Gå til innhold

PC til musikkproduksjon, under 15k! / Dual quad-core, Xeon, anyone?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Trenger invendinger, forslag, tanker, osv, kom med det! Jeg trenger innspill og tips.

Driver å funderer på hvordan den nye studio-PC-en min skal bli.

Går for stasjonær, for best ytelse/pris. Regner med en maxpris på ca. 15k.

Så først på 64-bits prosessorer, men er ikke sikker på om det er støtta av programmene jeg bruker, så jeg vurderer nå en Intel 771 socket, Xeon løsning. Det vil altså si et hovedkort med plass til to prosessorer. Regner med å gå for Intel.

Har ikke noen store planer om å overklokke, men kan hende det blir nødvendig etter hvert.

Prioriterer lavt lydnivå.

Jeg satt sammen dette forslaget til en musikkproduksjonspc. Grunnen til at jeg har valgt et relativt bra grafikkkort er først og fremst fordi jeg vil at ting skal være smooth, men også fordi jeg har lyst til å se åssen denne PC-en kjører et spill eller to. Skal også sies at jeg er en stor fan av visualizere i winamp. :cool:

Har basert sammensetningen av komponenter med forbilde hos Mac Pro og http://www.adkproaudio.com/ sin Xeon Extreme.

Vet ikke om Dual Quad core løsning er det beste, men det kan virke sånn.

1 Case H600B ATX Tower 400W Black Front-USB/Audio/1394 CAG1.1 24/SATA

1 Boxed Workstation Board Performance Dual Processor Pci-E x16 SATA

2 CPU Quad-Core Xeon E5410 2330MHz LGA771 Active FSB1333 12MB 45nm boxed

1 Harddisk 73.4GB SATA 10000RPM 3.5" 16MB "Raptor"

1 Harddisk 500.0GB 7200RPM SATAII 3.5" Barracuda

1 VGA-Card Radeon HD3870 512MB(DDR4) PCI-E 2xDVI HDMI HDCP HDTV TV-Out Retail

1 Monitor 22" Wide DVI 1680x1050 1000:1 ViewAngle 170(H)/160(V) 2ms Speaker 1.2Wx2

1 SAMSUNG DVD Recorder 20x +R/+RW -R -RW SATA DVD-RAM Black Bulk

Lydkort har jeg fra før, det er et E-MU 1616M kort, som jeg tenker å koble til med en PCMCIA-adapter!

Kjøling har jeg ikke giddi å sette meg inn i, men får vel tak i noen helt okey vifter, håper bare de blir stillegående nok.

Håper noen kan hjelpe meg, jeg er overhodet ikke sikker på om dette kan funke. Satt sammen disse ganske "kjapt og gæli", så kan hende jeg har glemt noe vesentlig. :hmm:

Hola og aloha,

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

bruk Sokkel LGA775, sammen med en kraftig Quad-core

en bøtte med rask ram, minst 4GB

kjør 64bit OS.

raske harddisker er alfa-omega når man jobber med mange audio spor sammtidig,

installer DAW`en og Windows på Raptoren, og legg prosjektet på den andre disken 500GB.

kanskje kjøre flere disker i RAID?

litt overkill med 2x quadcore,

skjermkortet ditt burde være vifteløst,

for og minske så mye støy som mulig fra pcen..

Lenke til kommentar

Takk for svar, det settes pris på, og jeg vurderer forslaget ditt. Lurer likevel på om noen kanskje vet om oppsettet jeg la opp vil kunne fungere, noe jeg kan begrunne.

Vet at dual-quadcore systemer stort sett er laget for servere, men vet også at det det er det de bruker i Mac Pro systemene. Men jeg vil ikke ha Mac.

Er virkelig 2xquadcore overkill? Jeg planlegger å bruke Reason 4 med Cubase med en del tunge plugins. Jeg prøvde nettopp to av prosjektene mine på en ett år gammel 1,6 dual core laptop. Dette er prosjekter hvor jeg kun bruker Reason 4. Forresten, for de som ikke vet det, er Reason et musikkprogram som man ikke kan spille inn lyd utenifra, men kun programmerer software-emulerte synther og samplere. MAO ikke så krevende på harddisker og RAM som Cubase, som behandler veldig mange lydspor, gjerne flere gigabyte med wave-filer.

Uansett, 1,6 dual core fungerte svært dårlig, selv på laveste lydkvaltet. Vet dette kan ha noe med at det bare var 1 gig med minne, men det gav meg likevel en pekepin. Så jeg trenger minst noe som er dobbelt så raskt, bare for å kunne kjøre Reason.

Jeg trenger å kjøre Reason samtidig som jeg kjører Cubase, sånn at jeg kan legge på vokal, bass, osv i Cubase. Cubase og Reason er alene tunge lydprogrammer, og jeg liker å ha nok ressurser å jobbe med. Har prøvd å kjøre dem hver for seg, men det blir i lengden latterlig tidkrevende å eksportere wave-filer fra Reason og inn i Cubase, spesielt hvis man plutselig trenger å forandre noe i Reason.

Derfor holder jeg fremdeles en tommel på dual quadcore oppsettet. Vil gjerne ha flere innspill, setter stor pris på det. Noen andre som har erfaringer med dual quadcore?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

tror ikke Reason og Cubase vill dra nytte av 2xquad core,

da quad core er relativt nytt for DAW å utnytte.

så du vill nok få bedre ytelse med en kraftig Intel Quad-core.

og raske harddisker, det er som oftest harddisk som setter litt grenser for slike programmer

du burde ikke se på en mac og tro automatisk at det er best,

programmene du bruker må også dra nytte av, samt lummeboka.

så hvis jeg skulla ha bygget meg en studio pc i dag,

ville jeg kjøpt:

Intel Core 2 Quad Q9550, eller extreme hvis pengene står til.

8GB ram som er ganske raskt.

en SSD disk til Windows og Cubase/reason

en annen disk til prosjekter

men sjekk litt rundt og se om programmene du bruker virkelig vill ha nyee av ett 8 core system...

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

- OPPDATERING -

Etter tips fra NIrD, som forsåvidt også fikk satt meg inn på litt mer fornuftige tanker ang. pris, har jeg satt opp følgende oppsett til DAW (musikk-lagings-pc):

Asus Rampage Formula X48 Socket 775

DDR2, ATX, SATA, GbLAN, 2x PCIe 2.0 16x

Bra hovedkort har jeg skjønt at er viktig, men er usikker på om jeg trenger dette kortet. Det har fått bra kritikk på de stedene jeg har kikka, men det lyser jo litt "spillytelse" av navnet på den.. Hvis det er grafikkytelse det går på, er det jo litt bortkasta penger for min del.

OCZ Reaper HPC 2048MB DDR2 PC8500 KIT

1024MBx2, 1066MHz, CL5, "5-5-5-15", EPP

Er kanskje bedre å gå for 2x2048MB?

Antec Sonata III Midi Tower Sort

ATX, 500W, USB, Audio, eSATA

Stille og fint

XFX GeForce 7200GS 256MB Silent

PCIe, DDR2, DVI, VGA, HDTV, LP

Stille og fint, men sikkert ikke så bra til spill.. Likeså greit kanskje.. :blush: [/i

2X Seagate Barracuda SATA2 500GB

7200RPM, 7200.11, 8.5ms, 32MB, SATA2

Ikke fult så stille, men fint. Går for en eller annen form for RAID

Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz Boxed

12MB cache, 1333MHz, 45nm, S775, m\vifte

Best ytelse/pris så vidt jeg skjønte

BenQ 22" Wide LCD skjerm, T221W

1680x1050, 5ms, 0.282, VGA/DVI, Høyt

Western Digital Raptor X 150GB SATA

10.000RPM, 4.6ms, 16MB cache, SATA

Tror dette er det realistiske alternativet, SSD virker sørgelig dyrt og smått, selv om jeg ble tent av tanken.. :whistle: Visste ikke at noe slikt eksisterte en gang.

Noen som har lyst til å synse litt?

Endret av magfrank
Lenke til kommentar

DENNE PC-en tror jeg kommer til å duge :) .

Kabinett: Antec Performance One P182. Veldig fint og stille kabinett med god kjøling. Ser heller ikke så verst ut.

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q9450. Veldig god quad-prosessor som baserer seg på den nye 45nm teknlogien.

Prosessorkjøler: Thermaltake Big Typhoon. Siden støy er viktig så er en prosessorkjøler ingen dum investering. Denne kjøleren kjøler godt og er i tillegg nærmest lydløs.

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 3850 512 MB Ultimate Edition. Dette skjermkortet yter godt og skal holde i massevis til ditt bruk. Kan også spille spill på det, men du vil selfølgelig ikke kjøre de nyeste spillene på full grafikk. Skjermkortet er vifteløst så det vil derfor ikke lage en lyd, i tillegg har den 2 stk DVI porter så du kan bruke 2 skjermer samtidig.

RAM: 2 stk OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400. Dette er billig RAM som duger. 8 GB holder i massevis og du vil kunne kjøre de mest RAM krevende programmene uten problemer (finnes selfølgelig programmer som bruker over 8 GB, men disse kommer du aldri til å bruke).

Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3. Billig hovedkort som duger så lenge du ikke skal overklokke eller kjøre crossfire.

Harddisk: 2 stk Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA. Gode og billige harddisker.

Harddisk raptor: Western Digital VelociRaptor 300 GB. Veldig rask harddisk som også har en god størrelse på 300 GB.

Skjerm: BenQ G2400W. Billig 24" som slettes ikke er dårlig. Oppløsning på 1920x1200 så man har god plass å jobbe på.

Strømforsyning: OCZ StealthXStream 600 Watt. Billig og god strømforsyning som ikke bråker.

DVD-brenner: Samsung SH-S203D. Billig DVD-brenner som støtter alle de raskeste brennehastighetene.

:)

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

God maskin. Dog litt usikker på hvordan du planlegger å viftestyre prosessorkjøleren. Da jeg skrev review av den så nektet den å la seg viftestyre, og bråkte som et jetfly. ;)

Greit å vite at man slipper det. Ellers grei kjøler, selv om jeg mer kan anbefale denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=34356

Billigere, garantert helt stilegående (krever ikke viftestyring), og kjøleytelse som er mer enn god nok.

Lenke til kommentar
God maskin. Dog litt usikker på hvordan du planlegger å viftestyre prosessorkjøleren. Da jeg skrev review av den så nektet den å la seg viftestyre, og bråkte som et jetfly. ;)

Greit å vite at man slipper det. Ellers grei kjøler, selv om jeg mer kan anbefale denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=34356

Billigere, garantert helt stilegående (krever ikke viftestyring), og kjøleytelse som er mer enn god nok.

Byttet ut kjøleren ;) .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja gå for 2x2GB ram, du trenger minimun 4GB, så hvis du tar 2x2gb

kan du oppgradere senere til 8GB ram..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk så mye for god respons! Har vært opptatt de siste ukene, og nå nærmer pckjøp seg med stormskritt.

Men, hva med DDR3? Regner med å gå for noe veldig lignende det dere anbefaler, men lurer på om jeg burde kjøpe et hovedkort som støttet DDR3 så jeg eventuelt kan oppgradere til det senere, siden prisene sikkert vil gå ned en god del fremover..

Lenke til kommentar
Takk så mye for god respons! Har vært opptatt de siste ukene, og nå nærmer pckjøp seg med stormskritt.

Men, hva med DDR3? Regner med å gå for noe veldig lignende det dere anbefaler, men lurer på om jeg burde kjøpe et hovedkort som støttet DDR3 så jeg eventuelt kan oppgradere til det senere, siden prisene sikkert vil gå ned en god del fremover..

Vil ikke si det er noe vits å kjøpe DDR3 så lenge du ikke er veldig kresen på ytelsen. DDR3 koster mye for kun en ytelsesøkning på noen prosent i forhold til DDR2. Gå heller for 8 GB med DDR2 minne :thumbup: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...