Gå til innhold

Tips til start av trening etter et år med sykdom

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Jeg vet jeg har laget en lignende post før, men siden det er såpass lenge siden lager jeg en ny en.

Det er snart ett år siden jeg ble slått ned med kyssesyken. På den tiden hadde jeg trent kondisjon og styrke i nesten ett år (friidrett), og jeg var på topp.

Kyssesyken var ganske kraftig, og når jeg begynte på treningen igjen i begynnelsen av september fikk jeg et kraftig tilbakeslag som tvunget meg til å slutte. Jeg prøvde meg igjen i november, men etter noen treningsøkter som nesten tok livet mitt (metaforisk sett), påviste legen at jeg hadde ett forhøyet enzym i leveren, og ble tvunget til å slutte med en gang.

Etter dette var det gjort. Jeg var i en elendig form, og psyken var ikke på topp til å opprettholde en sund livsstil. Jeg har alltid vært glad i film, og det ble nå ekstra godt med potetgull, brus og andre godsaker... til nesten hver eneste film jeg så.

Slik som det er i dag spiser jeg ikke akkurat sunt. Jeg har bodd på hybel i hele år, og det har gått en del i Grandiosa (bor nå hjemme, og får sundere mye mer sundere mat her). Jeg er veldig glad i en potetgullpose til en god film, og det kan bli så mye som 2-3 poser i uka.

Men selve problemet ligger i brus. Jeg frykter at jeg er avhengig. Drikker brus hver eneste dag, til tider nesten 3 liter om dagen (i ekstreme tilfeller).

Jeg vet at jeg har et problem her, og at dette ødelegger min livsstil. Jeg vet jeg må gjøre noe her, men problemet er å starte. Det er så utrolig godt å sette seg ned med en film, en potetgullpose og en cola, og det er så utrolig "vondt" og slitsomt å begynne treningen. Og dette plager meg til de grader. For ett år siden var jeg en av de raskeste 800 meter sprintere i North Dakota (bodde der da) i high school nivå, og nå er jeg en lat sofagris. Noe må gjøres, og dette er jeg fullt klar over.

Problemet er hvordan jeg skal starte. Jeg er mest interessert i kondisjonstrening, siden jeg ikke har mulighet til å komme meg på et studio (starter med dette i august da jeg begynner på folkehøyskole), men kan jo trene med egenvekt om dette er en mulighet.

Men om det er noen som har en ide til hvordan jeg skal begynne å få opp kondisjonen hadde vært kjempeflott.

Og en ide om hvordan jeg skal forandre "kosekostholdet" mitt hadde også vært fint. Noe annet som kan erstatte brus? Juice kanskje, i første om gang? For så å gå videre til vann?

Jeg er ikke interessert i bodybuilding, og vil ikke legge opp treningsprogrammet etter dette. Jeg er veldig glad i kondisjon, og vil starte med dette. Jeg er 19 år gammel, 195 cm høy og ca. 88 kg (ikke akkurat feit, men merker at jeg har lagt på meg litt i det siste).

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kast vekk alt brus, chips og godteri og alt slikt svineri :p

For å få bedre kondis er det vel bare å begynne å jogge. Har du ikke en skog eller noe du kan jogge i? mye kjekkere det..

Det handler vel bare om selvdisiplin og noen ganger må man ta seg selv i nakken selv om det er vanskelig, men ingenting er umulig :)

Lenke til kommentar

Det var mye potetgullsnakk her. Jeg tror du prioriterer potetgull for mye. potetgullet må bort. colaen kan du beholde hvis du tar den når du trener, den er en fin kilde til energi og koffein. Alt er i hodet, det er der du må begynne. Å ville gjøre oe selv er jo alfa og omega. Du vet hvor joggeskoene er, du vet hvor skogsstien er. Du vet hvor grønnsakshylla er. Du vet du kommer til å bli svett og du vet du kommer til å få en bedre nattesøvn etter den første uka med kondisjonstrening.

:cool:

Lenke til kommentar

Hei. Det viktigeste er å ta treningsøktene rolig etter en slik nedbrying av kroppen. De første ukene bør du bare ha helt rolig jogg og bare få hjertet og blodomløpet igang igjen. IKKE begynn med harde intervaller O.L. nå i starten, det vil bare føre negativt ut.

Har hatt litt av de samme erfaringene selv, men ikke i den grad. Selv er jeg fotballspiller, og var ute med skade i en halv sesong. På den tiden klarte jeg å bryte ned kroppen fullstendig. Da jeg skulle begynne igjen kjørte jeg på sammen med resten av laget. Dette var ikke like smart for de harde treningene satt igjen i kroppen lenge etter. Som sagt: Begynn veldig rolig. Muligens enda roligere enn du tror selv, og øk forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...