olabraaten Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Sett deg inn i [*]Reglene som gjelder kjøp når kjøper påstår at selger ikke oppfyller sin plikt til å levere rett vare [*]Reglene om kjøperens mulighet til å rette pga. påstått kontraktsbrudd av selger mot andre enn selgeren [*]Reglene som gjelder dersom man ønsker å inngå en avtale med bruk av fullmakt [*]Alle nødvendige betingelser som må være oppfylt for å straffe en person for tyveri [*]Reglene i forvaltningsloven som gjelder når en kommune skal behandle en søknad om byggetillatelse Er det noen som kunne hjelpet meg med punkt 1,2 og 5? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Sett deg inn i [*]Reglene som gjelder kjøp når kjøper påstår at selger ikke oppfyller sin plikt til å levere rett vare [*]Reglene om kjøperens mulighet til å rette krav pga. påstått kontraktsbrudd av selger mot andre enn selgeren [*]Reglene som gjelder dersom man ønsker å inngå en avtale med bruk av fullmakt [*]Alle nødvendige betingelser som må være oppfylt for å straffe en person for tyveri [*]Reglene i forvaltningsloven som gjelder når en kommune skal behandle en søknad om byggetillatelse Er det noen som kunne hjelpet meg med punkt 1,2 og 5? Rettslære ja.... kom opp i det jeg også, heldigvis har jeg scannet alle fasit svarene på prøvene vi har hatt Jeg regner med at du har boken "Rettslære 2" (Gyldendal, Thor Rasmus Bjerkness, Svein Børre Lyngdal og Anne Bang). Videre regner jeg med at du er klar over http://www.gyldendal.no/undervisning/rettslaere/elev/ og har kopiert alt materialet over på din 1.44 Mb minnepenn. Hvis du har gjort det ligger du allerede godt ann. Jeg kan prøve å svare på nummer 1, de andre er jeg ikke sikker på enda. Siden dette dreier seg om et kjøp, regner jeg med vi vil måtte bruke enten kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Jeg regner med at vi må finne ut hvilke type kjøp det er snakk om utifra oppgaven i morgen. Typer av kjøp: 1. Forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven): – Selgeren eller selgerens representant må opptre i næringsvirksomhet. – Kjøperen må være en forbruker. – En forbruker er en fysisk person som ikke hovedsakelig opptrer som ledd i næringsvirksomhet. – Se forbrukerkjøpsloven (fkjl.) § 1 andre og tredje ledd. 2. Næringskjøp (kjøsloven): – Selgeren og kjøperen er næringsdrivende og handler som ledd i næringsvirksomhet. 3. Privatkjøp: (kjøpsloven): – Verken selgeren eller kjøperen opptrer som ledd i næringsvirksomhet. Regler ved mangel: Forbrukerkjøpsloven: LES: http://www.gyldendal.no/undervisning/retts...erkjoploven.doc Kjøpsloven: Selgeren skal levere kontraktsmessig vare, se kjl. §§ 17–21 Hvis ikke har vi en mangel. LES: http://www.gyldendal.no/undervisning/retts...tel_2/index.asp Lenke til kommentar
Warz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Fant en oppgave som kunne ligne på punkt 4... Noen som har et svar på denne? Hadde vært supert En dag var Petter Gran inne på det lokale supermarkedet. Han tok en is frafrysedisken som han spiste mens han handlet. Han la papiret fra isen i lommen for at han skulle huske å betale for isen i kassen. Da handlekurven ble full, la han to pakker med tørkepapir på hyllen under kurven. Der lå de fortsatt da han passerte kassen, og ekspeditøren la ikke merke til tørkepapiret. Gran husket det heller ikke. Han glemte også å si fra om isen han hadde spist. Etter at Gran hadde betalt og trillet handlevognen mot utgangen, kom han til å tenke på tørkepapiret og isen. Det var køer ved alle kassene. For å slippe å bruke mer tid på butikken gikk han bare videre. Like etterpå ble han stoppet av en sikkerhetsvakt fra supermarkedet. Vakten hadde iakttatt Gran hele tiden og tok ham med til daglig leder for supermarkedet. Der fikk han beskjed om at de ville anmelde ham til politiet for å ha tatt isen og tørkerullene. • Drøft og løs om Petter Gran kan straffes for å ha stjålet varene fra supermarkedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå