Gå til innhold

forskjell på 5400rpm og 7200rpm ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer litt ann på kapasiteten på HDD'ene. en 320GB 5400 rpm skal visstnok yte som en 200GB 7200 rpm.

Skal den det, hvorfor det egentlig?

Jeg kan ikke så mye om Harddisker.. vet RPM står for rounds-per-minute.. og at en 7200 jobber merkbart kjappere en det en 5400 gjør.. men står ofte ett antall MB på harddisken.. det spiller vist også inn.. så en 7200 rpm harddisk med 16mb.. er trægere en 10 000rpm harddisk. men har den 7200rpm harddisken 32mb så skal den være så og si like kjapp som 10 000rpm.. jeg vet ikke hva den 8mb eller 16mb gjør på en harddisk.. =)

Men jeg ville betalt 400 kroner for og få 7200 rpm..

Lenke til kommentar
Husker ikke helt, men det hadde noe med at på en 320GB HDD sitter dataene tettere, og derfor trenger ikke disken spinne like fort for å få mye info :thumbup:

Hørtes nesten logisk ut? :p

Du har delvis rett, men utne å vite mere er det du sier ubrukelig informasjon.

En harddisk inneholder flere lagringsplater. Eksempelvis kan en 300GB harddisk inneholde 3x100GB. Denne vil da ha en ytelsesfordel over en 300GB harddisk som bruker 4x75GB plater.

antall RPM (spinnehastigheten) er helt seperat fra det som jeg sa over. Jo flere RPM jo raskere spinner platen, og jo lavere søketid blir det dermed for å finne frem informasjonen som datamaskinen trenger. Ufordelene er dog t harddisken til gjengjeld bruker noe mer strøm, blir litt varmere og lager noe mer støy (samt kan koste hakket mer). 7200RPM er rimelig stadnard for desktop maskiner nå, men 5400RPM er fremdeles bra til de bruk der hvor ytelsen ikke er aller viktigst. Derfor der du dem ofte i bærbare maskiner, sidne de sparer strøm/varme/støy. Ytelsesforskjellen på en 5400RPM og en 7200RPM er betydelig når du bruker den til krevende oppgaver. De mest ekstreme diskene slik som Raptor spinner i 10.000RPM.

For skkurat spill så er faktisk ikke harddisken så fryktleig viktig så lenge du ikke går i underskudd på RAM, sidne harddisken kun egentlgi brukes når du loader nye brett osv. Om du ikke har for lite RAM så brukes harddisken veldig lite mens du faktisk spiller.

Jeg håper dette klarte opp litt blandt misforståelsene i tråden.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Stigma, det er her snakk om bærbare datamaskiner, og hvis det er snakk om 200GB 7200rpm vs 320GB 5400rpm har begge (såvidt jeg vet) to plater. Samme tilfelle ble også analysert vha HD-Tach av en bruker som har begge diskene i en annen tråd, resultatet var at 200GB 7200rpm hadde 2 ms bedre responstid (15ms mot 17ms om jeg ikke husker feil), mens 320GB 5400rpm hadde bedre lese og skrivehastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...