Gå til innhold

kastrering av katt?


Anbefalte innlegg

Hei:)

 

jeg lurer på om det hadde vært lurt å kastrere min lille Christian?

som nå erlitt over et år gammel .

(Han er min lille koseklump)

 

Men saken er det at jeg er litt beskymret at han ikke kommer til å være seg selv etter opperasjonen.

 

er det noen som har faring med kastrering, ?

og Hva pleier prisen å ligge rund?

Endret av Missy9001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neutering involves the veterinarian surgically removing the testicles, the male sex organs. Part of the spermatic cord and both testicles are removed, then a tiny incision is made in the base of the scrotal sac. After tying and cutting the spermatic cord, with its blood vessels, the testicles are removed. In most cases, stitches are not required. Eventually the scrotal sacs recede.

 

Cats should get "fixed" before they mature sexually. Before 6 months is the desirable age for the operation. However, a cat of any age can be castrated safely. Following the operation, the hormone levels drop off gradually over a period of six weeks. These hormonal changes affect his behaviour which is evident after approximately one month - he calms down, becomes more affectionate, docile, and usually wants to have human companionship more often.

 

 

Kilde: http://www.purrballs.com/catcare/castration.html

Lenke til kommentar

Mulig han blir litt sur på deg en dag eller to, men utover det er det lite som skjer med en kastrering av hannkatt. Trenger nesten ikke noen skjerm en gang. Katten kommer nok til å være groggy et par timer, kaster kanskje opp og tisser på seg fordi narkosen ikke slipper så raskt som katten gjerne vil, men utover det er det ikke så mye som kan gå galt.

 

Sjekk med din lokale dyrebeskyttelse, om de har "oppsamling" av kastreringer. I noen byer og kommuner har dyrebeskyttelsen avtaler med en veterinær, som gjør gratis samlebåndkastreringer med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Betalte vel 3000kr for kastering av hunkatten min, det var en betingelse for å ha den, det hjelper også på at jeg bor i kollektiv og slipper å tenke på p-piller og katt-unger. Katten får vel noe antibiotika som skal tas en liten periode, samt er bandasjert. Jeg mener det er verdt det, det er liksom grunnen til at jeg fikk lov å ha katt samt fortsatt kan ha det.

Lenke til kommentar

Kastrering av hannkatt koster rundt en tusenlapp.

Først doper de ned katten. Vanlig at du venter sammen med katten til den sover. Så tar dyrleger og snitter opp pungen, klemmer ut steinen, surrer tråd eller en klemme rundt og snitt-snitt, så er han kastrert.

 

Hvis du er bekymra kan du jo spørre dyrlegen om du kan se på :) Har alltid fått lov når jeg har spurt, men er vel forskjellig fra veterinær til veterinær.

Katten får så ny sprøyte som gjør at den våkner opp igjen, og litt smertestillende.

Katten våkner opp i løpet av kvelden igjen, men er lurt å være hjemme med den og passe litt på. De eier ikke balanse, men skal opp så høyt som mulig. Selv om de tryner så sinnsykt hver gang :p

 

Ene katta mi har vært dopa ned fire-fem ganger, og det har gått bra hver gang. Samme med de andre kattene mine, og alle andre jeg kjenner med katt. Narkose går så og si aldri galt :)

 

Når man kastrerer en katt slutter de og markere halve nabolaget med piss, stikker ikke av, slåss ikke med andre katter om hunkjønn og blir mer hjemmekjære. Veldig lurt å gjøre det med katten din før han får smaken på ungkarslivet. Veit om flere kastrater som har blitt tatt litt for seint med tanke på det, og de blir fortsatt borte flere uker i strekk.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gikk veldig fort for hann-katten vår også ;)

Vetrinæren gjorde det på stuen vår. Han var veldig groggy resten av kvelden/natten. Viktig at han holder seg inne de neste 2-3 dagene fikk jeg beskjed om.

 

Det som var litt synd var at vår hu-katt stakk av. Hun var en tur inne på badet der hann-katten lå i narkose. Snuste litt på han og vips... Har ikke sett henne siden :cry:

Kanskje et tips og ta med seg hvis du har flere katter...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bestandig lurt å sterelisere/kastrere huspusene, er ALT for mange husløse katter i norges land..

 

På vår klinikk tar vi ca 400 for kastrering av hannkatt, 800 for hunnkatt (hvis de ikke har hatt kattunger eller gått på p-piller), 1100 ellers. De er litt groggy et par timer , men det er også det eneste:)

 

FORDELER:

-Bidrar ikke til flere kattunger

-Stereliserte katter holder seg hjemme og drar mindre på vift

-Blir mer kosepus

-Minsker risiko for jurkreft (ved bruk av ppiller)

- Markerer ikke

Lenke til kommentar

Husker da hunn katten min ikke var kastrert før, i brunst tiden eller hva jeg skal kalle det. Fy faen noe så jævlig. Hun bare mjaua og mjau hele dagen lang! Etter at hun ble kastrert så ble hun mye mer rolig, men er fremdeles litt lyd i henne enda. Eneste som var dritt var at det oppsto komplikasjoner etterpå blant annet at stingene på magen gikk opp, men har en vetrinær bare 500 meter, så gikk greit.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Jeg syntes trangen til å parre seg (dra på turer, stikke av) og markering inne er grunn nok til å kastrere. Dessuten beholer de jo den kosete delen, min ble kastrert ved 6 mnds alder og de er kosete og oppfører seg som kattunger enda, og det er nå over 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...