erlendhagen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Hei, her er to bilder tatt i år i ei snøhule. Det eine med, og det andre uten blits. Ingen er justert på datamaskina enno. Eg har begge i RAW-format og. Dersom eg ønsker å ta et slikt bilde med mest mulig naturlige farger etc., -korleis skal eg helst gå frem? Eg er ikkje fornøyd med nokon av desse. Eg antar at blits-bildet burde vore tatt med ISO 200 eller 400 i steden, men det tenkte eg ikkje på då eg tok bildene. Data for det uten blits: Canon EOS 30D EF-S 17-55 f/2.8 1/25 sek ISO 1600 23mm For det med blits: f/3.5 1/60 sek ISO 1600 23mm Endret 26. mai 2008 av erlendhagen Lenke til kommentar
presjes Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg likte definitivt stemning i bilde 1, bedre enn den blitsopplyste snøhula på bilde 2. Men på bilde 1 så blir gangen inn i snøhula veldig borte. Uten bilde 2 å sammenligne med, så trodde jeg ikke det var en gang inn i snøhula. Er det utbrent som er rette definisjon på bilde1? Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Dersom eg ønsker å ta et slikt bilde med mest mulig naturlige farger etc., -korleis skal eg helst gå frem? Eg er ikkje fornøyd med nokon av desse. På Strobist (David Hobby) finner du en del GODE tips. Hva legger du i naturlig lys? Øyet tilpasser seg det lyset du befinner deg i, slik at selv stearinlys oppfattes som hvitt. Jeg ville forsøkt å "blande" disse bildene. Det vil si at du lager deg to lyskilder med samme fargekvalitet. Den eneste lyskilden du kan endre på, er i praksis blitsen. Heng et fargefilter foran! Jeg har forsøkt meg litt frem med alternative, rimelige "fargefiltre" foran blitsen. De er rimelige, for jeg bruker plastomslag av forskjellige farger. Jeg fant et oransje, og det fungerer veldig bra til stuebelysning. Med to lag nærmer jeg meg stearinlys. I denne situasjonen ville jeg valgt det siste, slik at det bare er en fargekvalitet på lyset, og dete vil, slik jeg oppfatter det, virke mest naturlig. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg vil bare benytte anledningen til å berømme Ivar_Schiager for nok en gang å komme med gode og konkrete tips her. Det er godt å se noen med lang erfaring som deler av sin kunnskap om selve fototeknikken, og ikke bare drøssevis av tips om hvordan ødelegge et bilde i PhotoShop. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg vil bare benytte anledningen til å berømme Ivar_Schiager for nok en gang å komme med gode og konkrete tips her. Det er godt å se noen med lang erfaring som deler av sin kunnskap om selve fototeknikken, og ikke bare drøssevis av tips om hvordan ødelegge et bilde i PhotoShop. Tusen takk. (Kanskje jeg skal begynne å ta bilder av DIY-løsningene mine?) Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) På Strobist (David Hobby) finner du en del GODE tips. Hva legger du i naturlig lys? Øyet tilpasser seg det lyset du befinner deg i, slik at selv stearinlys oppfattes som hvitt. Takk for tips om fint nettsted om belysning. Du seier noko der, om at "naturlig lys" er subjektivt. Det er jo egentlig logisk. Det eg prøvde å seie, var at eg ønsker å kunne ta et liknande bilde ein annan gang på en slik måte at lyset ser både behagelig og naturtro ut. Uten et så ekstremt fargestikk og med så kontrastlaus snø som bildet uten blitz er, og med meir stemning enn blitsbildet. Det er kanskje en ide å hente ut 2-3 forskjellig eksponerte bilder fra RAW-fila, og lage et slags semi-HDR bilde? Då får eg kanskje frem både sjølve stearinlyset og detaljer på gutten i bildet. Endret 27. mai 2008 av erlendhagen Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Du seier noko der, om at "naturlig lys" er subjektivt. Det er jo egentlig logisk. Det eg prøvde å seie, var at eg ønsker å kunne ta et liknande bilde ein annan gang på en slik måte at lyset ser både behagelig og naturtro ut. Uten et så ekstremt fargestikk og med så kontrastlaus snø som bildet uten blitz er, og med meir stemning enn blitsbildet. Det er kanskje en ide å hente ut 2-3 forskjellig eksponerte bilder fra RAW-fila, og lage et slags semi-HDR bilde? Då får eg kanskje frem både sjølve stearinlyset og detaljer på gutten i bildet. Jeg tror det er fullt mulig å gjøre det direkt i hula, for der har du mulighet for full kontroll av lyset. Men det forutsetter kontroll med både blitsens fargetemperatur og lysspredningen. På bildeeksemplet ditt har blitsen for stor spredning, da den treffer taket og veggene i snøhula i forgrunnen. Du benyttet kanskje pop-up blitsen? Se om det går å styre lysspredningen f.eks. med en bit av et papprør foran. Dersom jeg skulle forsøkt i samme situasjon, ville jeg forsøkt med ekstern blits, siden jeg har fra før, der jeg kan regulere styrken manuelt, evt. med gråfilter. Jeg har skaffet meg rimelig Cactus V2s Radio Trigger slik at jeg slipper kabler. Jeg ville forsøkt å sette blitsen slik at lyset bare treffer området rundt personen i bildet. Antagelig måtte blitsen da stå mellom kamera og person. I så fall hadde det sikkert gått fint å sette en snøblokk som skygger for blitsen slik at den ikke vises på bildet. Uansett vil du måtte prøve deg litt frem. (for ordens skyld: jeg har ikke forsøkt det selv, men tar utgangspunkt i det jeg har lest på Strobist) Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg tror det er fullt mulig å gjøre det direkt i hula, for der har du mulighet for full kontroll av lyset. Men det forutsetter kontroll med både blitsens fargetemperatur og lysspredningen. På bildeeksemplet ditt har blitsen for stor spredning, da den treffer taket og veggene i snøhula i forgrunnen. Du benyttet kanskje pop-up blitsen? Se om det går å styre lysspredningen f.eks. med en bit av et papprør foran.Dersom jeg skulle forsøkt i samme situasjon, ville jeg forsøkt med ekstern blits, siden jeg har fra før, der jeg kan regulere styrken manuelt, evt. med gråfilter. Jeg har skaffet meg rimelig Cactus V2s Radio Trigger slik at jeg slipper kabler. Jeg ville forsøkt å sette blitsen slik at lyset bare treffer området rundt personen i bildet. Antagelig måtte blitsen da stå mellom kamera og person. I så fall hadde det sikkert gått fint å sette en snøblokk som skygger for blitsen slik at den ikke vises på bildet. Uansett vil du måtte prøve deg litt frem. (for ordens skyld: jeg har ikke forsøkt det selv, men tar utgangspunkt i det jeg har lest på Strobist) Eg bruker en ekstern blitz, men den kjørte på automatikk. -Eg er ikkje så veldig avansert enno. Eg har mulighet til å justere spredninga og styrken på blitzlyset manuelt. Fargetemperatur veit eg ikkje. (Eg har en Canon 580 EX). Eg bestilte nettopp ei bok som er anbefalt på "The Strobist"-nettstedet: "The moment it clicks". Dette med blitz er et forsømt kapittel for mange, trur eg. Eg skal iallefall gjere noko med det. Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Bilde 1 var heilt klart best av dei to du tok. Bilde med blitz blei veldig unaturleg Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Halv-OT: Å forstå og mestre naturlig og kunstig belysning er en vanskelig og ofte misforstått kunst, men mannen som har skrevet boka du har bestilt, joe mcnally, går det absolutt an å lære av. Putt inn 'authors google joe mcnally' i søkefeltet på youtube og finn et timelangt foredrag med forfatteren og om og fra boka.. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Eg bruker en ekstern blitz, men den kjørte på automatikk. -Eg er ikkje så veldig avansert enno. Eg har mulighet til å justere spredninga og styrken på blitzlyset manuelt. Fargetemperatur veit eg ikkje. (Eg har en Canon 580 EX). Eg bestilte nettopp ei bok som er anbefalt på "The Strobist"-nettstedet: "The moment it clicks". Dette med blitz er et forsømt kapittel for mange, trur eg. Eg skal iallefall gjere noko med det. Fargetemperaturen på blitsen er nok 5600K, og kameraet stiller vel inn dette automatisk når blitsen er påslått. Ved å sette et oransje filter foran blitsen din, (oransje gjennomsiktig plastfolie) får du senket temperaturen. Ta litt (svart) papir (eller juice-) kartong og surr rundt blitsen slik at du avgrenser spredningen, så unngår du så mye lys akkurat i inngangen på snøhula. Kappes til passende lengde. Her er det bare å prøve, feile og lykkes. Jeg har masse jeg skal prøve ut - for å lære! Det er det som er så fantastisk bra med digital foto: du slipper å vente i dagevis på resultatet, og det koster "ingenting". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå