Rusma Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg har en avslått maskin som jeg har tenkt til å kjøre webserver (freebsd+lighttpd+php+mysql) på etterhvert. Det er ikke poenget. Jeg lurer på: Er det sikkert nok mot hackere ol. å la den stå koblet til en trådløs router (d-link 655)? Det er mange andre dataer (primært win xp/vista) som er koblet til routeren også. Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Enhver tjener som lytter på nettet er i faresonen, men det skal relativt lite til for å sikre den mot ca. 99% av alle automatiserte angrep. Et såkalt targeted attack vil du aldri være sikret mot, med mindre du drar ut kabelen. Du kan lese litt om sikring her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=11198430 Kan også være en idè å lage seg en administrativ bruker på mysql, og fjerne / disable root-brukeren der. Sett også AllowRoot til false i phpmyadmin.conf hvis du benytter deg av dette. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg mente om jeg måtte evt. ha et slikt nettverk for at alt skulle blitt bra: Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 så... er det noen fler som har noe å si? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 så... er det noen fler som har noe å si? Å ha en brannmur mellom serveren din og internett skader ikke. Men det viktigste er å huske på at sikkerhet er en prosess, ikke bare et sett med tekniske sperrer. Det beste du kan gjøre er å lære deg hvike sikkerhetsrisikoer som finnes for ditt system (eks: operativsystem, database, webserver, php osv), hva du gjør for å sikre deg mot mulige angrep, og hvordan du holder deg oppdatert på nye sikkerhetstrusler. Det er også viktig å lære seg hvordan man kjenner igjen symptomer på et ekte angrep blant alle falske alarmer (script-kiddies osv.) i loggfiler osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå