Gå til innhold

Hvordan få bra bilder av barn i svømmehall?

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte meg D300 for noen måneder siden etter å ha fått gode råd her på forumet. Er kjempefornøyd men ser at læringskurven har blitt mye brattere.

På torsdag skal jeg ta bilder av datteren min på babysvømming. Har tatt en del bilder der tidligere også men synes det er vanskelig å få til bra bilder i svømmehallen (det er en liten men varm hall så litt problemer med dugg også)

Er det noen av dere mer erfarne her inne som har noen tips?

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Linselus73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dugg oppstår vel streng tatt når kald flate møter varme. Akklimatiser kamera før du begynner. Og det var vel alt jeg kunne bidra med :p

...og ikke ta kameraet ut i vannet, med mindre du har undervannshus.

Dersom du skal bruke blits, kan det lønne seg å tilpasse blitsens fargetemperatur til den du finner i svømmehallen. Skaff deg fargefilter som kan holdes foran blitsen. De kan du kanskje lage selv av litt farget plastfolie.

Lenke til kommentar

Tøys og tull! (med en sånn jovial tone, ikke sinna og kranglete... :fun:)

Ta med kameraet ut i vannet og ta bilder nede på barnets nivå! Vær ikke redd for noen vanndråper på en D200.

147090362_9okvP-L.jpg

Det viktige for å ungå dugg er, som Inc sier, å sørge for at utstyret er tilstrekkelig varmt - sånne babybassenger er skikkelig varme, så det kan bli en utfordring.

Lenke til kommentar

Et eksperttips: pakk kameraet inn i en forseglet plastpose før du går inn i svømmehallen. Da legger kondensen seg på¨utsiden av posen. Når kamerahuset har samme temperatur som luften inne i svømmehallen, kan du ta det ut.

Lenke til kommentar

Jeg må bare skrive det: Et i utgangspunktet godt fokus på beskyttelse av barnas rettigheter, har i enkelte sammenhenger gått over i hysteri, slik at normal, sunn kjærlighet til barn lett kan bli mistenkeliggjort. Interessant hvordan vi leser verden forskjellig. Jeg leste overhode ingenting suspekt inn i emnetittelen.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke noen mistenkte trådstarter for noe som helst. Tittelen var bare litt morsom. Det er plenty av anledninger hvor folk skriker opp for ingenting, spar energien til å stagge dem.

Godt melisma ikke har sett denne :wee:

Lenke til kommentar

Bruk et lyssterkt objektiv, skru opp isoen, ta bilder i raw-format og juster hvitbalansen etterpå. Forsøk å ta noen bilder uten forstyrrende bakgrunn. Men også noen med bassengmiljøet i bakgrunnen. Jeg reagerte ikke på emnetittelen, men hadde reagert på en som kom dragende med et svært speilreflekskamera (har gjort det selv, altså) i barnebassenget, så et tips kan kanskje å være overtydelig på hva du holder på med og å unngå å få med for mange av andre folks unger. Pluss det de andre har sagt.

eitp

edit: tastefeil

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Dugg er ikke noe problem i en svømmehall om du ikke tar med et kaldt kamera inn i hallen. Vanlig innetemperatur går helt fint. Relativ luftfuktighet i en svømmehall er rundt 50-55%, og temperaturen ligger gjerne på 30-33 grader. (På bakgrunn av dette kan du regne ut hvor kaldt apparatet ditt kan være før det oppstår kondens...)

Jeg har selv brukt kameraet mitt i svømmehallen mange ganger uten problemer. Dersom du har raskt glass, kan du fint ta gode bilder med rask lukkertid uten å måtte ty til blits.

Her er et test-bilde fra Risenga i Asker:

post-109531-1211920898_thumb.jpg

ISO 1250, f3.2, 1/250.

Edit: Det er greit å avklare fotografering med betjeningen først.

Endret av Tor Arne Bjørn
Lenke til kommentar

Tøys og tull! (med en sånn jovial tone, ikke sinna og kranglete... :fun:)

Ta med kameraet ut i vannet og ta bilder nede på barnets nivå! Vær ikke redd for noen vanndråper på en D200.

