Gå til innhold

Brennvidde og cropfaktor, hvordan påvirker det perspektiv?

Anbefalte innlegg

"Alle" vet jo at et 50mm-objektiv som settes på et digitalt speilrefleks med cropfaktor 1.5 får FOV tilsvarende 75mm.

Men hva har dette å si for egenskapene til objektivet? Generelt regnes jo kort tele som godt egnet for portretter fordi det ikke gjør f.eks. ting i midt bildet større i forhold til annet, men vil denne effekten ved en brennvidde forbli gjeldende på crop?

Siden tydeligvis veldig få er sikre på akkurat dette, velger jeg å spørre. Få steder det er omtalt, noen har jeg sett mener det selv med cropfaktor blir de samme effektene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Perspektiv er forholdet mellom avstanden fra fotograf til motivet og motivet og bakgrunnen, eller (fotograf-motiv)/(motiv-bakgrunn), uansett system, brennvidde, brikkestørrelse. Ingenting annet.

Når man sier at tele komprimerer perspektivet og vidvinkel utvider perspektivet, er det fordi arbeidsavstanden varierer. Du må stå nærmere for å få samme utsnitt av f.eks. ansiktet til en person med vidvinkel enn tele, og de relative forskjellene (avstanden mellom f.eks. kamera og nesetipp vs. avstanden mellom kamera og øret) er større. På vidvinkel er f.eks. avstanden fra kamera til nesen si 95 cm og avstanden til øret 100 cm, mens på tele gir samme utsnitt av ansiktet arbeidsavstander på f.eks. 495 og 500cm (fritt valgte tall). Avstanden mellom øret og nesetippen har ikke forandret seg, men arbeidsavstanden har det - derfor vil perspektivet også forandre seg.

Derfor vil også et kamera med cropfaktor gi samme teleeffekt som et objektiv med lenger brennvidde på filmkamera - når man beholder utsnittet (som til alle praktiske formålet er det man vurderer ut fra).

Lenke til kommentar

Kan legge til et par småting til (bare for å presisere):

Perspektivet forandres når man beholder utsnittet, men endrer sensorstørrelsen eller brennvidden, fordi du må flytte på deg for å kompensere for forandringen dersom utsnittet er konstant. Generelt forandres perspektivet også dersom du forandrer både sensorstørrelse og brennvidde, men man kan som kjent kombinere én brennvidde for gitt sensorstørrelse som vil gi samme utsnitt og perspektiv, f.eks. normalobjektiv for gitt sensorstørrelse.

Perspektivet er uforandret om man beholder sensorstørrelsen og arbeidsavstanden men forandrer brennvidden og utsnittet (f.eks. zoomer inn med en zoom mens man står i ro).

Perspektivet er uforandret om man beholder brennvidden og arbeidsavstanden, men forandrer sensorstørrelsen og utsnittet (f.eks. bytter fra cropkamera til fullformat, men beholder objektivet).

Lenke til kommentar

Jeg har mer eller mindre tilfelding noen døme på forskjellen mellom crop og fullformat.

Fullformat til venstre.

Likt ståsted, lik blender og lik brennvidde (100mm f/4) -> Utsnitt blir annerledes, dybdeskarpheten lik og perspektiv lik.

post-21338-1211907213_thumb.jpg

Likt ståsted, lik blender, forskjellig brennvidde -> Samme utsnitt, forskjellig DOF og likt perspektiv.

post-21338-1211907410_thumb.jpg

Forskjellig ståsted, lik blendder, samme brennvidde -> Samme utsnitt, forskjellig DOF og forskjellig perspektiv.

post-21338-1211907528_thumb.jpg

Bare et lite 'testbilde' fra en halvtime siden på hvilken herlig blurring av OOF område man får med fullformat sammen med lyssterk optikk (85mm på f/1.8 i dette tilfellet)

post-21338-1211907705_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hadde sett veldig stor pris på om noen laget en oversikt på forkortelser: f.eks FOV,DOF(det vet jeg hva er), OOF, POFF; SOF osv, dere skjønner tegningen.

Jeg og sikkert mange andre føler dere ligger langt forut og pro-snakker seg i mellom.

Mange av disse forkortelsen er ikke registrert noensted og er vanskelig å google. Beklager min brutale fremtoning, men jeg ivrig etter å lære. Så da blir jeg gretten når flinke folk som k-ryeng forklarer ting som jeg setter stor pris på å lese, men ikke forstår. U see? :)

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Så da blir jeg gretten når flinke folk som k-ryeng forklarer ting som jeg setter stor pris på å lese, men ikke forstår. U see? :)
Eneste forkortelsen jeg kan se at jeg brukte var 'cm', altså centimeter... Håper det ikke er for mye forlangt å be om at du forstår den? ;-)
Lenke til kommentar
Så da blir jeg gretten når flinke folk som k-ryeng forklarer ting som jeg setter stor pris på å lese, men ikke forstår. U see? :)
Eneste forkortelsen jeg kan se at jeg brukte var 'cm', altså centimeter... Håper det ikke er for mye forlangt å be om at du forstår den? ;-)

Hehe, beklager du ble ett tilfeldig offer akkurat i denne sammenheng. Men du har en evne å tiltrekke deg folk som strør rundt seg med forkortelser. Ikke vet jeg hvorfor det skjer men de skal vel briefe litt :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...