emilkje Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Hei alle sammen! Jeg trenger litt hjelp med en eksamensoppgave jeg har fått i reklame. Oppgave lyder som følger: "Vi er så heldige som har en ny skole, men vi har en utfordring i forbindelse med forsøpling. Dette gjelder spesielt kantineområdet. Hvordan kan du, ved hjelp av en kampanje, være med på å endre holdningene til de som forsøpler?" Jeg hadde tenkt jeg skulle bruke følelser som virkemiddel - slik som dere har sett i den holdningskampanjen om sikkerhetsbelte (den personen som holder rundt en annen person med svart genser for å representere bilbeltet), men jeg er helt tom for ideer foreløpig... Er også litt usikker på hvilke medie jeg skal bruke. Tenker det er mest praktisk med plakat i og med at dette er mest anvendelig ved at den kan henges opp i kantina. Alle ideer rundt denne søppelkampanjen er velkomne EDIT: Legger til litt tillegsinfo om kampanjer: Hensikten med en kampanje kan være at forbrukeren skal få kjennskap, kunnskap til et produkt/en tjeneste eller å skape en holdningsendring. Kanalen velges ut fra hvor og når du vil treffe målgruppen. Budskapet bestemmer hvilken appell du skal bruke. Moralsk, emosjonell eller rasjonell appell. Argumentene kan bygges opp på tre ulike måter: -pyramide( det antatt beste argumentet i midten), anses som den minst effektive -klimaks( det beste argumentet til slutt. Brukes når målgruppen har stor interesse i utgangspunktet. -antiklimaks( det antatt beste argumentet først). Brukes når målgruppen har antatt liten interesse. Innholdet bestemmes ut fra hva du vil si til hvem. Pay off(slagord) sier gjerne det samme, men i veldig kort form. Den enkelte aktivitetene skal kunne kjennes igjen i de andre aktivitetene. Gjentagelser av former, farger, skrifttyper, logo, slagord, struktur etc. er ofte benyttet som virkemiddel. Endret 27. mai 2008 av eMilt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå