Lovise_84 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal ta allmenn påbygg til høsten. Går nå siste året på Hjelpepleien, dvs at jeg da har fagbrev som hjelpepleier når jeg begynner på det. Jeg fikk høre at de som er over 23 år, slipper unna noen fag, noen som kan bekrefte at dette stemmer?? Er det andre fordeler med å være 24 år, ha fagbrev og ta påbygg? Takk for svar Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal ta allmenn påbygg til høsten. Går nå siste året på Hjelpepleien, dvs at jeg da har fagbrev som hjelpepleier når jeg begynner på det. Jeg fikk høre at de som er over 23 år, slipper unna noen fag, noen som kan bekrefte at dette stemmer?? Er det andre fordeler med å være 24 år, ha fagbrev og ta påbygg? Takk for svar Slipper du unna siden du er så gammel? Tror du kanskje heller slipper unna noen fag siden du har fagbrev, lurer på om at det er heller den veien det fungerer. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Man slipper gym når man har fagbrev. Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Skal ta allmenn påbygg til høsten. Går nå siste året på Hjelpepleien, dvs at jeg da har fagbrev som hjelpepleier når jeg begynner på det. Jeg fikk høre at de som er over 23 år, slipper unna noen fag, noen som kan bekrefte at dette stemmer?? Er det andre fordeler med å være 24 år, ha fagbrev og ta påbygg? Takk for svar Slipper du unna siden du er så gammel? Tror du kanskje heller slipper unna noen fag siden du har fagbrev, lurer på om at det er heller den veien det fungerer. Var studieinspektøren som sa at jeg slapp noen fag pga alderen min. Skal sjekke opp i det nærmere i morgen, men det var iallefall det han sa... Man slipper gym når man har fagbrev. Det høres jo luksus ut Lenke til kommentar
1503 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Man kan få generell studiekompetanse med bare seks fag gjennom 23/5-regelen dersom man er over 23 år. Men da må man ha fem års dokumentert yrkespraksis (heltid) i tillegg. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Skal ta allmenn påbygg til høsten. Går nå siste året på Hjelpepleien, dvs at jeg da har fagbrev som hjelpepleier når jeg begynner på det. Jeg fikk høre at de som er over 23 år, slipper unna noen fag, noen som kan bekrefte at dette stemmer?? Er det andre fordeler med å være 24 år, ha fagbrev og ta påbygg? Takk for svar Det har ingenting med alder å gjøre, men har du fagbrev skal du kun ha: -Matte -Norsk -Naturfag -Engelsk (om du ikke har 5 timer fra før) Burde bli rundt 20 timer i uken, hvorav 10 er norsk. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Skal ta allmenn påbygg til høsten. Går nå siste året på Hjelpepleien, dvs at jeg da har fagbrev som hjelpepleier når jeg begynner på det. Jeg fikk høre at de som er over 23 år, slipper unna noen fag, noen som kan bekrefte at dette stemmer?? Er det andre fordeler med å være 24 år, ha fagbrev og ta påbygg? Takk for svar Det har ingenting med alder å gjøre, men har du fagbrev skal du kun ha: -Matte -Norsk -Naturfag -Engelsk (om du ikke har 5 timer fra før) Burde bli rundt 20 timer i uken, hvorav 10 er norsk. Men du bør ringe til eksamensnemda eller noe sånn i din kommune. De vil hjelpe deg med dette, slik som Ueland sa det var det før men nå er det ny reform til neste år så da blir det ganske sikkert annerledes. Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Har sjekket opp i saken med studieinspektør, og vi som har fagbrev slipper valgfag, gym og samfunn. I tillegg trenger vi en time engelsk, men dette kan vi lese på som privatist Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Har sjekket opp i saken med studieinspektør, og vi som har fagbrev slipper valgfag, gym og samfunn. I tillegg trenger vi en time engelsk, men dette kan vi lese på som privatist Idag var første skoledag med allmenn påbygg. Vi slipper ingen fag, vi må derimot SØKE om fritak fra gym. Og det er det eneste faget vi isåfall slipper. Rart at de kan forandre mening når vi fikk beskjed om noe helt annet i vår. Blir litt forvirret her. Dersom jeg får avslag på søknad om fritak av gym, noen som har forslag til andre metoder man kan slippe gym på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Er det 20-timers kurset du går? Begynte på det i dag og jeg har kun norsk, historie, naturfag, engelsk og matematikk. Gym er vel kun på 30-timers kurser (for de som bare har gått 2 år på videregående). Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Er det 20-timers kurset du går? Begynte på det i dag og jeg har kun norsk, historie, naturfag, engelsk og matematikk. Gym er vel kun på 30-timers kurser (for de som bare har gått 2 år på videregående). Hmm..jeg blir grådig forvirra. Nei vi har 30timers kurs på min skole. Har norsk, historie, naturfag og matte. Pluss gym og noe studiespesialiserende greier, enten reiseliv, ikt, etableringsettelleranna eller biologi. Skjønner liksom ikke hvorfor jeg må ta alle fagene, siden jeg har tre års utdannelse. Hva har du gått på før? http://odv.hfk.no/templates/ExtensionSchoo...e.aspx?id=24909 Endret 18. august 2008 av Lovise_84 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Jeg har vært lærling og har fagbrev innen IKT. Har du det eller har gått ett års lære i skole er det 20-timers kurset som er tilpasset deg, men det går fint å med 30 timer også. De som kun har gått 2 år på en yrkesfaglig linje og går videre på allmenn påbygg skal ha 30 timer, så du må få bevist at du har fagbrevet for å slippe de andre timene vil jeg tro. Endret 18. august 2008 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Jeg har vært lærling og har fagbrev innen IKT. Har du det eller har gått ett års lære i skole er det 20-timers kurset som er tilpasset deg, men det går fint å med 30 timer også. De som kun har gått 2 år på en yrkesfaglig linje og går videre på allmenn påbygg skal ha 30 timer, så du må få bevist at du har fagbrevet for å slippe de andre timene vil jeg tro. Har fagbrevet liggende. Skolen sier at jeg ikke slipper fag. Dette er en helt nyopprettet linje ved skolen, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Som sagt, så sa de til oss i fjor at vi slapp noen fag, siden vi har fagbrev og det antall timer som kreves, men det ser ikke ut som de har tenkt å gi seg med det. Mulig jeg må kontakte elevorganisasjonen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jepp, du bør nok kontakte noen andre og høre hvordan reglene på det er for tiden. Jeg kjenner hvertfall et par som har fagbrevet og gikk 30-timer i fjor der de slapp valgfagene og noen andre timer. Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 begynte sist onsdag på allmenn påbygging du skal slippe gym hvis du har fagbrev, mange i klassa mi som har gått under den gamle ordningen som slipper Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 begynte sist onsdag på allmenn påbyggingdu skal slippe gym hvis du har fagbrev, mange i klassa mi som har gått under den gamle ordningen som slipper Skal ta dette opp med rektor ved skolen, det er ikke rett at de tvinger oss til å ta flere fag enn det vi trenger. Uansett så er elevorganisasjonen kontaktet, så jeg er spent på hva de svarer. Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Du trenger ikke gå den tunge veien gjennom elevorganisasjonen. Du kan bare gå inn og lese hva som kreves for å få studiekompetanse på denne siden. - generell studiekompetanse PS: Hvis du ikke visste det. - Du får kanskje litt ekstra tid, dersom du slipper fag. Da kan det være lurt å ta noen realfag ved siden av. - Da får du realfagspoeng i tillegg, men fordypningspoeng forsvinner fra nesteår. Feks kan du ta 2kj, 2fy eller 2bi ved siden av studiene. De fleste sier 2BI er enklest. Endret 19. august 2008 av Daddlemannen Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Endelig er ting i boks. Rektor kom innom oss idag, og fortalte at vi slipper gym og programfag Deilig! Men jeg tror ikke på det før søknaden er kommet tilbake, og jeg har det 100% sikkert Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Du har lov til å være skeptisk nå, men det er nok riktig som rektoren din sier Du burde vurdere det jeg skrev ovenfor mht realfag. Dumt å ikke "ta'n helt ut" når du først er igang og har tid. Lykke til med påbygningen, og et tips til puggefagene er forøvrig boken MEMO, som kan hjelpe deg veldig til flere 6ere Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Du har lov til å være skeptisk nå, men det er nok riktig som rektoren din sier Du burde vurdere det jeg skrev ovenfor mht realfag. Dumt å ikke "ta'n helt ut" når du først er igang og har tid. Lykke til med påbygningen, og et tips til puggefagene er forøvrig boken MEMO, som kan hjelpe deg veldig til flere 6ere Takk for tips! 2bi er vel biologi? Jeg har lite peiling på dette med realfag. Tror uansett ikke jeg kommer til å ta noen fag i tillegg, da jeg er aktiv sykemeldt (kommer til å være det hele skoleåret) og vil bruke fritiden på de fagene jeg allerede har. Ti timer norsk er iallefall hardt nok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå