DeNile Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hva var grunnen til at Martin Luther stilte seg mot den Katolske kirken? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 På grunn av at den katolske kirken var, og er, et sirkus. Lenke til kommentar
316 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det hadde vel med at han mente de hadde beveget seg bort fra den sanne læren, og brydde seg altfor mye om periferi i steden for det som var viktig. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det hadde vel med at han mente de hadde beveget seg bort fra den sanne læren, og brydde seg altfor mye om periferi i steden for det som var viktig. Var det ikke først og fremst obelater, at folk kunne "kjøpe" seg fri fra synd, som var dråpen som fikk begret til å renne over? Mener å ha lest det et sted... Eller så er det vel riktig som 316 sier, de har virkelig mye ekstra tull i den katolske tro, mye ekstra dill som skytsengler, helgener (som ikke er annet enn avguds dyrkelse hvis en skal se strengt på det) og annet krimskrams som for det meste er det vi på nynorsk kaller eyecandy.. Syntes han tufsen som går foran og slenger den rykende boksen foran seg for å røyklegge presten er fin jeg da... Han er min favoritt... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal se det blir deister av hele gjengen til slutt. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det hadde vel med at han mente de hadde beveget seg bort fra den sanne læren, og brydde seg altfor mye om periferi i steden for det som var viktig. Var det ikke først og fremst obelater, at folk kunne "kjøpe" seg fri fra synd, som var dråpen som fikk begret til å renne over? Mener å ha lest det et sted... Eller så er det vel riktig som 316 sier, de har virkelig mye ekstra tull i den katolske tro, mye ekstra dill som skytsengler, helgener (som ikke er annet enn avguds dyrkelse hvis en skal se strengt på det) og annet krimskrams som for det meste er det vi på nynorsk kaller eyecandy.. Syntes han tufsen som går foran og slenger den rykende boksen foran seg for å røyklegge presten er fin jeg da... Han er min favoritt... "Når pengene i kassen klinger, sjelen ut av skjærsilden springer". Det var det at folk kunne kjøpe seg fri fra synd, eller avlat, som bidro til at spikret opp sine teser. På den tiden var den katolske kirke temmelig korrupt og langt mer opptatt av jordisk makt enn himmelsk frelse. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Oblater er vel det vi har på skiltene det.... Ehh, jeg visste det da, skulle bare sjekke dere.... ehh-hrmmm. *Host host..* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå