Gå til innhold

NorgesPatriotene saksøker Vigrid film


Anbefalte innlegg

Saksøker YouTube film

Partiformann Øyvind Heian i Norgespatriotene saksøker skaperne bak filmen Vigrid: Det siste oppgjør. Han krever samtidig at YouTube fjerner filmen fra Internett.

 

Vigrid: Det Siste Oppgjøret

Se filmen hos Youtube

 

Heian:

Heian sier at han går rettens vei, fordi han mener filmskaperne har gått over grensen for hva som er akseptable ytringer i et samfunn.

 

Er dette riktig bruk av ytringsfriheten eller har denne filmen gått for langt?

Noen som har en mening om denne saken?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting så lenge filmen ikke er laget for kommersielle årsaker så står han vel egentlig fritt til å gjøre det han vil. Internett er en gråsone.

 

Vet ikke om TONO reagerer på slikt.

 

Norgespatriotene er håpløse og ikke overraskende at de ønsker sensur. De har jo partifestet at muslimer ikke skal få utøve religionen sin og at alle moskèer skal stenges.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Heian sier at han går rettens vei, fordi han mener filmskaperne har gått over grensen for hva som er akseptable ytringer i et samfunn.

 

Er dette riktig bruk av ytringsfriheten eller har denne filmen gått for langt?

Noen som har en mening om denne saken?

 

haha.. ler meg skakk, bare de tullingene som skal få mene noe på internett da?

Lenke til kommentar
Er dette riktig bruk av ytringsfriheten eller har denne filmen gått for langt?

Noen som har en mening om denne saken?

 

 

Som saksøkt har jeg naturligvis ganske sterke meninger om saken. Det er mye en kan si om virkemidlene, men for å ta der Heian blir satt på plass etter å ha forsøkt å avtale sextreff med 14 år gammel jente; Er det ikke kritikkverdig at en person som vil inn på Stortinget gjør noe slikt? Se på sakene i Danmark og Terje Søviknes-saken.

 

For å sette saken i perspektiv; Heian er en person som har brukt flere år på å spre hets og ærekrenkelser mot enkeltpersoner og samfunnsgrupper. Når Heian møter seg selv i døren, påberoper han seg ærekrenkese jfr. Strl §§ 246 og 247. Er ikke dette pinlig dobbeltmoralsk?

 

Ellers har vi en god advokat på saken og vet at vi har utrolig gode sjanser i denne saken. Heian`s advokat ser mer ut til å jobbe på kommando enn på eget initativ. Det kan en se på stevningen.

 

 

Klipp fra NRK for spesielt interesserte: http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/58243

Lenke til kommentar
I denne filmen kjem han jo med kraftige personåttak, noko som går langt over ytringsfridomen. Samstundes har han heller ikkje lov å leggje ut film/bilete av desse personane utan at dei har godkjent det.

 

Hvorvidt den er langt over ytringsfriheten er nettopp hva som kommer til å bli et spørsmål. Du argumenterer om at man ikke har lov til å legge ut bilder av film uten godkjennelse. Har Se&Hør skaffet seg tillatelse av personene de tar bilde av og trykker? Tenk litt på det.

Lenke til kommentar

Kalvegodt: Det stemmer ikke. Aviser og medier har ikke "lov" til det pga egene interne regler som de selv velger å følge. Ikke alle følger disse til like stor grad, men overskridelser blir straffet internt av PFU så vidt jeg husker. Det er ingenting som stopper meg fra å ta bilder eller video av folk og legge ut på nettet. Det er ikke ulovlig. At hets og lignende er ulovlig, det stemmer, men ikke bilder/video i seg selv.

 

Etter min mening så faller denne videoen godt innenfor ytringsfriheten. Man kan ikke kalle en dokumentar som framstiller en kjent person på en negativ måte for hets, det blir å strekke begrepet alt for langt å det er skjemmende ovenfor de som faktisk opplever hets.

Lenke til kommentar

Norgespatriotene er hverken rasister eller nazister, sier Øyvind Heian!

 

I går leverte han, på veiene av seg selv og partiet, stevning i privat straffesak for Oslo tingrett. Filmen som ligger på det populære videonettstedet YouTube, er skrevet, produsert og regissert av 18-åringen Tommy Myrbostad, sammen med medprodusent Anders Eikeland. SOS Rasisme Molde har støttet filmproduksjonen med 10 000 kroner. Over 17 000 personer har alt sett filmen. Nå er de unge filmskaperne stevnet for retten sammen med SOS Rasisme.

 

Jeg respekterer fullt ut at folk har ulike syn, men denne filmen går langt over grensen. Jeg er ikke rasist eller nazist og godtar ikke å bli kalt det. Norgespatriotene er hverken rasister eller nazister, sier Øyvind Heian.

Tror dere han vinner fram med dette? Og hva synes dere om at SOS Rasisme sponser prosjekter som dette med penger?

 

Les saken!

 

EDIT: Link

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Nope, det er det ingen grunn til at han skal heller. Han er for ett parti som har programfestet å regulere ytringsfriheten til muslimer og så går han til sak fordi ytringsfriheten stilte ham i dårlig lys. Haha, det er så gjennomført håpløst.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Nope, det er det ingen grunn til at han skal heller. Han er for ett parti som har programfestet å regulere ytringsfriheten til muslimer og så går han til sak fordi ytringsfriheten stilte ham i dårlig lys. Haha, det er så gjennomført håpløst.

Men gjør dette han til rasist? Han utaler jo at det er han ikke!

Lenke til kommentar

Når noe er så lett å kjenne igjen for så mange så er det klinkende likegyldig at en/et fåtall sier at det ikke er sånn. Han/Norgespatriotene sier de/han ikke er rasist, men politikken deres er klart rasistisk i følge den vanlige oppfatning av hva rasisme er. Da nytter det lite å si "Jeg er ikke rasist."

Handlingene og meningene taler for seg selv.

Lenke til kommentar
Men går vi i riktig retning når SOS rasisme sponser mennesker som driver med trakkasering? Heian mener han er blitt trakkasert, men dette skal ikke gjelde bare fordi han er den han er? Synes dette er feil!

 

Hvordan er det trakassering? Det er ikke noe mer trakassering enn det han ønsker å gjøre mot muslimer, det er faktisk laaangt mindre. Skal man hindre SOS Rasisme i å sponse noen som vil bruke ytringsfriheten sin?

Lenke til kommentar

Videoen var jo ren propaganda da. Kan ikke akkurat si at videoen hverken er forebyggende for å forhindre rasisme, ei heller er god nok til å omvende en rasist. Snarere tvert imot, jeg tror denne videoen er med på å forsterke troen til de rasistene som eksisterer der ute. Videoen får en bumerangeffekt.

 

Det sterkeste budskapet i dag er det rasistiske budskapet. Grunnet forbudet mot det. De som ønsker å fortie det rasistiske budskapet og ønsker at media ikke skal fokusere på budskapet, de er med på å forsterke budskapet. Selv om de ofte ikke er klar over dette.

 

Jeg forakter rasisme. Det er det mest lavpannede man kan finne av menneskelig syn. Men all fortiingen og ønsket om forbudet mot det forhindrer meg i å kunne møte og snakke med rasister, prøve å snakke dem til fornuft. Det øker omfanget av hjernevasking av rasister da de må gjemme seg og kun diskutere med likesinnede.

 

Nei, jeg tror ikke man kommer noen vei med dette søksmålet (mulig med unntak av påstanden om at han har forsøkt å få seksuelle tjenester av en 14-åring, samt at han har truet med vold. Slikt er injuriene om det ikke kan bevises. Det lukter lynsjemobb og de bak videoen gir en god beng i rettssikkerheten. Noe som er ganske så lavpannet). Men denne videoen og de som står bak sin motivasjon er mer til skade en nytte. Vigrid burde være glad for denne videoen, da den gjør det enda enklere å hjernevaske og anskaffe seg nye medlemmer. Spesielt om det virkelig blir enda vanskeligere for rasister å si sin mening offentlig.

 

Er det en ting historien har lært oss så er det at de forbudte ytringene er de som blir de mektigste ytringene. La rasistene få si sin mening, så kan vi få mulighet til å imøtekomme dem med dialog og rasjonell tankegang.

 

Man bekjemper ikke rasisme ved å fortie den, man bekjemper den ved å imøtekomme dem med dialog. Det er på tide å fjerne naiviteten og tåle å høre ytringer man ikke liker. Det er på tide å slutte å ta den feige løsningen ved å prøve å skuffe et problem under teppet og ta det med hornene.

 

Skulle nesten tro folk var for feige til å møte en rasist til debatt. Det er et paradoks at enkelte tror man kan bekjempe hjernevasking ved fortielse.... Har man i det hele tatt virkelig tatt inn over seg problemstillingen? Intervjuet med denne rasisten er jo det beste middelet mot rasisme. Om han ikke får lov å si slike ting, så mister jo rasismebekjempere sitt sterkeste våpen...

 

Man kan jo eventuelt bare vise dem American History X. Den er et fint tilskudd til denne debatten, både for rasister og rasismebekjempere. :)

Lenke til kommentar
Kalvegodt: Det stemmer ikke. Aviser og medier har ikke "lov" til det pga egene interne regler som de selv velger å følge. Ikke alle følger disse til like stor grad, men overskridelser blir straffet internt av PFU så vidt jeg husker. Det er ingenting som stopper meg fra å ta bilder eller video av folk og legge ut på nettet. Det er ikke ulovlig. At hets og lignende er ulovlig, det stemmer, men ikke bilder/video i seg selv.

 

Etter min mening så faller denne videoen godt innenfor ytringsfriheten. Man kan ikke kalle en dokumentar som framstiller en kjent person på en negativ måte for hets, det blir å strekke begrepet alt for langt å det er skjemmende ovenfor de som faktisk opplever hets.

 

PFU kan idømme aviser bøter. I tillegg mister de en viktig ting: Kredibilitet blant lesere, ettersom de blir dømt til å trykke en offentlig unnskyldning. I hvert fall det vi lærer på media.

 

Når det gjelder bilder så kan du ikke ta bilder av en person og publisere det uten hans samtykke, om nevnte person er i hovedfukus på bildet. Det samme gjelder nok film, men lederen i Vigrid er nok ingen privat person, de samme reglene gjelder ikke for offentlige personer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...