Vel kameraet med blitz ut i vannet tror jeg uansett ikke at jeg ville gjort, ikke nødvendigvis fordi det er farlig med kameraet. Men bare tanken på hva som kan skje hvis spenningen fra den ladde kondensatoren utløses i vannet er skremmende nok til at Blitzer bør holdes unna vann... Nå vet jeg ikke nødvendigvis hva som skjer da jeg ikke er eletrikker, men i værste fall kan man risikere at hele babysvømmingen med foreldre stryker med.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår ikke å dyppe kameraet i vannet, ei heller å slippe en SB-800 oppi. :) Om man ikke tror at man klarer å unngå å miste kameraet, så bør man ikke ta det med ut i bassenget, uavhengig av hvor skummel blitsen er.

Den interne blitsen i en D200 er neppe i stand til å gi mer enn en kilevink til en som stikker fingeren borti kondensatoren. En SB-800 kan nok i teorien ta livet av et menneske. Det kunne jo vært interessant om noen kunne mene noe kvalifisert om det, for selv om jeg finner det merkelig at en kondensator som ikke inneholder mer enn omkring 1/100 av energien i 4x2.5A 1.2V batterier skal kunne drepe noe som helst, så har jeg jo lest at det skal være farlig å tukle med slikt. Var det ikke noen her på forumet som hadde fått seg en karamell av en blits som hadde vært avslått i en uke før han åpnet den?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
En SB-800 kan nok i teorien ta livet av et menneske. Det kunne jo vært interessant om noen kunne mene noe kvalifisert om det, for selv om jeg finner det merkelig at en kondensator som ikke inneholder mer enn omkring 1/100 av energien i 4x2.5A 1.2V batterier skal kunne drepe noe som helst, så har jeg jo lest at det skal være farlig å tukle med slikt.
Du kan risikere hjerteflimmer av selv såpass små energimengder, men da må strømmen i utgangspunktet gå inn gjennom arm, hode eller et passende sted på overkroppen og ut til jord. Hvis du bare kortslutter kondensatoren med et par fingre slik at strømmen kun går gjennom hånden får du deg ikke mer enn en saftig karamell.
Lenke til kommentar

Jeg kan uttale meg om farene.

Hvis vi ser på Nikon SB-600 så sier spesifikasjonene 220 blink med 2000 mAh batterier. Det vil si en energi på (2*3600*4*1,2)/220 = 157 joules (wattsekunder) pr blink. Ledetallet er 30, Nikon D300 har et ledetall på 12 så da kan vi se at energien i kondensatoren for D300 er 157/((30/12)^2) = 25 joules.

Dette er bare overslag men vil gi en indikasjon på energien. En tommelfingerregel er at en energi på under 16 joules vil ha en ubetydelig sjanse for å forårsake fibrillasjon (hjerteflimmer som ofte er dødelig) i et friskt menneske. D300 vil være i nærheten av denne energien og må behandless med en viss respekt.

Som Sutekh nevner så må strømmen passere igjennom kroppen, i hovedsak arm-arm eller arm-fot for å passere hjertet. Selv om strømmen ikke passerer hjertet i betydelig grad så kan man få betydelige skader på grunn av muskelkramper eller sjokk.

Når det gjelder blitzer i vann så kan man lammes av strømmen og bli ute av stand til å bevege seg kontrollert noe som kan i teorien medføre drukning hvis man for eksempel ramler i et basseng med et kamera rundt halsen.

Når det er sagt så er det utenkelig at man klarer å utlade en kondensator av denne typen igjennom kroppen ved et uhell så det er ikke noe man burde være bekymret for hvis man ikke åpner et kamera med vilje.

Jeg legger ved et bilde som viser hvordan det ser ut hvis man kortslutter en slik kondensator.

post-13911-1212114688_thumb.jpg

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Som Sutekh nevner så må strømmen passere igjennom kroppen, i hovedsak arm-arm eller arm-fot for å passere hjertet. Selv om strømmen ikke passerer hjertet i betydelig grad så kan man få betydelige skader på grunn av muskelkramper eller sjokk.

Takk for utfyllende svar, men jeg sitter fortsatt igjen med spørsmålet om det vil være farlig i et basseng fullt av mennesker. Et barnebaseng vil vel typisk inneholde 50000 liter ferskvann, eller deromkring, og 10-20 voksne mennesker. Er det virkelig energi nok til å utrette noe i et slikt "selskap"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...