PMnormal Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Alle har sin soleklare rett til å kjøpe hva pokker de vil. Det rev og slet i hjertet mitt da en av Bergens restaurantkonger kjøpte seg en Ferrari F40, og så ut som en eldgammel tante i en Nissan Micra når han tok den på en kjøretur i sentrum. Å se det vettskremte trynet hans klistret opp i frontruten var egentlig ganske underholdende, så hjertet overlevde til slutt - men bare på grunn av at en god latter forlenger livet :!: Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Har noen av de her i Trondheim... Ganske underholdende, men litt patetisk i lengden.. Man kan snakke alt man vil om at det å kjøpe ett objektiv til 20k er "overkill" og at man må være yrkesfotograf for å rettferdiggjøre at man legger så mye penger i utstyret, men slik jeg ser det er foto kansje den hobbyen som koster minst i det lange løp.. Bare se hva L-optikk og gullring-opikk selges for brukt... Jeg har de siste 3 årene brukt ett par 100k på, av alle ting en bil.. Regner med at tapet ved salg vil tilsvare ca 1.5 D3-hus i året.. Da blir ett objektiv til 20k, som trådstarter her bruker til fugle- og dyrefotografering, og som nå kansje har fått noen gode tips til hvordan det kan brukes til portrett, i mine øyne en bra investering.. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hei.Hva er beste måten å få mest mulig dunkel bakgrunn? Jeg tenker på valg av linse (se mitt utstyr i min signatur under) og innstillinger på kameraet? Blenderåpning er nevnt av flere, med div. tilleggskommentarer. Du har også en annen mulighet, og det er å trekke motivet lenger fra bakgrunnen, samtidig som du selv beholder samme avstand til motivet. Tenk deg at personen står en meter fra bakgrunnen og du står to meter fra personen. Dersom du flytter personen to meter lenger fra bakgrunnen, og du går to meter bakover med kamera, har du fått en vesentlig mer uskarp bakgrunn. Uansett brennvidde. Men selvfølgelig, dersom bakgrunnen din er hele Rondane-massivet, hjelper det lite å flytte seg et par meter lenger unna... Da er det bare blenderen som gjelder. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg synes trådstarter har gjort det riktige, kjøpt ett "entry level" kamerahus og god optikk. Det er jo det dere anbefaler. Kjøp noen greie bøker du kan lese. Jeg har bok nr. 1, 2 og 10 i denne listen. Du får bok 1 og 2 på norsk. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Det er for øvrig sant det du sier. Hadde vært en helt annen sak om han hadde kjøpt 5D eller 1D uten å kunne noe om speilreflekser. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Hei.Hva er beste måten å få mest mulig dunkel bakgrunn? 70-200@200mm og f/2.8 vil som cruelphotography skriver gi deg snevrest DOF, samme DOF som 85mm f/1.2 (men et annet utsnitt). Størst mulig fysisk blenderåpning (tallet du får når du deler brennvidden med f-tallet) gir deg snevrest mulig DOF... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå