Gå til innhold

AoC: Klaging på RP-PvP-servere


Anbefalte innlegg

Jeg har merket at mange på RP-PvP-servere klager over "ganking" og lignende på RP-PvP-servere og at disse mener mange andre spillere skulle ha begynt på en ren PvP-server istedenfor en RP-PvP-server.

 

Problemet er at PvP er ensbetydende med ganking. På en PvP-server kan du drepe de som helst vil unngå å slåss for de vet at de vil tape (enten pga lavere character-level, item-level, svake pvp-feats, dårligere class, lav mana/hp eller andre ting) - og dette er forskjellen fra en PvE-server hvor livene deres ville blitt spart.

 

Frem til i dag finnes det ikke en eneste PvP-server, RP eller vanlig, hvor ganking ikke regjerer. Det er umulig å blande sammen RP og PvP slik mange ønsker, ingen har klart å gjøre dette frem til nå og sannsynligvis vil ingen heller klare å gjøre det.

 

Resultatet er at PvP-kommer i første rekke, og RP i andre rekke. Slik er det bare, og det finnes såvidt jeg vet ingen unntak til dette noe sted. Dette medfører at graden av RP på en PvP-server aldri kan komme i nærheten med RP som foregår på en PvE-server.

 

Dersom du ønsker seriøs RP i tillegg til PvP finnes det ikke noe spill eller noen server som kan tilby deg dette, dessverre. Det beste du kan gjøre er å lage en helt på en RP-server og en til på en PvP-server.

 

 

Å spille på en PvP-server medfører at det vil ta lengre tid å gjøre quester og samle inn materialer fordi andre spillere kommer og slår deg ihjel før du rekker å blunke slik at du må løpe tilbake til der du var helt ifra nærmeste gravplass. Hvis du syntes dette er irriterende eller plagsomt på noen som helst måte bør du vurdere å starte på nytt et annet sted, for det er dette som er kjernen i PvP. Rettferdige kamper og dueller får du på en PvE-server - men så og si aldri på en PvP-server.

 

For en som liker å "ganke" (meg blant annet) så er mentaliteten slik at PvP-servere bare er slik - helt uten unntak stappfulle av ganking. Enhver som misliker dette eller ikke er med på moroa trenger heller ikke å være med, det er bare å spille på en PvE-server. Andre spillere kan enten bli vant med det eller spille et annet sted, ganking er noe du velger selv om du vil utsettes for eller ikke. Og da har du deg selv å takke hvis du lar deg irritere eller plage av det.

 

 

Og angående diskusjonen til hvem som bør skifte server så er det for meg ganske opplagt at de som er misfornøyd med serveren på grunn av et problem som aldri kan løses burde skifte server. Og de som er fornøyd med serveren og ikke har noen problemer eller klager bør bli værende.

 

 

Hvis noen er uenig med dette så kan dere prøve å finne en eneste server i et eneste spill som har en PvP-server fri for ganking, og en server som blander RP og PvP på den måten mange etterlyser. Isedenfor å håpe på mirakler tror jeg det er bedre å venne seg til hvordan det faktisk er og vil fortsette å være, eller å fjerne seg selv fra det som skaper irritasjon hvis en ikke klarer det.

 

 

Skulle jeg ha klaget på noe på en RP-PvP eller PvP-server så ville det kun ha vært de personene som støtt klager over at de blir drept. Det er omtrent som om jeg skulle ha rullet en PvE-server og hisset meg opp fordi jeg ikke kunne drepe de som løp forbi meg eller "stjal" mine quester.

 

Dette mener jeg basert på flere års "erfaring" eller fartstid med PvP i flere ulike spill.

PvP = ganking, du får ikke en av disse uten den andre.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er helt opplagt. Dersom du ikke primært ønsker å rollespille, men "ganke" (noe du innrømmer at du gjør) så har du ingen ting på en rollespillserver å gjøre. At det ikke finnes noe regelsett som klarer å skille mellom gankere og rollespillere forsvarer ikke at du starter en karakter på en RP-server med det mål for øyet å lage så mye kvalme du kan for folk som ønsker å rollespille.

 

DU bør gjøre det eneste rette, nemlig slette karakteren din og begynne på en ordentlig PVPserver. Eventuelt begynne å rollespille og slutte med gankingen.

Lenke til kommentar

Dessverre er det slik på alle RP servere i alle MMORPGs, ja, men gankere bryter jo faktisk reglene her, slik at de som klager har helt rett, og det er jo de som ikke rollespiller som burde bytte server. Problemet er jo at disse som er gankere på RP-PvP kun er der kun fordi de er griefers også. Ingenting er så morsomt for disse menneskene som å ødelegge for de som er der for å faktisk ha det moro i stedet for å streve etter å bli maks level med phat lewt. Det burde vært mulig å rapportere gankers/griefers sånn at de ble tvangsflyttet over til en annen server, men dessverre så skjer det aldri. Synd at heller ikke Funcom bryr seg, selv om det er tidlig enda og de har mye å gjøre med bugfixing etc.

 

Eneste som kan løse problemet er om utvikleren setter foten ned og modererer RP-serverene, men nå er det engang slik at det er penga som rår, og rollespillerene er i mindretall, dessverre. Derfor vil det fortsatt være slik at PvP = ganking. Er vel også et tegn på at mange fjortiser har kommet seg inn i spillet....

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på ganking og griefing. Sistnevnte er det plenty med folk som bedriver, og det er stort sett det folk har et problem med. Ikke bare fordi det er unødvendig, infantilt, og irriterende, men også fordi det gir absolutt null mening i en RP-kontekst.

 

Dette var ikke et svar til posten over, forresten, ser han nevnte griefers også - bare for å unngå misforståelser.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Det jeg ser som ett problem er at man kan bli ganket på rezzespotten. Jeg synes det er utrolig teit at en på lvl 45 driver å ganker lvl 20-30 på rezzespotten. Det var et nytt omeråde jeg var på som lvl 25 så jeg hadde bare den ene plassen å rezzepå. Døde 2-3 ganger før jeg fikk løpt unna, måtte holde løpeknappen inne mens jeg loadet for å overleve.

Lenke til kommentar
Dessverre er det slik på alle RP servere i alle MMORPGs, ja, men gankere bryter jo faktisk reglene her, slik at de som klager har helt rett, og det er jo de som ikke rollespiller som burde bytte server. Problemet er jo at disse som er gankere på RP-PvP kun er der kun fordi de er griefers også. Ingenting er så morsomt for disse menneskene som å ødelegge for de som er der for å faktisk ha det moro i stedet for å streve etter å bli maks level med phat lewt. Det burde vært mulig å rapportere gankers/griefers sånn at de ble tvangsflyttet over til en annen server, men dessverre så skjer det aldri. Synd at heller ikke Funcom bryr seg, selv om det er tidlig enda og de har mye å gjøre med bugfixing etc.

 

Eneste som kan løse problemet er om utvikleren setter foten ned og modererer RP-serverene, men nå er det engang slik at det er penga som rår, og rollespillerene er i mindretall, dessverre. Derfor vil det fortsatt være slik at PvP = ganking. Er vel også et tegn på at mange fjortiser har kommet seg inn i spillet....

 

Er helt enig i alt dette, nøyaktig slik du beskriver det er slik det alltid har vært og alltid vil fortsette å være.

 

Zealuu, Griefing og ganking blir litt forskjellig, selv syntes jeg det er å ta det litt langt å griefe, f.eks. på spawn-plasser men jeg klager ikke når det skjer meg. Slik er PvP-servere, og hadde jeg hatt noe imot griefing hadde jeg ikke spilt der.

 

eMPea, Nei, men det er gøy så kanskje jeg begynner med det. Har ingen bakgrunnshistorie eller noe til helten men det er gøy å ha litt lett RP mens man grinder quester, iallefall med venner for det dukker opp mye morsomme situasjoner og veldig dårlige vitser. Det er gøy, men jeg passer på å ikke ødelegge (eller ganke) andre som er aktive i RP. Men ser jeg en DarthVador gå forbi så fortjener han nesten å gankes.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
eMPea, Nei, men det er gøy så kanskje jeg begynner med det. Har ingen bakgrunnshistorie eller noe til helten men det er gøy å ha litt lett RP mens man grinder quester, iallefall med venner for det dukker opp mye morsomme situasjoner og veldig dårlige vitser. Det er gøy, men jeg passer på å ikke ødelegge (eller ganke) andre som er aktive i RP. Men ser jeg en DarthVador gå forbi så fortjener han nesten å gankes.

 

Kanskje du vil dele med oss hvorfor du startet en karakter på en RP-server da? :)

Lenke til kommentar

Jeg er på pvp server og ganking er aldri ok for min del, jeg beskytter lav level folk og dør gjerne for å beskytte dem. Har sagt det skal alle i guildet gjøre også. Er feighet å ta folk under seg selv og man tjener heller ingenting på det. Verste jeg har sett er level 40 folk som står og spawncamper level 20 folk og dreper dem om og om igjen. Da blir jeg irritert. Idiot i virkeligheten og idiot i et spill er akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Avean, Hvis jeg dreper noen i spillet som er lavere character-level da er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som har lavere average-item-level da er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som har en underlegen klasse er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som har underlegne PvP-feats er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som er opptatt med mobs eller quests da er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som ikke har full mana, endurance eller HP da er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som ikke er klar da er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som ikke har alle abilities klare til bruk (cooldown) da er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som sjekker map eller snakker med NPC'er da er jeg feig.

Hvis jeg dreper noen i spillet som har latency eller lav FPS da er jeg feig.

 

Hvordan kan du slåss på en rettferdig måte uten å bli beskyldt for feighet? Svaret er at det kan du ikke, og du finner knapt nok aldri en rettferdig kamp noe sted. PvP = feighet, det finnes ikke unntak til dette.

Lenke til kommentar
evt for å gjøre narr av RP folk.

 

Noe som jo i seg selv er et kronargument for at en ikke burde være på en RP-server.

 

Ellers er spawncamping osv. noe som selvsagt skjer så lenge man har et PvP-ruleset - men det er ikke mulig å rettferdiggjøre det eller andre former for griefing IC, og derfor er det ingen RP-ere som tar folk og guilds som bedriver slikt seriøst.

Lenke til kommentar

Det at Conan også innførte et PvP-O-Meter (kill-count/deathcount i pvp) gjorde vel også sitt til at en del velger den enkle løsningen på å få kills så mye høyere en death. I mitt tilfelle er det nå ganske så motsatt. :p

 

Jeg spiller på en RP-PvP server og skyr gankere som pesten, men er fortsatt helt enig i førsteinnlegget. Den slags er ikke å komme utenom, og det visste jeg egentlig da jeg starta der. Grunnen til at jeg valgte en sånn type server er egentlig litt fordi det gir en liten ekstra spenning når du ser folk i området rundt deg (kommer dem/han/henne til å fly på meg?). RP-PvP fordi jeg håpa kanskje på at frekvensen av ganking ikke kom til å bli fullt så høy som den kanskje hadde blitt på en rein pvp-server. (Pluss, som trådstarter sier, det gir en mulighet til å gjøre det av med navn som TehPwnerer, ConanKing, Killerplayer og Rambo)

 

Det hele kan igrunn forklares veldig enkelt: Så lenge spill-mekanikken tillater å gjøre det surt for personer, vil dette bli gjort uavhengig av serverens spilleregler.

Lenke til kommentar

"Resultatet er at PvP-kommer i første rekke, og RP i andre rekke. Slik er det bare, og det finnes såvidt jeg vet ingen unntak til dette noe sted. Dette medfører at graden av RP på en PvP-server aldri kan komme i nærheten med RP som foregår på en PvE-server."

 

Nettopp dette jeg var ute etter når jeg valgte rp-pvp. En pvp server med preg av litt rp da pvp faktisk gir flere muligheter i rp, selvsagt burde du aldri vært på en pvp server om din subjektive definisjon av rp ikke omfatter mulighetene pvp gir.

Lenke til kommentar

Velger man å spille på en PVP-server, det seg være RP eller ikkje RP, så velger man å utsette seg for ganking.

 

Om man vil unngå å bli ganket, så spiller man på en PvE-server, der kan man velge å være med på PvP, eller man kan velge å ikkje være med på PvP. Så enkelt er det.

 

Eg er 100% enig med trådstarter. Sjølv har eg ingen interresse av PvP, og kommer aldri til å spille ett spill der man ikkje kan velge sjølv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...