Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

IT-SYS Eksamen 2008 Renovasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
legger ut fasiten senere i aften.

det finnes ikke dårlige løsninger, bare mindre gode løsninger så ikke fortvil. :new_woot:

Haha. Det fins flere måter å løse en slik oppgave på, og fordi om læreren din har utviklet et system for brannvesenet betyr ikke det at han alltid har rett. Be han forklare alle disse "bugsene" han fant i min model!

Lenke til kommentar

Det står inegnting om sjåfør i forberedelsen så vet ikke hvorfor du har den med, og dersom du skal ha den med vil jeg tro at sjåføren kan variere. Altså kan Sjåfør 1 kjøre rutenr 1 en dag, og en annen dag kan en Sjåfør 2 kjøer rutenr 1. Slik du har lagt det opp er sjåføren fast på en rute.

Ellers er vel modellene vår like, bare vi har brukt ulike navn på tabellene ;) Fikk du forresten greie på hva alle "bugsene" i modellen min var ifølge læreren din?

Lenke til kommentar
Det står inegnting om sjåfør i forberedelsen så vet ikke hvorfor du har den med, og dersom du skal ha den med vil jeg tro at sjåføren kan variere. Altså kan Sjåfør 1 kjøre rutenr 1 en dag, og en annen dag kan en Sjåfør 2 kjøer rutenr 1. Slik du har lagt det opp er sjåføren fast på en rute.

Ellers er vel modellene vår like, bare vi har brukt ulike navn på tabellene ;) Fikk du forresten greie på hva alle "bugsene" i modellen min var ifølge læreren din?

Skal tenke litt over den sjåfør greia, har kvelden foran meg og vi kan jo se hvordan det går.

Angående bugsene, så overdrev jeg litt, hehe, men han nevnte noe jeg ikke husker, men ligger nok noe i hvordan du tenker at modellen skal fungere, som jeg har valgt å ikke ta med.

Lenke til kommentar
Jeg har også kommet opp i systemutvikling og har laget meg en modell som jeg gjerne vil ha litt respons på!!

Hadde jeg vært deg ville jeg siktet nærmere mot de modellforslagene som vi har lagt ut her. Modellen ser i utgangspunktet grei ut, men vet ikke hvor selvsikker du er i faget. Er du i tvil, så sikt nærmere våre modeller.

Lenke til kommentar
Jeg har også kommet opp i systemutvikling og har laget meg en modell som jeg gjerne vil ha litt respons på!!

Hadde jeg vært deg ville jeg siktet nærmere mot de modellforslagene som vi har lagt ut her. Modellen ser i utgangspunktet grei ut, men vet ikke hvor selvsikker du er i faget. Er du i tvil, så sikt nærmere våre modeller.

Takk du.. vil heller ha kommentarer til modellen..! Ikke hvor mye bedre deres er.

Jeg synest du er litt for selvsikker, selv om din egen modell ikke helt holder mål den heller. Du er vel klar over at det er veldig mange forskjellige måter å løse denne oppgaven på, eller?

Endret av systemutvikler
Lenke til kommentar

Takk du.. vil heller ha kommentarer til modellen..! Ikke hvor mye bedre deres er.

Jeg synest du er litt for selvsikker, selv om din egen modell ikke helt holder mål den heller.

Jeg tenkte å kjøre det på en snill måte, men nei vel. Din modell er på langt nær god nok, ikke bruk den! Fornøyd?

Dessuten har min lærer laget den og han står bak systemet til brannvesenet og systemet til sykehusene i Hamburg....

Lenke til kommentar

Jeg synest du er litt for selvsikker, selv om din egen modell ikke helt holder mål den heller.

Jeg tenkte å kjøre det på en snill måte, men nei vel. Din modell er på langt nær god nok, ikke bruk den! Fornøyd?

Dessuten har min lærer laget den og han står bak systemet til brannvesenet og systemet til sykehusene i Hamburg....

Lurer på hvem som er stødigest i dette faget siden du må få læreren din til å lage den..?!

Endret av systemutvikler
Lenke til kommentar

Systemutvikler: Modellen din ser ok ut, men ville ikke brukt den selv. Hva har du tenkt å bruke som hovedskjem for å registrere tømmingene som skjer på en rute? Hva har du tenkt med entiteten søppelnavn i tabellen søppeldunker? Tabellen søppel ville jeg knyttet opp mot søppeldunker da en søppeldunk innehodler en type søppel.

Det med søppelbil og sjåfør ville jeg kuttet ut da det ikke står noe om det i oppgaven.

Endret av -Bushman-
Lenke til kommentar

Herregud xChrizzy, at læreren din har laget det ene eller det andre er da knekkende likegyldig. Fortell hva som blir galt med sytemutvikler sin modell, eventuelt hva som er bedre med din. "Min er bedre, for pappaen min er sterkere enn din" fungerer ikke.

Lenke til kommentar

Takk HerrBrun!

Må si at det er faktisk greit at folk er negative, det hjelper å vere kritisk.. men xChrissy.. selv om en godt modell er viktig.. så spiller det faktisk en stor rolle om man klarer å bruke modellen sin på riktig måte. Og læreren din kommer nok ikke til å hjelpe deg på eksamen.

Jeg har fikset litt på modellen min... synest dere det ser litt mer realistisk ut nå?

Ellers velger jeg å beholde søppelbil tabellen, då det vil bli mange til mange relasjon om jeg tar den bort. Dessuten er oppgaven vi har fått veldig lite konkret, så det er vanskelig å si hva som kommer i morgen.

Om det skulle være tilfelle at eg velger å ta bort sjåfør og søppelbil i morgen, vil jeg bare legg til rutenr i abonnent tabellen!

Eksamen_ITA2.bmp

Endret av systemutvikler
Lenke til kommentar

Du trenger vel en relasjon til i denne modellen. Hvis ikke så er modellen delt i 2. Ser ellers bra ut.

Herregud xChrizzy, at læreren din har laget det ene eller det andre er da knekkende likegyldig. Fortell hva som blir galt med sytemutvikler sin modell, eventuelt hva som er bedre med din. "Min er bedre, for pappaen min er sterkere enn din" fungerer ikke.

Greia er at han har løst modellen på en helt annen måte, som jeg personlig ikke synes er noen topp løsning. Det fungerer, men blir for mye førsteklasse preg over den synes nå jeg.

Når det gjelder læreren, så må jeg si at jeg er jo fullstendig med på notene, og vil imorn kunne løse det meste som kommer av oppgaver....

Lenke til kommentar
Du trenger vel en relasjon til i denne modellen. Hvis ikke så er modellen delt i 2. Ser ellers bra ut.

Greia er at han har løst modellen på en helt annen måte, som jeg personlig ikke synes er noen topp løsning. Det fungerer, men blir for mye førsteklasse preg over den synes nå jeg.

Når det gjelder læreren, så må jeg si at jeg er jo fullstendig med på notene, og vil imorn kunne løse det meste som kommer av oppgaver....

Hvor tenkte du den relasjonen skulle være? Å koble sammen "type"? Det har jeg vertfall endret på.

Endret av systemutvikler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...