lenke til kommentar
OT: jeg tilhører nok de som ikke så noe suspekt i overskriften. Men det er kanskje meg det er noe galt med?

OT: En ting er fine bilder, og mulighet for strøm gjennom hjertet på grunn av blitsen. En helt annen ting er hjerteklapp og nerveproblemer med så dyrt utstyr så nære destruktive elementer. Jeg turte ikke, men gikk rett og slett og kjøpte meg en Pentax Optio WP eller hva den heter, som tåler halvannenmeters dyp. Veldig greit i svømmebasseng, mye moro på stranden (jeg underholdes både av krabbebilder og folks blikk når du tar med kameraet på svømmetur), og kjekk å ha i lommen. Det er vel noen år siden jeg kjøpte den nå, det har vel kommet noen ennå bedre kameraet på markedet etter den. Men det anbefalles å ha et kamera som tåler juling til slik bruk.

Dykkerhus er det jo bare å glemme, det koster jo 3x kameraets verdi. I hvert fall til D40 som jeg har.

Hvor mye tåler det kameraet der av vann og dybde da?
Lenke til kommentar
Ja, nå venter vi bare på Hitler. :p

Skjer ikke, Hitler var kunstmaler, ikke fotograf. :p

Uansett - det er gøy med kameraer som tåler vann. Det blir ikke fullt så høy bildekvalitet, men så har man hjertet i behold etterpå.

Har man speilrefleks, så finnes det jo også Aquapack, som skal holde til 5 meter. Da holder det garantert i svømmebassenget!

Lenke til kommentar
Hvor mye tåler det kameraet der av vann og dybde da?

Pentax Optio Wp tåler etter bruksanvisningen 1,5 m, men jeg har vært nede på litt over 2 kan jeg tenke meg (egentlig en liten forglemmelse..). Gummipakningene er ikke tøffe, så noe dypere enn det tror jeg ikke man skal gå.

Men man kan ha mye moro med det da, her er et eksempel:

2478701_36423974e9dd6549db9005bb8fe0bb63_standard.jpg

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Skal selv på babysvøming med min datter på syv uker. Har et Ixus 800 IS, samt et Canon 40D. Ser at et undervannshus til 40D koster veldig mye, men kan en finne en rimelig løsning til bruk sammen med 40D? Hvor bra er de posene som selges rundt om? Funker bra nok til å holde en halvmeter under vann?

Lenke til kommentar
Ta bare bilder av dine egne barn.

Ikke ta bilder av andres barn.

Ikke legg ut bilder av andres barn ut på nettet - med eller uten tillatelse.

Ikke legg ut bilder av dine egne barn - uansett.

Dette blir litt drøyt. Nå må dere ikke bli helt gale da folkens.

Lenke til kommentar
Skal selv på babysvøming med min datter på syv uker. Har et Ixus 800 IS, samt et Canon 40D. Ser at et undervannshus til 40D koster veldig mye, men kan en finne en rimelig løsning til bruk sammen med 40D? Hvor bra er de posene som selges rundt om? Funker bra nok til å holde en halvmeter under vann?

Jeg er også på babysvømming med min lille rakker. Vi valgte å kjøpe et undervannskamera Olympus µ 850 SW . Dette er jo ikke et superkamera, men vi har fått tatt en del fine bilder under vann. Det er litt morsomt å ta bilder som ikke alle andre får tatt. Speilrefleksen min har blitt liggende hjemme på babysvømming.

Jeg har ikke prøvd de posene som finnes. Vi tenkte at det også var kjekt for tiden framover å ha et kamera som tåler vann, da kan man ta bilder i høljene regnevær og det kan brukes når junior skal bade når han blir eldre.

Lenke til kommentar

- Legg deg på bassengkanten med flisene som stativ

- Bruk ei kort telelinse

- Slå av blitzen. Kanskje bittelitt utfyllingsblitz hvis lysforholdene er dårlige.

- Skyt i RAW og still hvitbalanse i etterkant.

- Så lange du bruker bassengkanten som stativ så kan du tillate deg litt lange lukkertider. Dette skan skape ganske mye dynamikk og bevegelse i bildene.

- Ta masse bilder

Legg ut bildene i bildekritikken etterpå for å få ytterligere tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...