Gå til innhold

Samsung annonserer 250 GB SSD

Anbefalte innlegg

En av de vesentlige elementer med en god SSD er "wear leveling" som kan oversettes til noe sånt som "slitasje utjevning".

Dette er en funksjon som sørger for at man ikke gjentagende skriver til samme adresse.(som gir høy slitasje over tid)

Dette bygger vel på det samme prinsippet som Vista bruker på minnepinner/flashbrikker som brukes til ReadyBoost funksjonen. Hadde iallefall hørt om det fra før i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En av de vesentlige elementer med en god SSD er "wear leveling" som kan oversettes til noe sånt som "slitasje utjevning".

Dette er en funksjon som sørger for at man ikke gjentagende skriver til samme adresse.(som gir høy slitasje over tid)

Dersom slik funksjonalitet ikke er innebygget vil "disken" kunne få dårlige områder akkurat som en vanlig harddisk.

Det blir spennende å se hva Samsung har funnet på her.

Ved SLC er ikke dette problemet i nærheten av MLC, (med dagens teknologi)

SLC kan skrive til samme adresse 2mill ganger mens MLC er begrenset til ca 10.000 ganger.

Se artikkel om dette her

Essensen selv om man leser artikkelen er jo at selv om SLC kan skrives til 10 ganger så mye (10k, vs 100k i artikkelen), så varer MLC mer enn lenke nok, det er snakk om et tiår eller mer, glatt.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Samsung sine "lanseringer" betyr jo gjerne at prodktet kommer i faktisk salg her til lands om en liten evighet,

Joda, men lansering av 256Gb betyr i det minste at de nå er i stand til å produsere en slik. Med denne størrelsen tilgjengelig vil antagelig prisen på mindre disker krympe.

det kommer til å ta endel år før SSd er oppe på noe i nærheten av samme pris per GB som konvensjonelle harddisker

Vel, SSD er jo langt billigere å produsere når en kommer opp på et jevnt fordelt antall enheter.

SSD har enorme fordeler (raskere, mindre støy, tåler høyere temp, fysisk mer robust) mht snurredisker så jeg forstår ikke helt at det skal gå så veeeldig lang tid. Alle som starter produksjon av dette i dag vil jo tjene penger pga etterspørselen.

, så jeg tror ikke de andre produsentene har det så fantastisk travelt (i tillegg til at slike aktører gjerne prøver å holde på det gamle om de kan)

Joda, snurredisk produsentene vil nok prøve å beholde salg av nåværende produktspekter.

Problemet er at SSD har såpass mange fordeler at snurredisken er teknologisk død. Dersom Samsung klarer å starte volumsalg er det spiker'n i kista for WD og Seagate på null komma svisj dersom de ikke har et produkt med lignende spec's klart for salg.

Det er vel forsåvidt godt mulig at alle snurredisk produsentene har SSD klar for produksjon og bare følger markedet sånn at de kan trå inn når det blir nødvendig.

...Med denne 256Gb'en fra Samsung er vi ett steg nærmere D-dagen.

Lenke til kommentar
Hei. Noen som vet at den faktisk fungerer i 144 år? Noen som faktisk har testa det? :p. Høres litt rart ut om en SSD disk varer i 144 år liksom.

MTB er en litt ullen betegenlse av levetid, man tester x antal disker og elgger sammen tiden det tar før en av diskene tar kvelden føt man legger sammen driftstiden til alle diskene. Sånn kan de ha testet 144 * 365 = 52560 disker i et døgn og da fått MTB på 144 år.

Lenke til kommentar
Samsung sine "lanseringer" betyr jo gjerne at prodktet kommer i faktisk salg her til lands om en liten evighet,

Joda, men lansering av 256Gb betyr i det minste at de nå er i stand til å produsere en slik. Med denne størrelsen tilgjengelig vil antagelig prisen på mindre disker krympe.

det kommer til å ta endel år før SSd er oppe på noe i nærheten av samme pris per GB som konvensjonelle harddisker

Vel, SSD er jo langt billigere å produsere når en kommer opp på et jevnt fordelt antall enheter.

SSD har enorme fordeler (raskere, mindre støy, tåler høyere temp, fysisk mer robust) mht snurredisker så jeg forstår ikke helt at det skal gå så veeeldig lang tid. Alle som starter produksjon av dette i dag vil jo tjene penger pga etterspørselen.

, så jeg tror ikke de andre produsentene har det så fantastisk travelt (i tillegg til at slike aktører gjerne prøver å holde på det gamle om de kan)

Joda, snurredisk produsentene vil nok prøve å beholde salg av nåværende produktspekter.

Problemet er at SSD har såpass mange fordeler at snurredisken er teknologisk død. Dersom Samsung klarer å starte volumsalg er det spiker'n i kista for WD og Seagate på null komma svisj dersom de ikke har et produkt med lignende spec's klart for salg.

Det er vel forsåvidt godt mulig at alle snurredisk produsentene har SSD klar for produksjon og bare følger markedet sånn at de kan trå inn når det blir nødvendig.

...Med denne 256Gb'en fra Samsung er vi ett steg nærmere D-dagen.

Det har vært tilgjengelige flashdisker med stor kapasitet lenge, at samsung er i stand til å produsere det er i mine øyne ikke så imponerende, det går mer på en pris som gjør det meningsløst for de fleste segmenter enn noe annet.

Og jeg skjønner ikke helt hva du mener med "billigere å produsere med et jevnt antall enheter"? Kan du forklare litt nøye? Flash er ikke noe nisje-produkt i dag, og det produseres allerede mye av det, jeg tror ikke det er så veldig mye å hente på yttligere stordriftsfordeler (men teknologisk utvikling har endel såklart). Jeg tviler sterkt på at Flash er oppe på vanlig HD-nivå på pris per GB før om tidligst 5 år. Det er en stund i PC-bransjen, det er ihvertfall ikke så kort tid at vanlig harddisker er teknologisk døde. Man kan vel risikere at de går over til flash før flash når samme nivå som vanlige harddisker pga økonomiske hensyn, men rent teknologisk vil det ta noen år før flash spiser opp den store fordelen vanlige disker har, nemlig pris.

AtW

Lenke til kommentar
Hei. Noen som vet at den faktisk fungerer i 144 år? Noen som faktisk har testa det? :p. Høres litt rart ut om en SSD disk varer i 144 år liksom.

Det beregnes ut fra levetida til minnecellene, graden av redundans, bruksmønster, feilkorrigeringsalgoritmen osv. Levetiden på 144 år gir ikke noe konkret svar på om den er i live om 144 år eller ikke men er et tall som forteller noe om sannsynligheten for kræsj i løpet av en kortere periode. Hvis f.eks sannsynligheten for kræsj beregnes til 1/144 i løpet av ett år så kan man godt si at forventet levetid er 144 år.

Lenke til kommentar

i dag har HW.no virkelig tråkket til med sikleobjekter!

hadde vert kult med en slik, ja..

kansje den er i hus om noen år?

dette er en av de diskene man kan kjøpe brukt med god samvittighet. 114 år!

er fin til å ta vare på ting som man ikke vil miste..

*lage langtids server*

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
er fin til å ta vare på ting som man ikke vil miste..

*lage langtids server*

PS. Backup er fortsatt en selvfølge.

Hvis f.eks sannsynligheten for kræsj beregnes til 1/144 i løpet av ett år så kan man godt si at forventet levetid er 144 år.
Mener du her i løpet av første leveår? Jeg vil anta den årlige sannsynligheten øker etter hvert som enheten blir eldre.

Ja på begge.

Og hvorfor står det fremdeles 250 GB? Er det bevisst å omtale 256 GB som 250 GB?

Hardware burde fikset det. Bildet sier 256 GB, samt kilden til artikkelen og andre kilder jeg har googlet. Jeg tror ikke det ligger noe bevisst bak feilskriften. Det har nok bare å gjøre med at forfatteren av nyheten ikke følger med i tråden.

Lenke til kommentar

256gig er hyggelig det, men personlig vil jeg heller se billige små, men raske SSDer, gjerne på 16-32gig. Så setter du 2-4 av disse i RAID-0 og oppnår astronomiske overføringshastigheter, samtidig med ~0ms responstid ;)

Jeg har personlig ingen behov for å bytte ut de gamle harddiskene helt enda. Når det kommer til lagring av store datamengder som du egentig ikke trenger å ha esktrmt høy ytelse på (slik som alle filmene dine, musikken, diverse nedlastninger osv.). Om jeg har nok til de viktigste programmene mine, OSet og evt. 2-3 spill så har jeg egentlig alt jeg trenger for mange år fremover, så 256gig er litt mye for min smak.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Og jeg skjønner ikke helt hva du mener med "billigere å produsere med et jevnt antall enheter"? Kan du forklare litt nøye? Flash er ikke noe nisje-produkt i dag, og det produseres allerede mye av det, jeg tror ikke det er så veldig mye å hente på yttligere stordriftsfordeler (men teknologisk utvikling har endel såklart).

Når SSD produseres i samme antall som snurredisker er SSD langt billigere å lage.

Jeg tviler sterkt på at Flash er oppe på vanlig HD-nivå på pris per GB før om tidligst 5 år. Det er en stund i PC-bransjen, det er ihvertfall ikke så kort tid at vanlig harddisker er teknologisk døde.

Dersom din spådom om 5 år slår til er det fordi noen med makt vil at det skal ta så lang tid. Dersom verden ønsker vil SSD kunne ta over tronen langt tidligere.

Snurredisken er allerede teknologisk død, den overgås av SSD på nesten alle punkter. Prisen har ikke noe direkte med teknologien å gjøre, men er i tilfelle den eneste grunnen til at det fortsatt er snurredisker i butikkene om et år.

Lenke til kommentar
Når SSD produseres i samme antall som snurredisker er SSD langt billigere å lage.

Det stemmer ikke. Produksjonskostnaden holder de kraftig tilbake.

Men finner du ut en lur måte å lage 100GB på en kvadratcentimeter silisium eller en lur måte å senke produksjoskostnadene med ~50 ganger så må du gjerne patentere det og selge det til de store selskapene så vi får litt fortgang. (Det hørtes ut som du viste hvordan dette skulle løses)

Snurredisken er allerede teknologisk død, den overgås av SSD på nesten alle punkter. Prisen har ikke noe direkte med teknologien å gjøre, men er i tilfelle den eneste grunnen til at det fortsatt er snurredisker i butikkene om et år.

Snurredisken lever nok side om side med SSD i mange år. Akkurat som CD/DVD har levd side om side med harddisker. At det kommer et nytt langringsmedia betyr ikke at eksisterende er døde eller forsvinner rakst. Jeg slenger meg med på ATWs spådom om at harddisker vil leve godt i minst 5 år til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Snurredisken lever nok side om side med SSD i mange år. Akkurat som CD/DVD har levd side om side med harddisker.

Rar sammenligning. SSD er noe som erstatter en HDD, CD/DVD "må" en ha i tillegg.

At det kommer et nytt langringsmedia betyr ikke at eksisterende er døde eller forsvinner rakst. Jeg slenger meg med på ATWs spådom om at harddisker vil leve godt i minst 5 år til.

Harddisker vil nok eksistere i flere år fordi de allerede er installert "overalt", men jeg tror SSD vil erstatte det meste av HDD's i butikkene før det har gått 5 år.

Mht. prisen så er det er jo den fallende. Da Super Talent annonserte MX serien 6 Mai 2008 hadde prisen på en 128Gb SSD sunket med en faktor på 6x i løpet av 8 måneder. Kilde StorageSearch. Jeg antar dette skyldes øket salgsvolum såvel som fremskritt i produksjonsmetoder.

Selv om du/dere ikke er enige tror jeg fortsatt på påstanden om at:

Den dagen SSD produseres i samme antall som snurredisker er SSD langt billigere å lage.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Snurredisken lever nok side om side med SSD i mange år. Akkurat som CD/DVD har levd side om side med harddisker.

Rar sammenligning. SSD er noe som erstatter en HDD, CD/DVD "må" en ha i tillegg.

At det kommer et nytt langringsmedia betyr ikke at eksisterende er døde eller forsvinner rakst. Jeg slenger meg med på ATWs spådom om at harddisker vil leve godt i minst 5 år til.

Harrdisker vil nok eksistere i flere år fordi de allerede er installert "overalt", men jeg tror SSD vil erstatte det meste av HDD's i butikkene før det har gått 5 år.

Mht. prisen så er det er jo den fallende. Da Super Talent annonserte MX serien 6 Mai 2008 hadde prisen på en 128Gb SSD sunket med en faktor på 6x i løpet av 8 måneder. Kilde StorageSearch. Jeg antar dette skyldes øket salgsvolum såvel som fremskritt i produksjonsmetoder.

Selv om du/dere ikke er enige tror jeg fortsatt på påstanden om at:

Den dagen SSD produseres i samme antall som snurredisker er SSD langt billigere å lage.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli langt billigere den dagen (sånn utover at det kommer til å ta litt tid, og da har teknologien gått framover). Det produseres allerede i dag mye flash, hvofor er det så veldig mye å spare fra å hoppe fra stor til gigantisk produksjon? Fabrikkene er i dag store, jeg ser for meg at vi bare får fler av de. Prisen på flash synker riktignok relativt fort, men ikke fort nok til å nå igjen HDD før om noen år, selv om HDD skulle stå helt pal stille. At en nisje-SSD for spesielt interessert har sunket gjenspeiler ikke hastigheten genrelt flashminne synker med.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...