Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

IT-SYS Eksamen 2008 Renovasjon

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå og styrer med eksamensforberedelsene til eksamen i systemutvikling VK2 og har kommet frem til et par tanker om hvordan modellen vil se ut, men kunne gjerne trengt noen tips eller råd fra IT eksperter som har sett oppgaven eller jobber med den.

Noen tanker? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt akkurat og lette etter en tråd som dette : ) Sitter på skolen og har har fått forberedelsesheftet. For de som vil komme med tanker/hjelp/forslag er forberedelsesteksen som følger:

Returen Renovasjon AS er et interkommunalt selskap som har fått alt ansvar for henting og håndtering av avfall fra husholdninger og næringsbygg i fem kommuner. Dette året blir det gjennomført storer omlegginger i avfallshåndteringen; Det blir lagt opp til omfattende kildesortering, og det skal betales etter den mengden søppel som blir levert. Hver abbonent har tre ulike søppeldunker, en for våtorganisk avfall, en for restavfall og for papp/papir. Tømmingen skjer ved at søppelbilen kjører faste ruter og henter søppelet. Renovasjonsavgiften blir utregnet etter hvor mange kilo søppel man leverer. alle søppeldunker er registrert med navn på abbonenten og en strekkode som blir lest når dunken blir tømt. Da blir også vekten registrert.

Oversikt over rutene i de ulike kommunene, eksempel på kjøreplan for en måned og informasjon om avfallshåndteringen finner du i vedlegg 1 og 2.

Renovasjon AS trenger et nytt informasjonssystem for å holde orden på alle abbonentene, det de leverer av avfall og det de skal betale.

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar

Kom opp i systemutvikling jeg også. Har laget et forslag til model her. Hva syns dere om denne? Har tatt med ansatt og stilling fordi om det ikke stod noe om det i forberedelsen, men kan bare ta det bort dersom det ikke er nødvendig.

post-116110-1211878900_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Alle som har lyst på 6 på IT eksamen bør bruke bushman sitt eksempel!

Kom opp i systemutvikling jeg også. Har laget et forslag til model her. Hva syns dere om denne? Har tatt med ansatt og stilling fordi om det ikke stod noe om det i forberedelsen, men kan bare ta det bort dersom det ikke er nødvendig.

post-116110-1211878900_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Returen renovasjon AS er et interkommunalt selskap som har fått alt ansvar for henting og håndtering av avfall fra husholdning og næringsbygg i fem kommuner.

Dei betala kanskje forskjellige prisa for bosstømminga?

Hadde kanskje vør en ide å fått med en tabell for ken avfallet kjeme fra?

Lenke til kommentar

Står ingenting om det. Vil tro de betaler en bestemt kilopris.

Har snakket litt med læreren, og det med ansatt var unødvendig så har laget en ny revidert og enklere versjon her:

post-116110-1211881561_thumb.jpg

Endret av -Bushman-
Lenke til kommentar

Har snakket litt med læreren, og det med ansatt var unødvendig så har laget en ny revidert og enklere versjon her:

post-116110-1211881561_thumb.jpg

Her er det jo plenty med bugs! :love:

Hva mener du med relasjonen abbonent-tømming og tømming`? (bugS)

Endret av xChrizzy
Lenke til kommentar

Her er det jo plenty med bugs! :love:

Hva mener du med relasjonen abbonent-tømming og tømming`? (bugS)

Har du noen forslag da? Tabellen Abonnent_tømming er et delskjema for tømming. På tømming blir det registret hvem det blir tømt hos, hvilken rute, osv. Her blir også pris regnet ut for den enkelte tømming og total pris, men dette gjørs i access.

Lenke til kommentar

Relasjonen abonnent_tømming og tømming er hvem sin dunk som blir tømt på en tømming. En tømming gjelder for en rute, og de tømmer derfor mange dunker. På en tømming blir det altså tømt mange dunker, og dunken til en abonnent kan bli tømt flere ganger. Altså blir det mange til mange og vi får en ekstra tabell som jeg har valgt å kalle Abonnent_tømming. Her blir også mengden (Kg) regsitrert på akkurat den bestemte abonnenten på akkurat den tømmingen (andre normalform).

Må si at den modellen din ikke såg så veldig bra ut selv. For det første er den ikke ferdig, og hva mener du med hentedag og rutedag? Du vil også ha en egen side i skjemaet for hver abonnent du tømmer dunken hos? Dette blir veldig tungvindt, det vil bli veldig mange sider i skjemaet. Du har ikke tenkt på å heller ha en egen tabell for tømming, der du registrere alle abonnentene du tømmer hos på en rute i et delskjema?

Endret av -Bushman-
Lenke til kommentar

Kom opp jeg også.

Det står jo at Returen trenger nytt system for å holde orden på alle abbonomenten, det de leverer av avfall og hva de skal betale..

Tror det er det vi må ha mest vekt på, eller hvertfall en tabell med for eksempel:

Tømmerute

*Kunde ID

Navn

Adresse

*Postnr (postnr fra en av kommunene i ruteoversikten)

*Rutenr (Hvilken rute som er i kommunen, som tilhører denne husholdningen/bedriften)

Kilo

Er noe sånn mulig?

-Bushman-, tror du ditt siste forslag blir riktig mtp det jeg nevnte over? :) Høres logisk ut!

Lenke til kommentar
Kom opp jeg også.

Det står jo at Returen trenger nytt system for å holde orden på alle abbonomenten, det de leverer av avfall og hva de skal betale..

Dette tror jeg er rapportene vi må lage.

Hva de skal betale tror jeg en faktura over hver måned

Holde orden på alle abonnementer tror jeg er en alfabetisk kundeliste (muligens gruppert på kommuner)

Det de leverer av avfall kan være en rapport over hvor mye de leverer per kommune?

Lenke til kommentar
Du henter jo en dunk på hver tømming, så i din modell så er det flere dunker ved en tømming. I min modell vil jeg heller løse dette ved dato.

Ja, slik jeg har tenkt så er det flere dunker ved en tømming. Et bedre navn på tabellen er kankskje Tømmerute som Lars-H foreslo. Det er alle tømmingene de har på en rute av en bestemt type søppel hos alle abonnentene i den ruten.

Lars-H: Du har ikke laget en model? Er litt lettere å se ut fra den, men virker greit det du har skrevet.

Endret av -Bushman-
Lenke til kommentar

Nei, har ikke laget enda, driver og tenker ut, men blir litt vanskelig. Det jeg vil legge vekt på er prisene og antall KG pr dunk. Er veldig usikker på hvordan jeg skal få fram dette i tabeller :(

Chrissy: Har du et forslag? er siste forslaget ditt sånn du ville hatt det? :)

Endret av Lars-H
Lenke til kommentar
Hei du Bushsnx!

Hør her!

Lærern vår har laget systemet for brannvesenet i Norge og jeg tror han vet hva han snakker om når han sier at din modell er full av bugs.

ps: SVAR PÅ MELDING!!!

Kan du be han om å forklare hva disse såkalte "bugsene" er for noe da? Læreren min sier den ser veldig bra ut.

Svart på melding nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...