Gå til innhold

Rusbrus vs menn/blandevann som er fjortis

Anbefalte innlegg

Drikkekulturen i Norge (og forsåvidt andre land) er det mye å klage på, men forholdet mellom en av det mannlige kjønn og fordommene mot rusbrus er helt på trynet.

Selv er jeg en person som liker å variere på smaker. En kveld kan det være øl og jager som står på menyen, mens en annen gang er jeg mer sugen på de søte drikkene, og drikker rusbrus og andre søtsaker. Problemet er at hvis en mann/gutt drikker rusbrus, vil han bli bombardert med uttalelser som "jævla jente" eller "homo".

Så hva er det som egentlig gjør rusbrus til en jentedrikk, og hvorfor blir man enten en jente eller homo ved å drikke det? Enkelte jeg har spurt dette spørsmålet til mener at rusbrus er så søt og at det derfor er så enkelt å like. Jenter, som hovedsakelig ikke skal like øl, bruker dette som en erstatning for øl. Hvis en gutt, som skal i teorien like øl, drikker det, betyr det at han tar jentas plass.

Her er det ett eller annet som er riv ruskende galt. Er det ikke lov i vårt samfunn å drikke det du faktisk liker, uten å bli stemplet som homse eller feminin? Er det ikke lov for en mann å like noe av alkohol som er søtt? Hva med vanlig brus? Skal ikke jeg som mann få lov til å drikke cola? Hva med saft?

Jeg kjenner flere menn som bare drikker rusbrus, rett å slett fordi de ikke liker øl. Og de er mer menn enn mange av de andre "øl-drikkerne" og grunnet kvinnelige partnere, tviler jeg på at de er homofile.

En annen ting som er nokså irriterende er at enkelte måter å blande ut sprit på blir sett på som fjortis. Jeg har faktisk hørt at å blande ut iste med vodka er "fjortis", fordi det var det man blandet ut med når en ikke var "lovlig".

Javel, men hvis vodka og iste er godt, kan du ikke få lov til å drikke det uten å bli stemplet?

Til tider er jeg glad for at jeg bare drikker mørk sprit (grunnet mine smaksløker), så slipper jeg å ta stilling til alle disse teite "normene".

Noen andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi faen i hva alle andre mener om deg, da slipper du masse bekymringer.

Funker for meg, samme hva det gjelder. Selv står jeg over karsk og bryr meg ikke om de som kommenterer at jeg heller drikker rent. Drikk det som du synes er godt, fordi du synes det er godt - og ignorer de ignorante.

Lenke til kommentar

Jeg drikker selv for det meste rusbrus, cider og sprit med juice. Øl er bare ekkelt. Blir selv kalt kjerring, men det bryr meg lite. Jeg drikker det jeg klarer å få ned. Selvfølgelig drikker jeg noen ganger øl, men det er ikke mye, 6pack.

Lenke til kommentar
Gi faen i hva alle andre mener om deg, da slipper du masse bekymringer.

Det er en ytterst god tilnærming til problemet. Jeg tømmer ned ned karsk, øl og rusbrus i en salig blanding avhengig av hva jeg har lyst på. Men når jeg tenker etter er det ganske mange år siden jeg hørte "fjortis" eller "kjærring" komentarer om hverandres drikke på fest. Kan være det er noe som forsvinner automatisk med årene altså ;)

Lenke til kommentar

hmm, har alltid tenkt på rusbrus som fjortizz drikk rett og slett for man smaker ikke alkohol av drikken, og den inneholder jo like mye % som øl, så etter 12 smirnof ice burde du bli rimelig bedugget uten i det hele tatt å ha smakt alkohol.. de drikker jo bare for å bli fulle, rave rundt og kunne skryte dagen derpå til sine medelver i 9 klasse hvor drita de var på lørdagen og alt det fancy de gjorde :p

Drikker jo såklart for å bli bedugget jeg også, men foretrekker og faktisk kjenne litt av smaken jeg heller ned i hullet..

Lenke til kommentar
Man skal da få drikke hva man vil.

Forresten, er det så forbanna ille å bli kalt homo eller femi da? Hvordan står det til med fordommene våre?

Selvfølgelig er det ille å bli kalt dette. Har ikke noe med fordommer å gjøre egentlig. Men når man blir kalt noe man ikke er, så er det ille.

Lenke til kommentar

I norge er kan man bli kalt homo hvis man er noe annet en den stereotypiske 40 år gamle brautende øldrikkende vålerengasupporteren som lever på uføretrygd pga dårlige matvaner og tidligere arbeid som håndtverker, og som ikke klarer å finne på noe annet å si enn dårlige grove vitser i alle tenkelige upassende situasjoner.

PS. Du trenger ikke skamme deg. Drikk rusbrus og vær glad

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...