Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skandiabanken - bra som sparebank?

isbit

Anbefalte innlegg

Jeg har skandiabanken, og er veldig fornøyd med hvordan den er i bruk. Spørsmålet er om jeg ikke bør overføre en del til en bank med bedre rente. Har et par hundre tusen, og det blir jo renter av det. Hvordan er rentenivået i skandia sammenlignet med andre steder? Tips til sparebank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finansportalen.no er også et fint sted for sammenligning av blant annet banker.

Skandiabanken er vel sikret i det svenske bankgarantifondet, som er begrenset til 250'000 hvis jeg ikke husker feil. Det kan jo være verdt å sjekke opp denne grensa hvis beløpet er betydelig.

Lenke til kommentar

Jeg har konto i Skandiabanken og min lokale bank. Renten i Skandiabanken er ikke best nå om dagen, så jeg har bankpengene mine i lokalbanken for tiden.

Men du får følge med, og flytte sparekontoen til der de betaler best er mitt råd.

Mitt andre råd er å ikke ha særlig mye penger i banken. Om du ikke har tenkt å bruke sparepengene på noen få år vil det som regel lønne seg å se på fond eller aksjer.

Jeg har mine langsiktige penger i fond.

Lenke til kommentar
Jeg har skandiabanken, og er veldig fornøyd med hvordan den er i bruk. Spørsmålet er om jeg ikke bør overføre en del til en bank med bedre rente. Har et par hundre tusen, og det blir jo renter av det. Hvordan er rentenivået i skandia sammenlignet med andre steder? Tips til sparebank?

Jeg har tenkt akkurat det samme som deg, Skandiabanken har ikke konkurransedyktige vilkår på sparing, derfor opprettet jeg nettopp sparekonto hos santander, de har 6,4% rente. Det var før jeg fant ut at Gjensidige gir 6,5% rente på beløp over 100.000 kroner, så nå vurderer jeg å åpne konto der isteden. De islandske bankene holder jeg meg unna. Selv om det norske banksikringsfondet dekker (edit: noen av) dem ved en eventuell konkurs vil man muligens tape renteinntektene i den tre måneders perioden det kan gå før man får noen utbetaling.

De beste sparerentene endrer seg kontinuerlig, men Gjensidige har vært en av de beste en stund nå, om de ikke holder seg i topp er det bare å tømme kontoen og finne seg en ny bank.

Edit: Ser du også vurerer fond, slik børsen er nå vil jeg råde deg til å sette halvparten i aksjer/fond og halvparten i banksparing på høyrentekonto.

Edit2: Ble nylig klar over at det ikke er alle de Islandske bankene som er dekket av banksikringsfondet, se hvem som er dekket her: http://www.bankenessikringsfond.no/FullStory.aspx?m=1317

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt akkurat det samme som deg, Skandiabanken har ikke konkurransedyktige vilkår på sparing, derfor opprettet jeg nettopp sparekonto hos santander, de har 6,4% rente. Det var før jeg fant ut at Gjensidige gir 6,5% rente på beløp over 100.000 kroner, så nå vurderer jeg å åpne konto der isteden. De islandske bankene holder jeg meg unna. Selv om det norske banksikringsfondet dekker dem ved en eventuell konkurs vil man muligens tape renteinntektene i den tre måneders perioden det kan gå før man får noen utbetaling.

De beste sparerentene endrer seg kontinuerlig, men Gjensidige har vært en av de beste en stund nå, om de ikke holder seg i topp er det bare å tømme kontoen og finne seg en ny bank.

Edit: Ser du også vurerer fond, slik børsen er nå vil jeg råde deg til å sette halvparten i aksjer/fond og halvparten i banksparing på høyrentekonto.

Santander, jøss. Det er jo en by i Spania. Jeg har forresten hørt at det er en bank som garanterer kundene sine topp 3 høyeste rente i landet. Husker dessverre ikke hva den heter, men mener den begynte på L.

Lykke til med Santander!

Lenke til kommentar
Santander, jøss. Det er jo en by i Spania. Jeg har forresten hørt at det er en bank som garanterer kundene sine topp 3 høyeste rente i landet. Husker dessverre ikke hva den heter, men mener den begynte på L.

Lykke til med Santander!

Santander er en spansk bank ja, litt urovekkende med tanke på den spanske boligkrisen, men deres norske filial er iallfall sikret gjennom det norske banksikringsfondet.

Lenke til kommentar

Ville ikke vært bekymret for Santander, siterer The Economist:

That is not to suggest that the credit crunch is solely the responsibility of the banks, or that all of them are to blame. Banks come in all shapes and sizes, large and small, conservative and risk-hungry. Alfredo Sáenz, the chief executive of Santander, a Spanish retail giant, recalls attending a round-table of European bank bosses during the good times at which all the executives were asked about their strategic vision. Most of them talked about securitisation and derivatives, but when it was Mr Sáenz's turn, he touted old-fashioned efficiency. He did not get any questions. “There were 'clever' banks and 'stupid' banks,” he says. “We were considered one of the stupid ones.” No longer.

Gjensidige har også bra tilbud. De er også veldig raske med å justere renten. De hadde egentlig bare tenkt til å sette opp renta til 6.3% nå i mai, men de satte den opp til 6.5% i stedet. Forresten, hvis noen av dere er medlem av Tekna, får dere 6.6% rente isteden.

Baksiden er dog at alle banker jeg har vært borti, har ikke hatt i nærheten av så god nettbank som Skandiabanken.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Skandiabanker er jo rensket for gebyrer, og er en svært billig(gratis?) og god bank å ha Visa og brukskonto i. Dem har også en god rente på BSU'en (6,85), og bra innskuddsrente (5,15).

Som ren sparebank er det nok andre alternativer, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet over til den fra Postbanken.

Ville satt sparepenga i den banken som gir best rente på sparekonto, og brukt skandiabanken til alt annet.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Konkurransen på bank-markedet tok litt tid, men nå har det jo faktisk skjedd litt. Skandiabanken er ikke lenger alene om å være gebyrfri og nå er jo til og med DNBNor gebyrfri. I forrige uke fikk jeg brev fra Nordea om at de fjernet alle gebyrer på betaling, kortbruk osv også, men dette gjaldt bare for Fordel Pluss-kunder tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med YA-bank. Det er en ren nettbank, som nå tilbyr 6,3% rente fra 0-50.000 og 6,52% rente fra 50.000 og oppover. De har ligget bittelitt etter de par siste rentehevingene fra Norges bank, men har nå tydeligvis bestemt seg for å ta igjen en del andre tilbud. De har vært blant toppen på rentebarometrene i lang tid nå.

Nettbanken fungerer fint, transaksjoner mellom to kunder i banken skjer på sekundet, og de er medlem av sikringsfondet. Eneste som koster noe, er kortet (250, pr år, fordi det er VISA på kortet). Ellers er alt gratis.

I starten hadde de telefonen åpen til kl 22 om kvelden, men det var sikkert litt lite trafikk, for de har nå flyttet stengetiden for kvelden til kl 19. Mulig det bare er pga sommeren. Ikke sikker.

Husk at de nye reglene, for alle banker, tilsier at man MÅ ha pass for å aktivere en konto for første gang i en ny bank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...