Gå til innhold

Bildekomposisjon - dybdeskarphet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke komposisjonen er så god. Modellen opptar alt for liten plass i bildet, og bakgrunnen (jøss - lurer på om jeg har vært der... Sogn og Fjordane?) tar alt for mye av oppmerksomheten. Ikke noen höydare at strandlinjen med de nokså oppmerksomhetskrevende båthusene går tvers igjennom modellens hode heller. Jeg husker at jeg har stått på en parkeringsplass i ett eller annet mer eller mindre gudsforlatt tettsted i S&F og sett på akkurat denne linjen av båthus, kirke og kirkegård, og tenkt at dette kunne bli et genialt bilde. Imidlertid var det vanskelig å få til fra parkeringsplassen...

Om du skal ha fokus på modellen, er det bare å pøse på med uskarp bakgrunn - om du vil ha et fint bilde fra stedet, så er det det motsatte.. Dette blir litt sånn midt imellom.

Det ser ut som om lyset var flatt som en pannekake da du tok bildet. Da trenger du ikke så mye innfyllingslys (og det ga kanskje en litt kald tone?), men det er jo trivelig med catchlight i øyet.

Edit: joda - trodde ikke jeg hadde tatt vare på bildene, men det gjorde jeg. Er det fra Selje?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hm. Jeg synes for så vidt innfyllingslyset funket greit, men det gjorde kanskje ansiktet hennes noe blekt. Vanskelig å si uten å sammenligne med bilde tatt uten.

Skarphetsdybden... bakgrunnen blir på en måte hverken fugl eller fisk. Den er ikke så skarp at bakgrunnen i seg selv blir et motiv, men den er samtidig akkurat så skarp at den trekker oppmerksomheten vekk fra hovedmotivet. Selv hadde jeg nok brukt mye større blenderåpning og forsøkt å gjøre bakgrunnen mye mer uskarp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...