Gå til innhold

BSD/Unixlaste ned UNIX lovlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har et sprsm ang kompilering av kjerne.. er det saa enkelt som det her:

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...fig-config.html

ikke flere valg en det der jeg maa/kan ta?

Det er 5 filer du bør kjenne til:

Standard kernel config for i386 og amd64:

/usr/src/sys/i386/conf/GENERIC

/usr/src/sys/amd64/conf/GENERIC

Dokumentasjon på diverse valg for i386 og amd64:

/usr/src/sys/i386/conf/NOTES

/usr/src/sys/amd64/conf/NOTES

Og platform uavhengige valg:

/usr/src/sys/conf/NOTES

Disse filene inneholder vanligvis det meste du trenger. Skal du lage en ny i386 kjerne, så er det bare til å gjøre:

cd /usr/src/sys/i386/conf

cp GENERIC MYKERNEL

Så kan du redigere MYKERNEL så mye du vil. Ofte greit å begynne med å gå gjennom og slette (eller kommentere ut) ting du ikke har/vil ha, eller ting du heller vil ha som moduler. Da får du vekk en del groms, som både gjør kernelen mindre, og som gjør kernelfilen mer oversiktelig.

Så kan du titte gjennom NOTES filene, for å se om det er noe du vil legge til.

Det trengs vanligvis ikke å gjøre så fryktelig mye i kernel filen, men noen ganger må du legge til ting. F.eks MAC og ALTQ tror jeg foremdeles må inn i kernel filen for å støttes.

Hvis du lurer på om noe kan være som en modul, så ta en titt i /boot/kernel for å se om den ligger som modul der.

Stort sett greit å flytte det meste ut i moduler, men en del av tingene er lurt å loade ved boot.

Dette kan du f.eks gjøre ved å legge til en linje i /boot/loader.conf:

if_msk_load="yes"

Lenke til kommentar
har et sprsm ang kompilering av kjerne.. er det saa enkelt som det her:

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...fig-config.html

ikke flere valg en det der jeg maa/kan ta?

Det kapitlet beskriver config-fila ja. For å være helt sikker på alle opsjoner du kan bruke, se på LINT og GENERIC filene på maskina di.

Selve prosessen beskrives i dette kapitlet:

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...g-building.html

Du kan erstatte de to make -linjene med

make kernel KERNCONF=<KERNELNAME>

hvor KERNALNAME er navnet på kjerneconfog fila di.

Merk: eksempet i det kapitlet er for i386 (32-bits) dersom du bruker amd64 (64-bit) FreeBSD, så skal config-filene være i /usr/src/sys/amd64/conf

Husk at dersom du bare skal laste inn en kjernemodul, så trenger du ikke kompilere ny kjerne, den kan lastes med 'kldload' eller fra /boot/loader.conf

Den eneste grunnen jeg ser for å kompilere ny kjerne, er dersom du skal fjerne en av modulene som er inkludert i GENERIC, eller at du ønsker å tune kjernen slik at den blir mindre.

Lenke til kommentar
Husk at dersom du bare skal laste inn en kjernemodul, så trenger du ikke kompilere ny kjerne, den kan lastes med 'kldload' eller fra /boot/loader.conf

Den eneste grunnen jeg ser for å kompilere ny kjerne, er dersom du skal fjerne en av modulene som er inkludert i GENERIC, eller at du ønsker å tune kjernen slik at den blir mindre.

Det er noen (få) ting som bare kan gjøres hardocdet i kernel. Hvis jeg ikke husker feil, så gjelder dette ALTQ og MAC blant annet.

Annen vanlig ting å glemme er scbus. Dette er egentlig SCSI-greier, men brukes også av f.eks USB disker. Denne kan heller ikke lastes som modul, så litt greit å ha den med.

Lenke til kommentar

takk, mye bra tips her.

grunnen til at jeg skal kompilere kjernen er at jeg skal gjøre den mindre, også selvfølgelig fordi det er spennende.

er 64bits like god og stabil som 32bits eller er det sånn som linux hvor ikke like mange aplikasjoner fungerer og det dukker opp en del krøll? har jo selvfølgelig lyst på et 64bits os.

Lenke til kommentar
er 64bits like god og stabil som 32bits eller er det sånn som linux hvor ikke like mange aplikasjoner fungerer og det dukker opp en del krøll? har jo selvfølgelig lyst på et 64bits os.

64-bits FreeBSD (selve os'et) er like stabil og god som 32-bits.

Men det er forskjell, spesielt gjelder dette to ting:

1) proprietære drivere (eksempelvis til skjermkort) er vanskelige med 64-bits

2) noen plugins (eksempelvis flash) til browsere (eksempelvis Firefox) er vanskelig til "umulig" å få til å virke med 64-bits

Forslag: partisjoner disken i to og installer 32-bits og 64-bits på hver sin partisjon, så kan du dual-boote og teste ut selv.

Lenke til kommentar
Desktop-BSD har jeg ikke prøvd, men har testet PC-BSD, og her funket så godt som ingenting,
PC-BSD vil ikke engang boote paa min laptop. Men med FreeBSD 7.0 funker acpi og alt som det skal (det maa bare stilles inn).

Har nok med pc-bsd er basert freebsd 6.3. Du får vente til de slipper ut en versjon som er basert på 7.0.

Lenke til kommentar

Solaris er vel blant de operativsystemene med minst forskjell i kompatibilitet mellom 32bits og 64bits versjoner. Hvis man har maskinvare som støtter AMD64/EM64T (praktisk talt alle nye maskiner) vil 64bits (x64) utgaven av Solaris 10 automatisk bli installert. Og her vil man ikke ha problemer med f.eks. drivere fra nVIDIA, da disse driverne også støtter x64 utgaven av Solaris 10.

Lenke til kommentar
Desktop-BSD har jeg ikke prøvd, men har testet PC-BSD, og her funket så godt som ingenting,
PC-BSD vil ikke engang boote paa min laptop. Men med FreeBSD 7.0 funker acpi og alt som det skal (det maa bare stilles inn).

Har nok med pc-bsd er basert freebsd 6.3. Du får vente til de slipper ut en versjon som er basert på 7.0.

FreeBSD 6.x funker også på samme maskin. :whistle:

Hvis man har maskinvare som støtter AMD64/EM64T (praktisk talt alle nye maskiner) vil 64bits (x64) utgaven av Solaris 10 automatisk bli installert.
Man trenger vel å starte installasjonen først, jeg håper ikke den er så automatisk at den starter uten CD og installerer seg uten å spørre. :fun:
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis en maskin/laptop skal brukes til desktop vil jeg anbefale DesktopBSD/PC-BSD så langt det lar seg gjøre, det sparer deg for mye tid. PC-BSD baserer seg på et egenutviklet pakkesystem kalt PBI, mens DesktopBSD kommer med noen wrappers for ports og packages.

Personlig liker jeg DesktopBSD best av disse to, da den er mest tro til standard FreeBSD

Lenke til kommentar
Solaris er vel blant de operativsystemene med minst forskjell i kompatibilitet mellom 32bits og 64bits versjoner.

Bortsett fra Vista, og propritære drivere (nVIDIA hovedsakelig), så er det vel ikke de helst store forskjellene for de fleste OSer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...