Nimrad Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er det flere enn meg som kom opp i dette? Hadde vært kjekt og samlet litt stoff her i løpet av dagen nå som vi har fått oppgaven. Lenke til kommentar
Madock Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er temaet for oppgaven din også Møllers Tran? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Jepp, alle har samme Lenke til kommentar
Zeradran Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Her var ikke mange bidrag fra før, men jeg kan komme med det jeg finner relevant i alle fall. Først og fremst er det viktig å lese på kap. 3 om valg av markeder og inngangsstrategier. De 5 P'ene er virkemidlene det er snakk om i oppdragsteksten. Det står også at vi skal beskrive nye, aktuelle markeder. Her tipper jeg Japan og Storbritannia er relevant siden de står konkret nevnt i forberedelsesdelen. Det nummeret som står oppgitt er ikke mye å stole på egentlig. Vi ringte, men det høres ut som noen har drukket litt på jobb Læreren vår mente også det kunne være lurt å finne litt om Axellus Lenke til kommentar
Gerard Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 vi fikk om Jotun Han Ørjan sir at du har fått feil oppgave Lenke til kommentar
Zeradran Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 vi fikk om Jotun Har du bedriftsmarkedsføring da eller? Vi andre her har internasjonal markedsføring Lenke til kommentar
Madock Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Læreren vår sa at hun trodde at oppgaven ville bli å enten finne et nytt produkt til Møllers, eller ekspandere (mest sannsynlig til Japan). Dette finner jeg også relevant, så det kan være lurt å lese litt om Japanernes forhold til Tran (det at de hamstrer tran mens de er her på ferie f.eks), og se litt hva slags produkter Møllers allerede har på markedet (både møllers og andre Axellus-produkter som f.eks sanasol/nutrilett). Noen andre som har noe å komme med? Lenke til kommentar
Zeradran Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Enig der. Og det som også er viktig å huske på når det gjelder japanernes kjøpsvaner ovenfor fiskeprodukter, er at de er veldig kvalitetsbevisste og pirkete. De spiser jo veldig mye sushi, men en dårlig sushi kan få fatale konsekvenser. Möllers Tran er jo en gammel bedrift som egentlig vil si at kvalitet og kunder står i fokus. Litt overraskende når jeg fant disse artiklene dóg: Tranproduksjon og tvilsomme underleverandører. Endret 27. mai 2008 av Zeradran Lenke til kommentar
Zeradran Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Ingen som har funnet forretningsidé, visjon og slikt forresten? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Forretningsideen til Axellus står jo i oppgaveteksten. Lenke til kommentar
Zeradran Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Tenkte da på den originale forretningsideen til Peter Möller. Axellus ser ut til å ha en veldig kapitalistisk forretningsidé, i tillegg til at den ikke nevner til hvem de skal selge til og hvilke behov som skal dekkes. Er forresten en forberedelsesdel det jeg har fått. Ingen oppgavetekst her i gården... Lenke til kommentar
Snagit Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Læreren min sa at valg av marked Storbritannia og Japan, samt og skrive om alle de fire virkemiddelene er det viktigste. PS: Forretningsidé, visjon og misjon står ikke i årets læreplan, det var fra i fjor. Så det er ingenting å bruke tid på. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Det er 5 virkemidler da, men personal er vel ikke så viktig siden dette ikke er en servicebedrift. Lenke til kommentar
Snagit Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vi holder oss til fire.. I servicefaget er det fem ja.. Jeg inkluderer ikke personal som en p.. Noen som har flere ideer å komme med? Lenke til kommentar
alexicum Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vi holder oss til fire.. I servicefaget er det fem ja.. Jeg inkluderer ikke personal som en p.. Noen som har flere ideer å komme med? Skriv om valg av marked, distribusjon, kultur og distribusjonspolitikk, pris, produkt og kommunikasjon. Det skal være stort sett det man trenger, tror jeg.' Noen som har lyst å legge ut hva de selv har skrevet på hjelpearket sitt? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Tenkte jeg skulle opplyse dere alle om at jeg har digital eksamen og får bruke ALT jeg har på PC-en utenom internett og kommunikasjon. På tross av det skal jeg vurderes på samme grunnlag som dere andre. Lenke til kommentar
Snagit Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Du er ikke den eneste som hadde digital eksamen idag! Hadde jeg ikke hatt det med dem oppgavene vet jeg ikke hvordan resultatet hadde blitt:O Noen andre enn meg som synes at oppgavene var urimelige? Eller alt annet en forventet? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg er enig i at noen av oppgavene var litt annet enn forventet. Urimelige var de ikke derimot. Legger ved oppgaven min her, greit hvis noen har noen kommentarer eller lurer på noe. Eksamen_mrf.pdf Lenke til kommentar
Snagit Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ikke værst ;P Hadde tenkt til å ta Tyskland som marked, men kom på at jeg ikke viste noe om Tyskland i forhold til tran, og det er greit å ha litt generell info.. Så det ble Japan.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå