Gå til innhold

AoC: Klaging på RP-PvP-servere

Anbefalte innlegg

NewGUY, Det jeg tenker på er chatkanalene som spammes med syting og klaging konstant fordi folk blir drept og ganket hele tiden.

Er ikke et sekund bedre enn å gå inn på en server med sniper-rifle i Counter-Strike og klage over denne riflen istedenfor å være fornuftig og gå inn på en server hvor riflen er fjernet.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en helt annen sak, men så lenge du holder deg til det du har sagt og ikke angriper personer som er IC (det vil ikke si personer som holder på med quests eller løper rundt og ser seg om, men personer som sier at de er ooc, eller står og prater om gårsdagens baseball-resultater) så kan du ganke så mange du vil.

Men husk at en person er ikke OOC bare pga at han er stille eller er for seg selv.

Lenke til kommentar

Men det er ikke dette det er snakk om - på en RP-PvP-server vil det alltid være ganking og da bør de som spiller der faktisk tåle dette. Likevel er det mange som bare whiner i chat-kanaler.

Ja, overdreven ganking er ikke det mest positive aspektet med PvP men plages en så mye at en begynner å whine i chat-kanalene så hadde det vært bedre for både spilleren (og for blodtrykket) og alle andre hvis du hadde skiftet server.

Om det er riktig eller galt å ganke er en helt annen diskusjon, alt jeg mener er at klaging i chatkanalene iallefall bør unngåes - for dette gjør faktisk også at mange vil ganke mer.

Selv syntes jeg at PvP-servere hadde vært kjekkere å levle på uten overdreven ganking.

Kort sagt så skifter alle som syntes ganking er et alvorlig problem server, mens de som blir igjen og bare whiner sannsynligvis har for kort lunte til å spille noe som helst dataspill uten å finne noe å irritere og frustrere seg over.

Og slik jeg spiller så regner jeg meg selv for å være en av de minst plagsomme PvP'erne for andre. Jeg respekterer RP fordi jeg selv syntes det er artig og jeg har for lengst gått lei av å ganke low levels i startsoner etter å ha hatt mye moro med dette i diverse andre spill.

Lenke til kommentar

Hele problemet bunner ut i at du og slike som deg ikke ser at det er en faktisk forskjell på en RP-PvP server og en vanlig PvP server. Så lenge du ikke klarer å gjøre den distinksjonen, og ikke innser at sånne folk som deg er problemet, ikke de som klager på oppførselen til dem som bare ser PvP delen av serverbetegnelsen, nytter det ikke å diskutere med deg. I'm done talking to the wall, see ya around.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

MrLee, Alt det der er jeg klar over, og det er riktig også.

Og du har rett i at det er lite vits i å diskutere, alle spill er plaget av whinere med korte lunter som alltid finner noe å klage over og som alltid skal klage.

Jeg ønsket å se om det var noen av disse som var så fornuftige at de kunne slutte med å lage irritasjon for seg selv og andre og heller finne en løsning til det som plaget dem. Det som jeg ikke tenkte over var at disse whinerene også whiner over alle de andre ulike servertypene som spillet har å by på.. Det er altså ikke fornuften det går på for de vet selv at de vil finne noe annet som plager og irriterer dem like mye også på de andre servertypene.

Whinere har bare for korte lunter til å spille noe som helst spill uten å tenne på alle plugger, det er ikke spillene det er noe galt med og da er det ikke mulig å bli kvitt whinerene på noen måte.

Og dette minner meg om spillet Counter-Strike, et spill som var kjempegøy fordi man kunne terge på seg de ungdommene som slengte med leppa med hver minste anledning. Språkbruken deres burde nesten være straffbar men de friker fullstendig ut bare du sier "haha noob" eller "eeeid" til dem. Går aldri lei, egentlig er det kanskje litt kynisk å erte de som tåler minst men jeg klarer ikke å syntes synd på dem. Sålenge det er et spill og det er de selv som velger at de vil fortsette å spille sammen med deg så ser jeg heller ikke noe galt i det, dersom de ikke liker å spille med deg så kan de straks skifte til en av titusener andre servere.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Crazy_Man, Som sagt, du kan fortsette å klage sålenge du spiller spillet, eller gjøre noe med det som irriterer deg. Velger du å la deg fortsette å irritere så sier det meg at du ikke syntes det er noe problem og at du bare er en som alltid finner (og trenger) noe å klage på samme hva du spiller.

Du velger og bestemmer selv, derfor får du også viljen din.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Du velger og bestemmer selv, derfor får du også viljen din.

Og du har tydeligvis bestemt deg for at du synes det er gøy å ødelegge for andre. det sier vel strengt tatt alt jeg trenger (og ønsker) å vite om deg.

Lenke til kommentar

CrazyMan, Fortsett bare med klagingen hvis du er av de som klager i general-chat. Jeg trodde først at de som klaget ønsket seg en løsning på problemet (noe jeg kan hjelpe med ved at jeg vet om de eneste mulige løsningene på problemet) men nå forstår jeg at det de trenger er å ventilere sin frustrasjon over pc-spill generelt. Om det er ganking på PvP-server eller noe helt annet på en PvE-server som brukes som påskudd for utbruddene er ikke så viktig, de finner noe å whine om uansett - samme hva slags server eller spill de er på.

ism, Niks, stemmer ikke men du kan jo tro det hvis du vil.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Det er førti minutter igjen til jeg kan starte AoC for første gang, så beklager at jeg ikke gidder lese gjennom alle ti sidene først. Men uansett, dere finner meg bestandig på en RP server og frem til jeg leste en del innlegg her hadde jeg vurdert RP-PvP. Dette selv om jeg hater PvP i første omgang. En merkelig avgjørelse, kanskje, men se det fra mitt synspunkt.

RP = Roleplay. Her lager man en karakter og lever 100% som den karakteren. Nevner noen "real life" i spillet aner jeg ikke hva dere snakker om da spillet er real-life for karakteren jeg spiller. Tenk på filmen The Matrix. Menneskene lever i en virtuel, dataskapt verden. Noen få har funnet den virkelige verden utenfor, men vi andre tror den verden vi ser rundt oss er den virkelige verden. Det samme gjelder karakteren på en RP server. Vi som sitter bak tastaturet vet det er en verden utenfor spillet, men karakteren vi spiller gjør ikke det. Han/hun vil aldri finne det ut heller. For å gjøre det enkelere for oss selv kan vi la karakteren "vite" hva han eller hun skal gjøre i en bestemt quest og hvor vi skal gå, men i hovedsak vet karakteren kun det han/hun ville vist om det ikke bare var et spill. Selvsagt vil noen snakke om main og alt karakterer (i en off-topic samtale, selvsagt), men en god del av oss regner karakterene som søsken, venner og slikt. Har jeg to cimmerianere vil de være brødre, men har jeg en cimmerianer og stygian vil de kanskje ikke engang kjenne hverandre.

PvP = I en normal PvP server spiller man en karakter, og alle vet det. Det går fint å snakke om main character, real-life og alt det der uten at noen bryr seg da det bare er et spill. Det betyr også at man kan slå seg sammen med andre og gå på jakt etter andre spillere uten noen som helst grunn annet enn å sloss med andre spillere. Det ligger i ordet PvP og er ikke feil på noen måte. Liker man det ikke burde man valgt en annen server. :)

RP-PvP = Dette er en blanding av RP og PvP server, men dessverre er det mange som ikke forstår det. Det er ikke en RP-server med PvP mer enn det er en PvP-som fokuserer på RP. I praksis burde det bety det samme som en RP-server, men man kan dra RP-biten lengre og drepe andre spillere uten grunn. RP er veldig viktig her på samme måte som i en ren RP-server, så PvP-biten kan fint ignoreres om man vil. Men som jeg sa er PvP like viktig som RP her, noe som i praksis betyr at kødder du med feil person får du bank. Som et eksempel spiller jeg LotRO veldig mye som hobbit på en RP-server, og til tider kan jeg være svært rasistisk. Her har jeg levd i fred i årevis i The Shire, men plutselig befinner jeg meg midt i en krig på grunn av mennesker og alver? Ikke rart jeg kan bli litt småsur. :) På en ren RP-server er dette helt akseptabelt da jeg "jobber med saken" og prøver å stole mer på andre raser, men på en RP-PvP server kan jeg nok få litt juling om jeg sier feil ord til feil person.

Problemet er at mange tror RP-PvP betyr at man bare går rundt og denger løs på andre spillere og rollespiller litt nå og da. Selv ville jeg ha spilt fredelig som jeg gjør på en RP-server, med mindre jeg har en grunn til å gjøre noe annet. Spiller jeg for eksempel en Stygian kan jeg nok si jeg hater cimmerianere, men det betyr ikke at jeg går rundt og jakter på dem. Det betyr bare at om jeg ser en cimmerianer vil jeg ikke stole på ham i det hele tatt, og om jeg vet jeg vil vinne kampen kan jeg nok true ham litt. Vil han overleve får han nok gi meg litt penger, utstyr eller noe sånt. Hva vil dere ha gjort om det skjedde i virkeligheten? Tatt sjansen på å sloss mot en som virker overlegen, betalt ham eller stukket av?

Men tenk på to ting først. Jeg er overlegen og begge to vet det. Hvorfor skal jeg da gidde løpe etter deg for å drepe deg? For det første vil jeg bare slite meg ut uten å få noe igjen for det, og for det andre vil jeg foretrekke at dere stikker av og lever i frykt for å møte meg senere. I tillegg er jeg som sagt overlegen, men bare til en viss grad. Selvsagt håper jeg AoC har et /rp on system som i EverQuest 2 der vi skjuler level, klasse og alt det der (har ikke spilt AoC ennå), men uansett vil jeg bare angripe folk som er noen level under meg og i mindretall. Fire, fem level under meg er nok det laveste jeg går. Lengre enn det blir det bare feigt. Slem eller ikke, litt selvrespekt har jeg jo.

Eller som de sier så ofte i D&D: I'm chaotic evil, not chaotic stupid! :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

thecrow77, Du kan joine en hardcore-RP-guild på en RP-PvP-server, men du må regne med regelmessig ganking mens du quester, farmer og grinder. Også når du er level 80 vil du bli ganket av motstandere du ikke har noen sjanse til å vinne over.

Corpseruns har vært på opptil 1000-1400meter for min del når jeg ikke hadde funnet "oppdatert" gravplass. Dette er mer enn hva mange tåler, men sammenlignet med å miste et romskip med moduler i EvE-Online så er dette ingenting. Du mister for eksempel ingen items, penger eller experience når noen ganker deg.

Ja - serveren er også RP for Roleplay, men dessverre forandrer dette ingenting når det gjelder ganking og griefing. Hvis du syntes dette er problematisk anbefaler jeg deg å begynne på en RP-PvE-server med en gang slik at du slipper å måtte begynne omigjen senere.

Problemet er at mange tror RP-PvP betyr at man bare går rundt og denger løs på andre spillere og rollespiller litt nå og da.

Enkelte gjør dette på heltid, og veldig mange gjør det innimellom. Løper rundt kun for å drepe alt de ser.

Angående dette med å stoppe folk for å snakke med dem, den typiske spiller på min server vil løpe rett forbi deg uten å høre på hva du sier. Du kan prøve å true ham, få i gang en samtale eller lignende men vil vanligvis bli fullstendig ignorert. Dessuten er han ikke redd deg sålenge det er noen få meter avstand mellom dere, da kommer han seg vekk hvis han vil.

Joiner du en hardcore RP-guild kan jeg tenke meg dere får allianser og konflikter med andre seriøse RP-guilder og det blir sikkert mye interessant RP her.

Men ganking og griefing må du likevel leve med hele tiden, dette vil serveren aldri bli fri for. Dersom du ikke får problemet med blodtrykket på grunn av dette tror jeg du kan få det gøyt på en PvP-RP-server.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Problemet med gankere er heller ikke så stort som det kanskje framstår her i tråden og 1/4 av gangene er det en fucktard som springer forbi med meg på low hp slår to slag og går videre glad og fornøyd og responderer så ikke på nå form for kontakt. 1/4 av gangene er smekken RP-relatert i den grad at den fientlige angriperen rollespiller både før og etter kampen. 1/4 av gangene får en eller annen form for OOC tilbakemelding. Siste 1/4 er folk som bruker aoe og dermed dreper karakteren min uten vilje.

Roll RP-PvP du, er få Pycnopodia-er der ute, men som du kanskje ser tar de ganske stor plass.

Lenke til kommentar

Rull f.eks. en dame som er pen, lag et fint navn "Vickey, Ashley" eller lignende, dette vil etter min erfaring redusere hvor mange som ganker deg. Hvis du ikke er en jente kan det være veldig vanskelig å RP'e en og sette seg inn i det, jeg bare tar eller henter "stoff" fra bøker og tegneserier jeg har lest.

thecrow77, Grunnen til at jeg advarer deg er at mange har en egen personlig forestilling om hva de tror PvP er eller hvordan de syntes at det burde være.

La meg med en gang si at PvP ikke handler om rettferdige kamper men kamper som er alt annet enn rettferdige. Noe annet hører med til svært sjeldne unntak. Med rettferdig kamp mener jeg en kamp der begge parter er omlag like sterke og begge har like forutsetninger for å vinne. Vanligvis har den ene parten ingen eller liten mulighet for å vinne fordi den andre parten er sterkere (pga en haug med mulige årsaker til dette).

De fleste unngår de kampene de ikke er sikre på at de kommer til å vinne.

PvP dreier seg om å drepe de som helst vil unngå å slåss fordi du er sterkere enn dem, og å bli drept av de som er sterkere enn deg.

Begynn hvor du vil, håper du får det kjekkere på PvP-server enn alle som uten stopp ventilerer sin frustrasjon i chat-kanalene.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Pycnopodia, Vi valge å ta en RP-PVP server for å UNNGÅ alle mulige "shitkids", når du selv oppfører deg som en, hvorfor skal vi spille sammen med deg?

(ps, for de som ikke har skjønt det, er jeg en av de som er i "kompisgjengen/bekjentskapsgjengen" til Pycnopodia)

Lenke til kommentar
Pycnopodia, Vi valge å ta en RP-PVP server for å UNNGÅ alle mulige "shitkids", når du selv oppfører deg som en, hvorfor skal vi spille sammen med deg?

Fordi jeg er høyest level og kan booste?

Men, ingen PvP uten ganking, og intet spill uten whining. Jeg gjorde den tabben å tro at de som whinet over ganking ønsket å få slutt på å bli ganket, mens det de egentlig vil er å ventilere frustrasjon over PC-spill generelt - de bruker ganking som unnskyldning for å bli irritert mens de blir like irritert samme hva de spiller. Og da er det ingenting galt med alle spillene eller serverene men med enkelte av brukerene. Å bli "kvitt" alle whinere er faktisk vanskeligere enn å bli kvitt alle gankere, så jeg har blitt vant med at samme hvilket spill jeg kjøper i butikken så vil en andel av spillerene bestandig whine over noe.

Å ganke på PvP-server er fritt frem for de som har problemer med ganking har begynt på PvE-server, de som blir igjen og klager er den andelen som også joiner en "infantry only"-server i Battlefield 2 og klager over at det ikke finnes tankser og biler. Eller en AWP-only-server i Counter-Strike hvor de klager over AWP-riflen mens det finnes rikelig med servere uten AWP-riflen.

Christeven, Det er jo en ganske merkelig løsning av Funcom å ikke ha noen server for de som vil RP'e uten å gankes.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Fordi jeg er høyest level og kan booste?

Men, ingen PvP uten ganking, og intet spill uten whining. Jeg gjorde den tabben å tro at de som whinet over ganking ønsket å få slutt på å bli ganket, mens det de egentlig vil er å ventilere frustrasjon over PC-spill generelt - de bruker ganking som unnskyldning for å bli irritert mens de blir like irritert samme hva de spiller. Og da er det ingenting galt med alle spillene eller serveren men med enkelte av brukerene. Å bli "kvitt" alle whinere er faktisk vanskeligere enn å bli kvitt alle gankere, så jeg har blitt vant med at samme hvilket spill jeg kjøper i butikken så vil en andel av spillerene bestanding whine over noe.

Å ganke på PvP-server er fritt frem for de som har problemer med ganking har begynt på PvE-server, de som blir igjen er den andelen som også joiner en "infantry only"-server i Battlefield 2 og klager over at det ikke finnes tankser og biler. Eller en AWP-only-server i Counter-Strike hvor de klager over AWP-riflen mens det finnes rikelig med servere uten AWP-riflen.

Christeven, Det er jo en ganske merkelig løsning av Funcom å ikke ha noen server for de som vil RP'e uten å gankes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...