Zandreu Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Seriøst Vaio, dette blir utrolig dumt. Regner med at du ikke har ME, altså, noe du ikke kan uttale deg om! Jeg kjenner et par, som på en god dag, kan gå 200 meter.. Dette er IKKE lathet! Kjenner jeg blir utrolig oppgitt og hissig. 1 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Derfor blir det helt feil å kalle det for latskap. (Det finnes sikkert eksempler hvor folk prøver å utnytte systemet rundt dette også, men å dra alle over en kam er etter min mening feil) Jeg akseptere at ME som en "sekundær" lidelse, men ikke som en sykdom. Og er kun legitimert for folk som lider primært av noe alvorlig: Som. f.eks hjernehinnebetennelse, Trauma eller kreft. Jeg er spesielt skeptisk til folk som syke-gjøre seg selv. Spesielt når jeg leser at folk ble frisk av ME etter en yogaklasse, eller de fikk ME av drikkevannet...ja, da er det noe som lukter svidd. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Uansett så er ikke ME likt feks depresjon hvor du blir bedre jo mere du gjør, du blir derimot værre jo mere du belaster kroppen din ( til en viss grad ihvertfall) Jeg selv lider ikke av ME, men får tunnelsyn av hard fysisk aktivitet og føler meg nesten psykotisk, og jeg lider jo av en slags depresjon. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg kjenner et par, som på en god dag, kan gå 200 meter.. Dette er IKKE lathet! Kjenner jeg blir utrolig oppgitt og hissig. Et par?! Oi.. for en sammenheng.. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 ...snip.. Depresjon er noe som jeg kaller for medisinskhykleri. I følge en undersøkelse, utført av EU, er det godt over 90% sjangse at "noen" lider av en eller annen form for depresjon, en eller annen gang i livet. Mao: Du kan har gode og dårlige dager... Selvfølgelig er ordet "depresjon" blitt en medisinsk sensasjon! Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 ...snip.. Depresjon er noe som jeg kaller for medisinskhykleri. I følge en undersøkelse, utført av EU, er det godt over 90% sjangse at "noen" lider av en eller annen form for depresjon, en eller annen gang i livet. Mao: Du kan har gode og dårlige dager... Selvfølgelig er ordet "depresjon" blitt en medisinsk sensasjon! Jepp, de fleste opplever nok en depresjon i løpet av livet, men det kan jo bli så ille at man ikke fungerer i samfunnet. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jepp, de fleste opplever nok en depresjon i løpet av livet, men det kan jo bli så ille at man ikke fungerer i samfunnet. Det, tror jeg har en rot i kulturen. Psykokulturologisk Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jepp, de fleste opplever nok en depresjon i løpet av livet, men det kan jo bli så ille at man ikke fungerer i samfunnet. Det, tror jeg har en rot i kulturen. Psykokulturologisk Det kan være både personlige problemer som gir depresjoner, f.eks. en tankegang som kjører deg ned psykisk, men det kan også være biologiske årsaker, f.eks. at man har mange andre i familien som har en mangel på ett eller annet stoff i hjernen (correct me if I'm wrong). Lenke til kommentar
daruu Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Uansett så er ikke ME likt feks depresjon hvor du blir bedre jo mere du gjør, du blir derimot værre jo mere du belaster kroppen din ( til en viss grad ihvertfall) Jeg selv lider ikke av ME, men får tunnelsyn av hard fysisk aktivitet og føler meg nesten psykotisk, og jeg lider jo av en slags depresjon. Men en med ME vil bli dårligere av fysisk aktivitet, i tillegg er det mange som reagerer på psykiske påkjenninger (hvor mye som skal til avhenger av hvor hardt "angrepet" man er) Om du lider av depresjon derimot, så er det om å gjøre å komme seg ut å gjøre mest mulig ( om jeg har forstått det riktig?) Vaio: Jeg kommer ikke til å greie å overbevise deg uansett, men jeg er sikker på at man innen 10 år vet med sikkerhet hva ME egentlig er og hva det kommer av Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Så vaio: Hva vil du som legestudent anbefale en ME pasient? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Det kan være både personlige problemer som gir depresjoner, f.eks. en tankegang som kjører deg ned psykisk, men det kan også være biologiske årsaker, f.eks. at man har mange andre i familien som har en mangel på ett eller annet stoff i hjernen (correct me if I'm wrong). Nå tenker jeg på helt frisk person... Ikke de med psykiatriskeproblemer. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Om du lider av depresjon derimot, så er det om å gjøre å komme seg ut å gjøre mest mulig ( om jeg har forstått det riktig?) Jo, det er det de sier, men jeg selv blir egentlig bare mer deprimert av å ta en spassertur f.eks. og som oftest er ikke energien der i det hele tatt så det blir ikke noe spassertur. Og hvis jeg driver med hardt fysisk arbeid så begynner synet å flimre, det ser ut som energi-bølger som strømmer inn mot et midtpunkt, antar at det er dette som kalles tunnelsyn, og så føler jeg meg fullstendig tom i hodet og akkurat som hjernen er pakket inn i ull. Det kan være både personlige problemer som gir depresjoner, f.eks. en tankegang som kjører deg ned psykisk, men det kan også være biologiske årsaker, f.eks. at man har mange andre i familien som har en mangel på ett eller annet stoff i hjernen (correct me if I'm wrong). Nå tenker jeg på helt frisk person... Ikke de med psykiatriskeproblemer. Ok, trodde du mente at depresjoner var oppdiktet også. Endret 31. mai 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Vaio: Jeg kommer ikke til å greie å overbevise deg uansett, men jeg er sikker på at man innen 10 år vet med sikkerhet hva ME egentlig er og hva det kommer av Kjære Daruu. Er det noe å overbevise? Ikke engang, ME-eksperten Frenchie, klarer å skrive "noe" om årsaken.. Om de finner årsaken til ME i fremtiden, og bevise at det er en sykdom, er jeg mer enn happy til å akseptere det. Men, til nå, med disse 4 tusen "forsknings artikkelene". Klarer forskerne ikke å si hva som er galt eller årsaken. Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Om du kan drive med hardt fysisk arbeid uten å betale kraftig for det i ettertid så har du ikke ME. Enkelt og greit.. Vell Vaio, hadde du vært i min situasjon så hadde du innsett hvor latterlig den påstanden "de fleste er bare late" er. Jeg trente seks ganger i uken før jeg ble syk, jeg trodde først at det var kraftig overtrening (i mitt tilfelle minner ME meg om en kraftig overtrening som man ikke kommer seg ut av, i mitt tilfelle).. zzzz Natta! Endret 31. mai 2008 av FrenChie Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Så vaio: Hva vil du som legestudent anbefale en ME pasient? Jeg kan ikke anbefale noen til noe. Jeg sender bare pasienten videre til en nervolog/psykiatri for å utrede "årsaken." Om de diagonisere pasienten for ME? fine with me... edit: Nørsk Endret 31. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Ok, trodde du mente at depresjoner var oppdiktet også. Der ser du, Det er en medisinsk sensasjon! Folkflest har et vrangsyn på depresjon. Endret 31. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Ok, trodde du mente at depresjoner var oppdiktet også. Der ser du, Det er en medisinsk sensasjon! Folkflest har et vrangsyn på depresjon. Skjønte ikke helt hva du mente der. Hvorfor er det en medisinsk sensasjon? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Vaio: Jeg kommer ikke til å greie å overbevise deg uansett, men jeg er sikker på at man innen 10 år vet med sikkerhet hva ME egentlig er og hva det kommer av Kjære Daruu. Er det noe å overbevise? Ikke engang, ME-eksperten Frenchie, klarer å skrive "noe" om årsaken.. Om de finner årsaken til ME i fremtiden, og bevise at det er en sykdom, er jeg mer enn happy til å akseptere det. Men, til nå, med disse 4 tusen "forsknings artikkelene". Klarer forskerne ikke å si hva som er galt eller årsaken. Nei man vet ikke årsaken, det er sant. Men det vet man da heller ikke når det gjelder kreft(?) og det er jo fortsatt en sykdom Jeg er ihvertfall overbevist om at ME er en sykdom, fysisk eller psykisk (kanskje en kombinasjon?) Denne tråden har vel helt sporet av i forhold til det trådstarter hadde i tankene når han lagde tråden, så nå skal jeg prøve å slutte å diskutere hvorvidt ME er en sykdom eller ikke ihvertfall Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Se filmen hos Youtube There is noe specific test for "psychiatric" problems. Vær obs på ordet "depressed" De som gni seg i hendene er ?? Endret 31. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Nei man vet ikke årsaken, det er sant.Men det vet man da heller ikke når det gjelder kreft(?) og det er jo fortsatt en sykdom Jo, vi har ganske god peiling på hva kreft er, og hva som forårsaker kreft. Jeg er ihvertfall overbevist om at ME er en sykdom, fysisk eller psykisk (kanskje en kombinasjon?) Kanskje. Men, når jeg leser at folk blir diagonisert for ME, uten noe legitimerende grunn, så synes jeg at det er en unnskylding for latehet. Denne tråden har vel helt sporet av i forhold til det trådstarter hadde i tankene når han lagde tråden, så nå skal jeg prøve å slutte å diskutere hvorvidt ME er en sykdom eller ikke ihvertfall Næææ... Det er jo en del av ME: What is it? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå