Gå til innhold

Støv på sensor etter én uke uten bytting av objektiv


Anbefalte innlegg

Gikk for "fjasete". Mente ikke å være sarkastisk.
Sånt skjer stadig vekk på nettet. Misforståelser. Jeg trodde du var blodig fornærma på Oly sine vegne, og satt og kvessa knivene.

 

Kan godt hende det var min feil, hele misforståelsen. Jeg merker at jeg er litt ekstra følsom for tida, siden vi har hatt såpass mye småbråk, blir jeg nok litt på tuppa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg går tilbake til en webshop, så hadde detvært fint.
Du bare bruker den medfølgende USB pluggen til PC, så renser shopen sensoren automatisk for deg :)

 

Spøk til side, at du ikke bare kan stikke innom, er prisen vi betaler for å handle billig. Synd, men vi velger det selv.

 

Å heve handelen er jo en reell mulighet. Men da må du handle på nytt.

 

I første omgang ville jeg stukket innom apoteket å kjøpt en ørepumpe, og forsøkt å blåse med den. Koster en femtilapp eller noe sånt, og er ofte alt som trengs. Selve blåsinga kan det være lurt å gjøre på badet. Sett varmvannet i dusjen på full guffe i noen minutter, slik at luftfuktigheta blir høy. Da jobber du i støvfri luft.

Lenke til kommentar
Finnes det ikke noe antistatisk eh.. oppsamler i kameraer? Noe ala slik zink node gjør på båter.

Hatt en magnet-dingz som sugde til seg støv ?

Edit: må bare legg til at noden på båter ikke har noe med støv å gjøre, så dere ikke tror jeg helt dum :p

Selve filteret foran brikken på Canon (og Nikon) er satt inn med et belegg som skal gjøre det mindre statisk. (Men det krever til gjengjeld meer skånsomt rensemiddel. Eclipse 2)

Lenke til kommentar
Selve filteret foran brikken på Canon (og Nikon) er satt inn med et belegg som skal gjøre det mindre statisk. (Men det krever til gjengjeld meer skånsomt rensemiddel. Eclipse 2)
Jeg tror alle fabrikanter i dag coater sensoren med et eller annet antistatisk materiale.
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke spytte på sensoren, for all del. :D

 

Jeg har bestilt Eclipse E2 væske og Sensor Swab 2 17mm og den berømte rakettblåseren. Jeg prøver først med raketten, og funker ikke det får jeg prøve et forsiktig stunt med swabben.

 

Advar meg nå om jeg bruker feil utstyr! Takk. :)

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke spytte på sensoren, for all del. :D

 

Jeg har bestilt Eclipse E2 væske og Sensor Swab 2 17mm og den berømte rakettblåseren. Jeg prøver først med raketten, og funker ikke det får jeg prøve et forsiktig stunt med swabben.

 

Advar meg nå om jeg bruker feil utstyr! Takk. :)

 

Hvor bestiller man slikt utstyr?

Lenke til kommentar

Fotovideo har renseutstyret sentence har kjøpt. Men Sensor Swab serien er grisedyr. Må regne med å bruke 2-3 swabs per gang får å få en plettfri sensor, og med en kostnad på over 60,- per stk nærmer det seg raskt 200,- for en rens(!).

 

Ville heller valg rensesett fra Copperhill, hvor du da får børste og selve renseserviettene i en pakke med 100 (du må da selv brette servietten (pec-pad) rundt børsten (som er som en stiv slikkepott). Det tar deg et par min å klargjøre en slik børste, med det går veldig greit med litt trenig.

Settet få en fra USA for ca 3-400,- , noe som sender prisen på en enkelt rens ned i en tier.

 

Velg Euro-kit

http://www.copperhillimages.com/index.php?...r_Hill_Products

 

Renseveske kan ikke sendes over Atlanteren så den kjøpes du på Fotovideo

Lenke til kommentar
Selve blåsinga kan det være lurt å gjøre på badet. Sett varmvannet i dusjen på full guffe i noen minutter, slik at luftfuktigheta blir høy. Da jobber du i støvfri luft.

 

WHAT??? Du mener vel ikke seriøst at man skal utsette finelektronisk utstyr som DSLR for slik enorm luftfuktighet? :scared:

Lenke til kommentar
Ville heller valg rensesett fra Copperhill, hvor du da får børste og selve renseserviettene i en pakke med 100 (du må da selv brette servietten (pec-pad) rundt børsten (som er som en stiv slikkepott). Det tar deg et par min å klargjøre en slik børste, med det går veldig greit med litt trenig.

 

Jeg vil tro at når du sitter og fikler med slike børster i over to minutter er det god kjangs for å få fett (fra fingrene) og støv på putene.

 

Med ferdige swabs tar du de rett ut av esken ferdig påmontert og rett inn i kameraet. Og jeg har sett videoer på youtube at ett stryk frem og ett tilbake med swabs og rensevæske fjerner alt støv.

 

Det er nok uansett lurt å blåse med en blåsebelg først for å fjerne det som sitter løst. Jeg har også sett videoer på youtube at blåsebelgen alene fjernet alt synlig støv på f22 blender.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at når du sitter og fikler med slike børster i over to minutter er det god kjangs for å få fett (fra fingrene) og støv på putene.

 

Med ferdige swabs tar du de rett ut av esken ferdig påmontert og rett inn i kameraet. Og jeg har sett videoer på youtube at ett stryk frem og ett tilbake med swabs og rensevæske fjerner alt støv.

 

Det er nok uansett lurt å blåse med en blåsebelg først for å fjerne det som sitter løst. Jeg har også sett videoer på youtube at blåsebelgen alene fjernet alt synlig støv på f22 blender.

 

Å feste på pec-pad'en går si fint, at...:) Følger også med veldig god instruks for hvordan feste den.

 

Kan i alle fall si at én tur/retur ikke holder i de fleste tilfeller, ut i fra min erfaring.

 

Enig i at blåsebelg bør brukes. Ofte. Er man flittig med den kan det ofte gå lenge mellom hver gang vask er nødvendig.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Selve blåsinga kan det være lurt å gjøre på badet. Sett varmvannet i dusjen på full guffe i noen minutter, slik at luftfuktigheta blir høy. Da jobber du i støvfri luft.

 

WHAT??? Du mener vel ikke seriøst at man skal utsette finelektronisk utstyr som DSLR for slik enorm luftfuktighet? :scared:

Enorm luftfuktighet?

Jeg anbefalte vel strengt tatt ikke å tømme varmtvannstanken først :)

 

Bare øke fuktigheta noe. Det er ikke mye som skal til for å binde støv og pollen. Som pollenallergiker vet jeg hvor lite regn som skal til før polleninnholdet i lufta minker.

 

Mulig jeg burde presisert på at det ikke bør overdrives.

En annen ting er at fuktskader som regel oppstår over tid, sjelden av kortvarige fuktsvingninger.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...