Spitzi Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Har et Asus P5E3 hovedkort som jeg prøver å få optisk lyd ut fra. Jeg har begitt meg utpå med Windows vista 64-bit, som jeg ikke er helt komfortabel med ennå (mulig problemet ligger der en plass, ja...). Lydkortprogrammet til Asus, SoundMax Blackhawk er rimelig hjelpesløst, og selv om dette rapporterer velfungerende lyd over den optisk digitale lydutgangen, fungerer ikke dette i "virkeligheten". TOS-link utgangen er helt død, og ikke et snev av lys kommer ut - og ergo ingen lyd heller, hverken 2-kanals eller flerkanals Dolby Ditil eller DTS, eller ordinær wav for den saks skyld. Har prøvd å sette default lyd til optisk utgang i Vistas innstillinger for lyd, uten hell. Analogt fungerer alt helt fint, og jeg får 5.1 lyd ut til fillehøytalerne ved PCen (Logitech X-530), men skulle så gjerne ha kunnet spille av lyden via surroundanlegget i stua. Nyeste driver SoundMAX Audio Driver v6.10.1.6280 er installert, samt nyeste utgave av SoundMax Blackhawk. BIOS er også nyeste utgave. Heller ikke i BIOS har jeg klart å finne ut noe som skal aktiveres for å få lyden ut via den optiske digitalutgangen. Jeg mistenker at det er ett eller annet veldig banalt jeg har glemt. Er det noen som har vært borti noe liknende på dette eller tilsvarende hovedkort? Kan noen gi meg en digitalt hjelpende hånd her? Endret 27. mai 2008 av Spitzi Lenke til kommentar
Spitzi Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Nei, jeg har ikke blitt så mye klokere siden jeg stilte spørsmålet sist. Men har funnet ut at svært mange har det samme problemet - optisk lyd ut fra P5E hovedkortene fungerer ikke, og det er bare å vente i spenning på ny BIOS update. Men coax fungerer visst. Ikke at det hjelper meg, for recieveren min er 8-9 år gammel og har ikke slik inngang... Les f.eks. denne forumposten hos Asus: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20080507213118859&board_id=1&model=P5E&page=1&SLanguage=en-us Og på Tom's Hardware er det opprop for å få Asus til å løse saken: http://www.tomshardware.co.uk/forum/245401-12-calling-p5e3-deluxe-owners-optical-audio-port-work Endret 22. juli 2008 av Spitzi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå