Gå til innhold

Arch - Problemer med NetworkManager og Ekstern disk

Anbefalte innlegg

Etter at Vista SP1 gjorde laptopen min til sirup og rimelig ubrukelig, bestemte jeg meg for å teste linux igjen.

Jeg har så og si ingen erfaring fra linux tidligere, installerte derfor Arch, med Gnome, for å lære meg litt om selve prosessen..Alt gikk rimelig greit, men jeg har et par problemer nå.

Til å håndtere trådløsnettverk har jeg installer NetworkManager, dette fungerer i og for seg greit, men det virker temmelig tilfeldig om den starter opp eller ikke ved en oppstart. Finnes det noen måte å starte denne manuelt? Har letet litt rundt og testet å skrive nm-applet i terminal, men det resulterer i at den klager på at den ikke finner en fil..

Har gjort alle nødvendige steg i følge tutorialen på ArchWiki. NetworkManager vil heller ikke godta 63 tegns WPA nøkkel..

Deamon ser noe slik ut: (!Network @dhcdbd @networkmanager........)

Eksterndisken som jeg har koblet til har også en tendens til å virke bare av og til. Når jeg prøver å gå inn på external units valget i Gnome menyen klager den på at HALA eller noe slikt ikke er startet.

Det jeg lurer på er hvorfor disse bare startes opp av og til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter at Vista SP1 gjorde laptopen min til sirup og rimelig ubrukelig, bestemte jeg meg for å teste linux igjen.

Jeg har så og si ingen erfaring fra linux tidligere, installerte derfor Arch, med Gnome, for å lære meg litt om selve prosessen..Alt gikk rimelig greit, men jeg har et par problemer nå.

Til å håndtere trådløsnettverk har jeg installer NetworkManager, dette fungerer i og for seg greit, men det virker temmelig tilfeldig om den starter opp eller ikke ved en oppstart. Finnes det noen måte å starte denne manuelt? Har letet litt rundt og testet å skrive nm-applet i terminal, men det resulterer i at den klager på at den ikke finner en fil..

Feilmeildinger kommer fordi de inneholder vesentlig informasjon :) Ta alltid med feilmeldingen (hvis du er så heldig å få en) når du spør om noe.

Har gjort alle nødvendige steg i følge tutorialen på ArchWiki. NetworkManager vil heller ikke godta 63 tegns WPA nøkkel..

Deamon ser noe slik ut: (!Network @dhcdbd @networkmanager........)

Eksterndisken som jeg har koblet til har også en tendens til å virke bare av og til. Når jeg prøver å gå inn på external units valget i Gnome menyen klager den på at HALA eller noe slikt ikke er startet.

Det jeg lurer på er hvorfor disse bare startes opp av og til?

Lenke til kommentar

Kjører root terminal: nm-applet

---

(nm-applet:7756): GnomeUI-WARNING**: While connecting to session manager: Authentication Rejected, reason: None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.

(nm-applet:7756): WARNING**: <WARN> nma-dbus-init(): org.freedesktop.DBus.Error.FileNotFound raised: Failed to connect to socket /var/run/dbus/system.bus.socket: No such file or directory.

---

Så virker som om jeg "mangler" noe av NetworkManager, dette er snodig siden den virker ca 1/3 av rebootene. Så må vel være noe som ikke blir initialisert?

Mtp. eksterndisken får jeg denne meldingen:

System -> Removable drives & media

---

The "hald" service is required but not currently running. Enable the service and rerun this application, or contact your system administrator.

Note: You need Linux kernel 2.6 for volume managment to work.

---

Har kernel 2.6.x

Det som er merkelig er at enten så virker begge, eller så virker ingen...

Lenke til kommentar

Legg til hal tidlig in DAEMONS og se om ting starter å funke.

Disken din vil ikke funke siden hal ikke er statet, og networkmanager vil ikke starte siden hal ikke er startet. Tipper en annen daemon som oftest drar i gang hal, men ikke alltid. Grunnen til denne inkonsistensen tipper jeg er at du laster daemon-ene dine i paralell og da starter de ikke alltid i samme rekkefølge.

ikke putt @ foran hal.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Til å håndtere trådløsnettverk har jeg installer NetworkManager, dette fungerer i og for seg greit, men det virker temmelig tilfeldig om den starter opp eller ikke ved en oppstart. Finnes det noen måte å starte denne manuelt?

Du kan starte NetworkManager manuelt med /etc/rc.d/networkmanager start, stop og restart kan også brukes, dette må gjøres som root.

Kjører root terminal: nm-applet

nm-applet skal kjøres som din egen bruker (må være medlem av gruppen network), ikke som root

Får du noen feilmeldinger når du prøver å koble til nettverk med 63 tegns WPA nøkkel? Det er kanskje noe i /var/log/daemons.log, prøv grep NetworkManager /var/log/daemon.log som root, se om du ser noe der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...