pretensiøselns Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 I was killed last night in whatever valley outside Conarc village. I asked him why he did that. He gave me an IC answer about how my type (ranger) can not be trusted, and that Crom demands blood. I told the pitiful savage that Crom does not demand as much blood as Set. Then I tracked him, found him attacking two more people, and filled him full of arrows. As I stood over his corpse, I told him "not nearly as much as Set." His response was "Good answer. Only the weak bend." Dette er et godt eksempel på hvordan en rollespiller ganker/pvper/hva-du-nå-enn-vil-kalle-det. Ved å utvikle en personlighet til karakteren din og gi den egne holdninger/meninger om hva som er rett og galt. Klarer du å opprettholde en personalitet for karakteren din som er brutal, nådeløs (og muligens like uempatisk som deg selv) er det ingenting i veien for at du kan ganke meg. Det jeg og de andre rollespillerne i denne tråden reagerer på er holdningen din til regelverket og hvordan du ser på det å gå inn og ut av karakteren din alt ettersom, og det faktum at du ber oss faste rollespillere dra vår vei fordi vi ikke liker at du dreper oss som personen foran skjermen i stedet for den i selve spillet. I all hovedsak er normen at man er IC når man har interaksjon med andre spillere, med mindre det er spesielle forutsetninger for det. I reglene står det: However, please do not insult or harass the people in character, call them silly, or otherwise try to ruin their immersion. Immersion. Rollespillere generelt spiller litt dypere inn i karakterene sine - ja, selv når vi spiller solo. Å så bli grunnløst ganket er derfor ikke bare en kilde for irritasjon av de vanlige grunnene, men også fordi den tvinger en ut fra karakteren man rollespiller. Ved å ta enkle grep som å inkludere rollespill i det du kaller ganking gir det oss krydder i rollespillet, altså gir du noe tilbake til communitiet i stedet for å være en malplasert kreftsvulst en ellers ville vært. RP og PvP kan kombineres noe som også (tro det eller ei) skjer. Jeg håper denne posten kan inspirere deg til å gi litt tilbake til RP-serveren du spiller på ved å utvikle karakteren din litt og la han ganke deretter. Dette på grunn av at du på den måten slipper å ødelegge for oss andre. Håper også dette inlegget skapte forståelse. Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Selvsagt ikke om man er en dårlig taper:) Slik som jeg. Men jeg spiller da også på en pve server:) Man risikerer jo ikke å tape noe som helst i pvp i AoC og WoW da, muligens bortsett fra stolthet, spilletid og pvp-xp. Prøv å spill EVE-Online eller D2 harcore så blir det andre boller Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 PvP / RP-PvP = Ganking. Hvorfor? Fordi så lenge spillmekanikken tillater den slags, vil det alltid være folk som gjør det. Det kan ikke sies stort enklere enn det egentlig. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Emopea, Problemet er de som ikke tåler å gankes. Dersom du ikke har noe imot å gankes så hører du hjemme der, men hvordan kan du gi noen en lang corpserun uten å ødelegge deres innlevelse eller "immersion"? Svaret er at det går ikke, noen tar det med et smil og sniker seg etter deg for å hevne seg (i god PvP-ånd) mens andre bare sutrer på general-chatten. Jeg går ikke rundt som en "mindless bot" og dreper alt jeg ser, dreper jeg noen er det mest sannsynlig fordi de nekter å bli med i gruppen min og venter på at en boss eller lignende skal spawne som vi begge trenger. Spawn-griefing var kjempegøy men jeg gikk lei det før jeg var ferdig med Tortage Underhalls. Er som å få seg en ny leke som er gøy i noen minutter før du vokser det fra deg. Jeg ber ingen rollespillere dra sin vei, da måtte jeg ha dratt selv.. Rollespillere som liker PvP kan bli, mens rollespillere som ikke tåler ganking burde skifte server - ikke fordi jeg misliker dem men fordi det sparer dem selv for unødig hodepine og stress samtidig som det ville ha gjort chat-kanalene brukbare til annet enn å lese hvordan andre ventilerer sin frustrasjon der. Men PvP ER ganking - slik har det alltid vært i alle spill og det vil fortsette å være det. Det ødelegger uten tvil mye av RP, skal en ha "skikkelig" RP vil en aldri få dette på en server som tillater PvP. Dersom du er uenig med meg at PvP (og RP-PvP) er ganking kan du gjerne prøve å finne en server i et spill som har PvP men ikke ganking.. Ingen har klart å finne dette frem til nå. Problemet er at mange RP'ere er "carebears" uten å vite det selv, de har en forestilling om hvordan de tror eller syntes PvP skal være mens det faktisk er milevis unna det PvP er og kan være. Gurglemuffin, Ja, det er så enkelt - og det finnes ikke engang unntak. Endret 28. mai 2008 av Pycnopodia Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Link til ett intervju på the MMO-report Viss du ser det, ser du at Funcom har planer om ett fengsel for gankers, der man må sone tiden sin med å gjøre interessante quests som å flytte steiner fra en ende av fengselet, til en annen, o.l. I tillegg vil dette være "åpent" for folk som vil se på de som vil se på de som vil betale tilbake til samfunnet gjennom blod, svette og tårer ser for meg at dette åpner for en del interessante RP'ere. Dersom du blir ganket uten grunn, kontakt personen som gjorde det, IC. dersom du få et OOC-svar tilbake, send ett OOC-svar tilbake med informasjon om at de befinner seg på en RP-server, og at de bryter med reglene. Dersom de ikke tar det til seg, rapporter det til funcom gjennom petition. Funcom er nok godt i gang med å trene opp en haug med GM'er, og frivillige gjennom sitt Followers of Asura-program, og dersom disse problematiske karene blir rapportert inn nok, vil de nok til slutt se seg nødt til å "bli tvangsflyttet" til en server som passer mer deres primitive tankegang. Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Fysj og faen, blir provosert når jeg leser slike idiotiske argumenter, vennligst finn deg en ren PVP server Pycnopodia. Og hvis jeg tror det er best for begge parter at vi ikke møtes i AoC Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Fysj og faen, blir provosert når jeg leser slike idiotiske argumenter, vennligst finn deg en ren PVP server Pycnopodia. Og hvis jeg tror det er best for begge parter at vi ikke møtes i AoC Dere som klager har tre valgmuligheter; 1. Fortsette å klage og bli irritert helt til dere slutter å spille. 2. Bli vant med eller tilpasse seg gameplayet på serveren. 3. Ikke like serveren og bytte server til noe som faller i smak. bepe86, Jeg syntes det virker som et supert tiltak som vil føye seg til i rekken av alle de som allerede er på plass i AoC for å redusere og begrense ganking. Men klagingen i kanalene vil fortsette, PvP kommer ikke uten ganking og da vil alle som velger valgmulighet 1 fra listen ovenfor fortsette å klage sålenge de spiller på en server med PvP-regler. Jeg mener, husker du eller kjenner du til AWP-riflen i spillet Counter-Strike? Veldig mange klaget og jamret seg over denne, enda det fantes nok av servere hvor denne riflen kom med restriksjoner eller var fjernet helt fra serveren. Endret 28. mai 2008 av Pycnopodia Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Link til ett intervju på the MMO-report Viss du ser det, ser du at Funcom har planer om ett fengsel for gankers, der man må sone tiden sin med å gjøre interessante quests som å flytte steiner fra en ende av fengselet, til en annen, o.l. I tillegg vil dette være "åpent" for folk som vil se på de som vil se på de som vil betale tilbake til samfunnet gjennom blod, svette og tårer ser for meg at dette åpner for en del interessante RP'ere. Dersom du blir ganket uten grunn, kontakt personen som gjorde det, IC. dersom du få et OOC-svar tilbake, send ett OOC-svar tilbake med informasjon om at de befinner seg på en RP-server, og at de bryter med reglene. Dersom de ikke tar det til seg, rapporter det til funcom gjennom petition. Funcom er nok godt i gang med å trene opp en haug med GM'er, og frivillige gjennom sitt Followers of Asura-program, og dersom disse problematiske karene blir rapportert inn nok, vil de nok til slutt se seg nødt til å "bli tvangsflyttet" til en server som passer mer deres primitive tankegang. Haha, konge. Er en grei start ihvertfall Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) [snip]Jeg går ikke rundt som en "mindless bot" og dreper alt jeg ser, dreper jeg noen er det mest sannsynlig fordi de nekter å bli med i gruppen min og venter på at en boss eller lignende skal spawne som vi begge trenger. Spawn-griefing var kjempegøy men jeg gikk lei det før jeg var ferdig med Tortage Underhalls. Er som å få seg en ny leke som er gøy i noen minutter før du vokser det fra deg.[snip] Har det slått deg at det er en IC-grunn til at de ikke vil joine gruppe som deg? Kanskje de spiller en fyr som ikke stoler på din rase (jeg vet ikke hva du spiller), eller kanskje personen spiller en "lone cowboy" som lider av psykisk angst for å treffe andre mennesker. Begge disse characterene er folk jeg har møtt på, og som er interessante, fordi de er vanskelig å bli kjent med IC. Dersom du da har en IC-grunn for å drepe dem (la oss ta person nr. 1 - en som spiller skeptisk til andre raser IC, og du svarer "I don't take that crap from a Stygian - by Crom, you will taste my blade"), eller noe annet cheesy, har derimot han ingen grunn til å griefe. Det vil mange kanskje kalle ganking, men her var det han som oppfordret til det med sin netsettende kommentar, og OOC var han forberedt på at det ville skje, ellers ville han ikke gjort det. Dersom det hadde vært person nr. 2, han som sliter med psykisk angst, hadde begynt å stamme, eller bare snudd ryggen til, og du hadde ganket han, hadde det derimot vært unødvendig gank. Grunnen til at de da spiller på PvP, er for at de skal kunne spille slike personligheter, og at de skal kunne reagere slik de ville gjort, gjerne med å trekke sverdet, gå inn i en farlig positur, og dersom den andre da også oppfordrer til det; gå i kamp. Slik er ikke mulig på en PvE, og det kan ødelegge noe av RP-stemningen. Og angående argumentet om at PvP = ganking, er det fortsatt feil. Ganking er ett element av PvP, men det er ikke automatisk det. Ganking derimot, er PvP. Eplekake = kake Kake derimot betyr ikke automatisk at det er eplekake. Ganking = PvP PvP derimot, betyr ikke automatisk at det er ganking. Selv om du har spilt spill der hvor PvP kan oppfattes som gankfest 2000, betyr ikke det at RP-PvP innbyr til det samme. Lær deg normene, og spill spillet slik det er ment å spilles på den serveren du er på. Det vil bli mye morsommere for deg, og andre. Endret 28. mai 2008 av bepe86 Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Fysj og faen, blir provosert når jeg leser slike idiotiske argumenter, vennligst finn deg en ren PVP server Pycnopodia. Og hvis jeg tror det er best for begge parter at vi ikke møtes i AoC Dere som klager har tre valgmuligheter; 1. Fortsette å klage og bli irritert helt til dere slutter å spille. 2. Bli vant med eller tilpasse seg gameplayet på serveren. 3. Ikke like serveren og bytte server til noe som faller i smak. bepe86, Jeg syntes det virker som et supert tiltak som vil føye seg til i rekken av alle de som allerede er på plass i AoC for å redusere og begrense ganking. Men klagingen i kanalene vil fortsette, PvP kommer ikke uten ganking og da vil alle som velger valgmulighet 1 fra listen ovenfor fortsette å klage sålenge de spiller på en server med PvP-regler. Det er ikke jeg som evt har misforstått hvordan man bør oppføre seg på en RP-PVP server. Du kommer vel til å havne på kill-on-sight lister til en god del guilds hvis du oppfører deg slik du gir inntrykk for. Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Pycnopodia, slutt å ganke på serveren, ellers blir du kastet ut av guildet, jeg vil iallefall IKKE spille sammen med en som ganker andre folk, de som ganker er bare ikke flinke nok til å ta en fair kamp. ( det jeg ilegger en fair kamp er at begge er klare, og at ikke den andre personen sloss mot 2 mobs or har lav helse) I tillegg til at du skaper et dårlig rykte for guildet, så ødelegger du mer enn for bare de du ganker, etterhvert vil folket tenke at guildet=gankere, og det vil gå ut over alle andre i guildet. Lenke til kommentar
Neoinfinity Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er for mange idoter til at RP-PVP noengang vil fungere. Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er for mange idoter til at RP-PVP noengang vil fungere. Vi får se, det er nå tydeligvis iverksatt tiltak mot ekstreme fraksjoner slik som SCUM. Og folk/guilds som også er for ekstreme blir fort slått ned på, virker som det er flere guilds som går sammen for å utveksle informasjon og slagkraft. Lenke til kommentar
pretensiøselns Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er for mange idoter til at RP-PVP noengang vil fungere. Erfaringen så langt er lovende, faktisk. Er derimot et par rottne epler, men det vil det alltid være uten at vi gir opp serveren vår for det. Lenke til kommentar
ism Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Dere som klager har tre valgmuligheter; 1. Fortsette å klage og bli irritert helt til dere slutter å spille. 2. Bli vant med eller tilpasse seg gameplayet på serveren. 3. Ikke like serveren og bytte server til noe som faller i smak. Du glemmer nummer fire. En valgmulighet jeg faktisk begynner å bli fristet til: 4. Starte en karakter på serveren "din" og klage til du går lei og slutter. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Demonican, PvP ER ganking. Enten ganker du en som har en klasse som er dårlig mot din klasse, eller en klasse som egentlig er bra men som har brukt feat-poengene til PvE og ikke PvP. Eller du ganker en som har cooldowns og ikke er helt klar for kamp, eller som har dårligere items, er lavere level osv. Det er ikke noe problem å ganke en person som er mye høyere level slik at den personen ikke har sjanse til å vinne. Dette er PvP, rettferdighet har ingenting med PvP å gjøre det er den sterkeste som vinner mens den svakeste kan prøve å slåss men vil tape samme hva han gjør. Dersom du ikke får lov til å drepe noen som er svakere enn deg så kan du ikke slåss mot noen, for å finne en som er like sterk er veldig sjeldent. Jeg spiller PvP, men jeg har også en standard for hva jeg gidder å angripe. Det du ilegger en fair kamp syntes ikke jeg nødvendigvis er spesielt rettferdig. I arena i WoW kan jeg fint vinne 30 kamper på rad og ganke alle motstander-lag som entrer arena, alle har full hp og ingen slåss med noen mobs. Det er ikke fordi vi er bedre enn de andre lagene at vi vinner så mye, men fordi kampene heller i vår favør fra starten av. Faktisk vinner jeg de fleste 1vs2 kamper også på den karakteren jeg har som er sterkest i arena. Selv med han har jeg enda tilgode å møte på en rettferdig kamp, så jeg bruker han til å ganke motstandere med. Og grunnen til dette er at rettferdig strider mot PvP-prinsippet, det finnes ikke et spill med rettferdig PvP. bepe86, PvP kommer ikke uten ganking. Se på PvP-RP-servere som RP-Ganking-servere, det er ikke noe sted for carebears å være, de bare forsurer stemningen. ism, Det går inn under å fortsette å klage. Dere kan fint spare dere selv for hodepine, og andre for klagingen og jamringen, men det krever at dere legger sammen to og to. 1978, Helt riktig. Dragoncrest, Jeg syntes det er slike ting som gjør RP-servere så kule. Nå er SCUM stemplet som free-to-kill banditter og jeg hjelper gjerne til med å drepe de ved enhver anledning. Mange guilder RP'er nå altså at SCUM er banditter og vel så ille som hvilke som helst pirater eller andre npc-mobs og bare til å drepe uten nevneverdig grunn. Bare for å oppsummere, RP-PvP-servere fungerer best for PvP-spillere som vil prøve RP samtidig men passer absolutt ikke for noen som misliker PvP og ganking. Endret 28. mai 2008 av Pycnopodia Lenke til kommentar
ism Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) For å oppsummere: idioter som Pycnopodia gjør at man bør tenke seg om to ganger før man velger den serveren som er ment for rollespillere. Han er nemlig sååå stor og tøff og gjør akkurat som han vil for regler er ikke noe han bryr seg om. Han er ikke interessert i rollespill, men har valgt denne serveren i håp om å finne litt mindre motstand blant alle rollespillerne, som jo ofte har litt andre mål med å spille enn å bli størst og tøffest fortest mulig. Pycnopodia har problemer med relasjoner og skjønner ikke helt menneskelige spilleregler og relasjoner. Han har alltid rett og bestemmer selv hvilke regler han ønsker å følge. Prøver du å hinte frempå at han kanskje er på feil server så blir du stemplet som en som klager og blir bedt om å flytte siden du ødelegger moroa. Han påstår han er 22 år, men jeg er redd han har litt å ta igjen når det gjelder mental alder. Pycnopodia: Du har aldri svart på hvorfor du synes det er greit at du ødelegger for alle som ønsker en server å rollespille på. At servermekanikken tillater spillet ditt er ikke et svar, det er en dårlig unnskyldning. Endret 28. mai 2008 av ism Lenke til kommentar
ism Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 ism, Det går inn under å fortsette å klage. Dere kan fint spare dere selv for hodepine, og andre for klagingen og jamringen, men det krever at dere legger sammen to og to. Du kan ta det med ro, jeg gidder nok ikke bruke krefter på en som deg. Forøvrig så virker det på meg som at det er du som har mest problemer med at folk klager. De får tros alt luftet irritasjonen sin og får sikkert god støtte fra de andre. Du, derimot virker som du irriterer deg over dem. Fra mitt ståsted kan dert se ut som det er de som vinner Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) For å oppsummere: blablabla Pycnopodia: Du har aldri svart på hvorfor du synes det er greit at du ødelegger for alle som ønsker en server å rollespille på. At servermekanikken tillater spillet ditt er ikke et svar, det er en dårlig unnskyldning. Jeg spiller slik serveren er ment for å spilles, og ødelegger for ingen - dersom noen ikke liker serveren er det ikke meg som tvinger de til å spille der. Det er et valg de selv tar, og jeg tror ikke at de som betaler og bruker tid på å spille der gjør det fordi de ikke syntes det er gøy.. De som er uenig vet ikke hva PvP er. Jeg mener at PvP inneholder ganking fordi absolutt alle PvP-servere inneholder ganking og det ikke finnes et eneste unntak til dette. Hvis du er uenig med dette så kan du jo vise til en PvP-server hvor det ikke gankes? Dersom det du sier ikke bare er vås så burde du ha veldig lett for å finne en RP-PvP-server i et eller annet spill hvor det spilles slik du vil at det skal spilles. Jeg vet at en slik server du etterlyser ikke eksisterer, så jeg ønsker deg lykke til. Det imponerer forresten veldig og du fremstår som svært overbevisende når beste du har å stille med er personangrep, nesten så du begynner å overbevise meg. Fortsett å klage, etterhvert skjønner du at det ikke fører til annet enn irritasjon for deg selv og andre - dette skjer når du faktisk prøver å finne en løsning til problemet du eller andre opplever på RP-servere. 1. Fortsette å klage og bli irritert helt til dere slutter å spille. 2. Bli vant med eller tilpasse seg gameplayet på serveren. 3. Ikke like serveren og bytte server til noe som faller i smak. Det er ikke alle andre som gjør feil i dette tilfellet, eller alle andre som ikke passer inn, det er faktisk du selv som misliker servertypen. Du kan jo syntes jeg virker irritert men jeg spiller ikke et spill jeg syntes er irriterende, til det er det altfor mange spill å velge mellom. Endret 28. mai 2008 av Pycnopodia Lenke til kommentar
ism Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 bla bla bla, spillmekanikkunskyldning bla bla bla... Holder ikke. Det der er bare sirkulær argumentasjon. Når du ikke rollespiller på en rollespillserver så er du med på å ødelegge spillet for ganske mange spillere. Hvorfor synes du det er greit å gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå